Person på klubben är dum mot sin hund

Blueberry

Trådstartare
Kan jag få lite input?
På min ena klubb finns det en medlem som är dum mot sin hund, rycker och "hänger" hunden i kopplet, bråkar, använder hårda metoder, stryper hunden och det är i princip ständig konflikt. Medlemmen är också väldigt bra på att rättfärdiga sitt beteende, göra sin omgivning obekväm och sprider ärligt talat ganska dålig stämning mest hela tiden. Hunden i fråga är av bruksras och ung, och det här har pågått i flera månader. Den utstrålar osäkerhet och försvarar sig mot ägare – "biter den hand som stryper den", så att säga.

Styrelsen, andra medlemmar och ordföranden har påpekat och sagt ifrån ordentligt – utan en tillstymmelse till förändring, snarare tvärt om. :( Nu väntar en skriftlig varning från styrelsen.

Vad händer sen?
Kan klubben utesluta medlemmen?
Är en anmälan till disciplinnmänden något som kan vara på sin plats?
Hur är det med Länsstyrelsen, jag misstänker att det som syns på klubben ger en hint om vad som händer hemma... Men det känns dock som att det är extremt svårt, i och med att det antagligen främst är så här vid träning?

Och hur fungerar det med bevis och sånt?

Filma, det måste vara det bästa beviset till Länsstyrelsen.

Här är djurskyddet väldigt hjälpsamma, du kanske kan ringa och fråga vad som krävs? Får du svar så skriv gärna, jag vet en del som skulle behöva få veta att de är snett ute.

Och anmälan till diciplinnämnden,har man fåttt eller får en skriftlig varning från bk så är man körd vid en anmälan.

En klubb kan utesluta en medlem, i synnerhet efter en skriftlig varning. Och disciplinnämnde o Länsstyrelsen kan man anmäla till. Filma gärna när det pågår så att det finns någon typå av bevis. Även polisanmälan om djurmisshandel kan kanske vara på sin plats.

Det verkar som att personen i fråga har börjat ana att det antaligen kommer att bli konsekvenser, senast i går stod det om att "Hör jag skitsnack om att jag misshandlar min hund kommer jag att göra en anmälan om förtal" i en diskussion på facebook.

Det finns tyvärr ingenting som tyder på att personen över huvud taget skulle ta åt sig och få en känsla av att det inte ser bra ut eller reflektera över hur hen bemöter hundar, folk och kritik – utan det är alla andra som är dumma och inte förstår hur en hund ska tränas. :( :arghh:

Kan jag få lite input?
På min ena klubb finns det en medlem som är dum mot sin hund, rycker och "hänger" hunden i kopplet, bråkar, använder hårda metoder, stryper hunden och det är i princip ständig konflikt. Medlemmen är också väldigt bra på att rättfärdiga sitt beteende, göra sin omgivning obekväm och sprider ärligt talat ganska dålig stämning mest hela tiden. Hunden i fråga är av bruksras och ung, och det här har pågått i flera månader. Den utstrålar osäkerhet och försvarar sig mot ägare – "biter den hand som stryper den", så att säga.

Styrelsen, andra medlemmar och ordföranden har påpekat och sagt ifrån ordentligt – utan en tillstymmelse till förändring, snarare tvärt om. :( Nu väntar en skriftlig varning från styrelsen.

Vad händer sen?
Kan klubben utesluta medlemmen?
Är en anmälan till disciplinnmänden något som kan vara på sin plats?
Hur är det med Länsstyrelsen, jag misstänker att det som syns på klubben ger en hint om vad som händer hemma... Men det känns dock som att det är extremt svårt, i och med att det antagligen främst är så här vid träning?

Och hur fungerar det med bevis och sånt?

Filma och anmäl till polisen.
Även om jag misstänker att det inte kommer hända så mycket. Tyvärr verkar ju den här personen sakna självinsikt och då är det svårt att komma åt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka