Permanentbädd

T

Tasoom

Vet någon det bästa sättet att anlägga en permanentbädd?

/Tasoom

Sv: Permanentbädd

Jag vet inte om det är det bästa sättet, men det funkar bra! ;)

Jag lägger in ett lager torv som jag vattnar på, sen stampar jag ner torven ordentligt (piaffar runt i hela boxen i en halvtimma... :angel: ). Sen lägger jag på ett nytt lager torv och ställer in hästen.

Efter ett par dagar har hon kissat och bajsat så att bädden är ändå kompaktare, och under den tiden tar jag bara ut en del av bajset och gräver ner en del pluttar i torven. Jag vattnar och stampar ett varv till efter 3-4 dagar, och fyller upp med ny torv tills det är en bra bädd.

Sen är det bara att underhålla! Jag mockar ut bajset varje dag, hyvlar bara av blöt torv om det kommer upp till ytan och fyller på ny torv ett par ggr/vecka. Nån gång ibland får jag vattna och stampa till torven i mitten, eftersom hon går runt där så att det blir en grop.

En av mina stallkompisar har stallosan (kalk) på golvet, sen spån. Stallosanen gör så att allt som har med bakterier, larver etc dör och pisslukten försvinner, dessutom gör det så att det brinner ihop i botten och blir varmt å gosigt.
tror en säck med sånt går på 250-300 spänn.. men det verkar vara helt värt det! ett plus i kanten är ju att färgen på pulvret är lila, flååådigt som faen ;) :D

Vi brukar ha ett lager kalk i botten - 1-2 25-kg säckar per box. Sedan torv + eventuellt vatten för att binda, beroende på hur torr/fuktig torven är. Därefter mockar vi ut allt bajs (lämnar aldrig något, alltså) vid mockning, tar bort fuktig torv i ytlagret, samt kalkar ytterligare på fuktiga/luktande partier.

Kalken skall för övrigt INTE döda bakterier, utan göra miljön mindre sur för de bakterier man VILL ha, nämligen de som omvandlar ammoniak till kväveföreningar som INTE luktar!

Vet inte om det är det bästa men så här gör iaf vi. Innan betet mockar vi ut allting. Sen när de ska komma hem har vi i spån i hela boxen, sen när hästen kissar och bajsar osv, blir det en fin bädd så småning om om man sköter om den så den inte blir för kissig. När de har stått ett tag och blivit fin bädd så mockar man ut det mesta kisset, (inte ner till betongen förstås). Sen har man regelbundet in nytt spån. Hoppas ni förstår, jag är inte så bra på och förklara. :smirk: Då blir det jättefint! ;)

Kram!

Jag och även Fragansia här på buke (står i samma stall) grundade bädden med två balar torv/box! Boxarna är ca 12 kvm! Vi kalkade också! På golvet och mellan torven och högst upp när vi lagt ut allt! Sen la vi på halmkakor i hela boxen och sen lös halm uppepå! Sen har vi tagit ut all skit och lämnat kisset! Det funkar bra för oss!

Jag har hört att det är förbjudet med permanentbäddar i Sverige... Är 95% säker på det...

Ingen annan som har hört det?

:eek: Nej, varför?...

Vart har du hört det? Det är alltid kul när det dyker upp såna här påståenden... ;)

Senast ändrad:

Förbjudet är det nog inte... Hoppas jag. Tänk vad jobbigt att mocka :-)
jag har haft hästar på bädd av både torv, spån och halm. I halmbädden lägger jag 1 bal plån underst som binder urinet.
Jag tycker det viktigaste är att kalka undertill och på våta fläckar som kommer upp till ytan för att bädden ska hålla sig luktfri. Börjar den lukta är den inte kul för någon!
I halmbädden tar jag aldrig blöda fläckar, för de kommer aldrig upp till ytan utan tar pluttarna och fyller på med ny halm när det behövs. I spån och torvboxarna skrapar jag ner ytan på våta fläckar när de kommit upp till ytan, kalkar och fyller på. Funkar utmärkt!

pinky skrev:
:eek: Nej, varför?...

Vart har du hört det? Det är alltid kul när det dyker upp såna här påståenden... ;)

Tror att jag har LÄST det nånstans för några år sen... Men kan inte komma på VART!
Det stod om permanentbäddar men också att det inte var tillåtet i Sverige att lägga sådana. En permanent bädd är egentligen mer komplicerad än de ni beskriver här... Det jag läste om skulle vara först ett lager av det, sen det och dittan o dattan. Det var en massa grejer för att det verkligen skulle fungera på ett hälsosamt sätt för hästen! Men ändå var det förbjudet i Sverige...

Jag skulle aldrig ha en permanent bädd...Men jag vet inte vad som är bäst... :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
389
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Amk
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar