permanentbädd med spån

Reykur

Trådstartare
(vet inte om den här hamnade rätt, men jag chansar..)

Till vilka hästar lämpar sig permanentbädd (spån?)
Är det ekonomiskt försvarbart (dvs billigare än "vanligt" kutter)

Kan man ha permanentbädd med torv? eller man kanske kan blanda upp torven med spån? för att "ljusa upp"?
Har som ni kanske märker lite erfarenhet av det här ;)

Hur anlägger man en permanentbädd?
tacksam för svar :)
 
Sv: permanentbädd med spån

Undvik bädd!

Bädd är för lata och snåla som inte vill mocka anser jag:devil: Frågan är varför man ska ha det? Ett rejält lager med strö som man gör rent varje dag och håller fräscht är ju det idealiska för hästens hovar och hud.
Jag har sett flera använda sig av bädd och samtiga fall var hyfsat äckliga. En del hade för lite strö (torv) så det blev en enda gegga bara som häststackarn skulle stå i. En annan (halm) växte och hästen hamnade närmare o närmare taket. samtidigt som det blev varmare och fuktigare i boxen.
Spånbädd har jag inte sett men jag förstår inte riktigt grejen med bädd. Varför vill man ha det snuskigt i hästens box? Klart att en välskött bädd är bättre men det blir ju lätt otrevligt och geggigt.
 
Sv: permanentbädd med spån

Min bädd (Spån) Är både torr, ren, fräsch och prydlig. ca: 40 cm och jag skulle inte byta ut den för allt smör i småland.

Jag behöver strö på 2 balar var 6:e vecka ungefär.

Den är ca: 80 kvm. max 3 hästar åt gången huserar där.
 
Sv: permanentbädd med spån

Reykur skrev:
(vet inte om den här hamnade rätt, men jag chansar..)

Till vilka hästar lämpar sig permanentbädd (spån?)
Är det ekonomiskt försvarbart (dvs billigare än "vanligt" kutter)

Kan man ha permanentbädd med torv? eller man kanske kan blanda upp torven med spån? för att "ljusa upp"?
Har som ni kanske märker lite erfarenhet av det här ;)

Hur anlägger man en permanentbädd?
tacksam för svar :)

hejsan
jag har torvbädd, då min en häst hostar och då rekomenderas inte spån... Spån är inte det bästa strö man kan ha enligt min mening..När hästarns urin hamnar i spånet uppstår amoniak som inte är så bra att hästarna andas in.

För att få en bra bädd, ska man strö kalk i botten Det fördröjer amoniakbildningen), sedan lägger man torv (mycket) och låter hästen trampa ner det så det blir som ett jordgolv (tar ca 2mån) sedan lägger man på kalk på "jordgolvet". Självklart få man fylla på torven, och självklart mockar man ut bajset under tiden! När mna lagt på kalket på "jordgolvet" så kan man välja om man vill fortsätta med torv, eller lägga på ett lager spån. Men då måste man mocka noga, och inte i bädden.

Min häst kissar jättemycket inne på vintern, men hon håller sig till ett ställe, så jag brukar få ta bort bädden där ibland, då kan man sätta dit kalk innan man lägger på torv igen...
mvh anna
 
Sv: permanentbädd med spån

Jag har nästan alltid haft bädd till mina hästar, det är bara fjordingarna som inte velat ha bädd..så dom grävde helt sonika upp bädde noch la sej ner i hålet, direkt på betonggolvet...

Jag lägger in 2 balar spån i varje spilta när det är dags att ta in hästarna...
Först lägger jag dock ett rikligt lager med kalk i botten, sen allt spån..

Jag mockar ut varje dag och tar bort allt som är blött och äckligt....

Dock får man ju aldrig sticka grepen ner i bädden..DÅ ruttnar den...:(

Jag fyller på ca ½ säck på 2 hästar/vecka...

Och då får jag lite mutter om att är det verkligen nödvändigt att dom står på SÅ mycket spån...

Jag skulle utan vidare själv kunna tillbringa en natt eller två i mina hästars spiltor....
 
Sv: permanentbädd med spån

De bäddar jag sett har inte vart "snuskiga" utan rena och snygga.. ;)

Anledningen till att jag tittar på bädd är att det inte är ekonomiskt försvarbart det här :crazy: går väldigt mycket spån (hon kissar en del..) och dessutom får hon liggsår om jag har mindre än 30 cm = gnäll från folk som tycker jag har för mycket spån..
Vad är det för kalk man köper? Torvbotten och spå uppepå, är det bra eller är det bättre att köra på bara spån?
Är kutterspån (vanliga balar, typ staben) att föredra?
 
Sv: permanentbädd med spån

Har alltid haft bädd till mina ponnyer och det är kanonbra om det inte är en häst som gräver i bädden. Har använt både torv och spån i botten med halmlager uppepå.

Tidigare har jag haft kalk i botten men har nu gått över till Stalosan F, det fungerar mycket bättre! Rekomenderar det!!!

Nytt för i år är att jag ska testa något som heter Torvmix = torv med 10-15 % spån inblandat, skall tydligen damma mindre och inte frysa lika lätt under vintern. Återkommer med testresultaten......... ;)

Znurro
 
Sv: permanentbädd med spån

Jag har köpt vanlig kalk hos Lantmännen..
Men det verkar som om Stalosan F är ännu bättre....

Fast kalken är ju mycket billigare....

Jag lägger ett REJÄLT lager kalk i botten..och ca 1 gång/ månad kalkar jag uppepå bädden innan jag lägger på ett nytt ytlager spån...

Spånet jag köper kommer i plastbalar från WissWood...
 
Sv: permanentbädd med spån

Vad kostar kalken i jämmförelse med stallosan?

Rejält, hur mycket är det?
Ska man alltså ha kalk i botten, sen spån alt. torv uppe på? kalka uppe på allt också? typ en gång i månaden?
har jag fattat rätt? ;)
 
Sv: permanentbädd med spån

Jag vet inte vad Stalosan kostar.

Jag köper vanligt kalk som ser ut som fint mjöl...

Ett rejält lager är för mej att jag täcker HELA ytan med kalk så det blir helt vitt....

Sen lägger jag in 1 bale spån.

Och ett nytt lager med kalk, fast tunnare..

Och en bale spån till....

Jag fortsätter och kalkar helt enkelt för att kalken binder amoniaken, och gör så att bädden "brinner" ihop bättre och håller längre....

Om ingen gör "hål" i bädden behöver jag inte göra någon ny under installningsperioden...

Och den luktar inte, eller är sur heller....
 
Sv: permanentbädd med spån

min häst gräver som fan i bädden, mendet är bara när det inte är ett riktigt tjockt lager, bara när det är ett tunt så gräver hon, men så det är ju lite svårt att bygga upp bädden innan hon har lekt grävskopa där inne.

jag har kutterspån i mitt stall, vissa i stället säger att man inte kan göra bedd på det?

finns det nån här som har kutterspån?

alltså jag menar sånt sp¨ån som man har till typ hamstrar och kaniner. går det att få bedd med det?

funkar det omman lägger kalk i botten på det?

om man lägger kalk, luktar det inte lika mycket då?
 
Sv: permanentbädd med spån

Hej! Alla våra hästar har stått på spånbädd, nu står de på halmbädd.
Unghästen som är en riktig GRIS i boxen fick en mkt prydligare och renare box när vi körde med permanentbädd. Det går bra med både spån, torv och halm.

En bra permanentbädd blir inte snuskigare än en bra vanlig bädd. Frågan i båda fallen är ju hur man sköter dem ;). Nu när de står på halm så tar jag alltid ut skiten och kisset där det sticker fram. Sedan ser jag till att det ligger torr halm över. Mockar ut kanske 1 gång på 2-3 månader.

Det går bra att bland torv och spån.
 
Sv: permanentbädd med spån

om bädden blir "äcklig" är den inte rädd gjord!
en bädd har många fördelar,även om du inte verkar ha förstått dom :p.

en bädd är mkt varmare för hästen om vintern, då knappt nån kyla tar sig upp från betonggolvet och marken under.
en bädd gör så att hästen slipper skrapa i betongolvet när den ligger ner och ska resa sig upp. även om man har mkt spån så när de reser sig upp så skjuts ju spånet undan och det bara ryser i mitt huvud när jag hör de där skrapljuden av hovarna och kroppen mot det hårda betonggolvet :crazy:
en bädd är mkt mer lättmockad, det går åt mindre strö och det luktar aldrig ammoniak i stallet, då bädden bryter ner ammoniaken igen.

vissa säger att de aldrig skulle vija ha en "kissbädd" till sina hästar.
när man har en bädd så är det ju inte kiss som är under, utan det bildas en slags "bakterieflora" som bryter ner ammoniaken och allt annat, det är alltså inte kiss som ligger där längre.

kruttorrt spån är inte alls bra för hästens hovar! de torkar ut dom enormt.
vår förra nordis som stod på spån, ett tunt lager som byttes ut hela tiden, och hölls kruttorrt, hade jättedåliga torra hovar, hemska liggsår.
sen hon kom till oss och fick stå på spån/torvbädd så försvann både de torra hovarna och liggsåren :smirk:

vi har haft både torv och spånbädd. nu är det halm som gäller då vi har egen gård och kan ta eget halm = kostar inget :p.
 
Sv: permanentbädd med spån

Gammal tråd men jag är nyfiken. Hur gick det med torvmixen? Grunnar på den till vintern.
 
Sv: permanentbädd med spån

*KL*

Jag undrar varför man använder kalk och torv? Så vitt jag vet är torv surt, medans kalk höjer pH-värdet.

Är det inte så att man kan híndra ammoiak att avges genom att antingen ha ett lågt pH eller ett högt? Varför då blanda? Förklaring efterlyses!
 
Sv: permanentbädd med spån

VARNING FÖR TORVMIX!!

Det fryser värre än vanlig torv, trots löften om att det inte ska göra det!!

Vi hade både spån, vanlig torv och torvmix i vintras i stallet och torvmixbalarna fick ligga inne i stallet 4-5 dagar innan det gick att hacka sönder den! Totalt värdelös. Dessutom gick det åt mycket mer av den än när hästarna stod på vanlig torv. Det var dålig kvalite på torven i mixen och gjorde boxarna svårmockade.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 838
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 550
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 188
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp