Permanent spånbädd

lady_vip

Trådstartare
Eftersom halm inte går att få tag på så har jag bestämt mig för spån. Efter en snabb huvudräkning skulle jag behöva runt 60-80 balar och det är inte ekonomiskt försvarbart:crazy:

Jag kom då lite långsamt in på bädd. Jag vet att man kör med kalk och inte får gräva i botten... Men kan man strö med kutterspån?

Jag har en rörig häst, som iofs har blivit bättre på att hålla i ordning, lönar det sig att låta henne står på bädd? Den andra är en mockningsdröm och har en hörna som hon använder:D

Vad är det som händer med kisset egentligen?

Hur gör man för att hålla nere "nivån"? Jag kan inte ha halvmeterhöga bäddar, då kliver de över boxdörrarna...

Hur ofta byter man hela bädden? Och hur gör jag för att anlägga och underhålla den fräschast möjligaste bädden?

//E- som blev lite intresserad då min tränare har det och det inte luktar ett dugg kiss i hans stall:cool:

Sv: Permanent spånbädd

Jag har spånbädd, balat kutterspån. kalkar inte.

Kisset rinner ner i bädden och sugs upp, du komemr förstå preciiiiis var kisset tar vägen sen när du ska tömma bädden :angel:

Vissa lite röriga hästar fungerar på bädd, andra inte alls. beror eg helt på om de tar sönder bädden eller ej, gör de det så de komemr ner till bottenlagret så blir det obeskrivligt äckligt. Det är bara att prova och se om det fungerar.

När det kommer upp kissfläckar till ytan får man gräva ur och ta ner dem, och fylla i med mer spån, men utan att röra/sticka hål på botten. Samma sak om bädden blir för hög, då får man skala av den liten men utan att förstöra bottenlagret. Jag skalar unghästens box 3 ggr per år och valackens 1 gång. Dock får jag ta ner kissfläckar fler ggr för valacken.

Hur ofta man byter är eg valfritt men standard är att ta ur den varje år.. Jag har dock haft två år i taget utan problem, kräver dock att hästarna använder boxarna sommartid med, en bädd som 'bara står' brukar inte bli så rolig av någon anledning.

Stoet skulle jag absolut inte vilja ha annat än bädd tilld å hon sprattlar runt en hel del när hon ligger, och skulel fösa undan spånet efter väggarna och ligga på betong utan bädd. Valacken spelar det eg ingen roll för, han är extremt renlig. Men bädd är fastare, mjukare och varmare. Och enklare & billigare för matte ;)

Kallblodsstoet däremot gick inte att ha på bädd, och gjorde av med en spånbal/dag.. skitkul, veerkligen =/

Hur tjockt ska man räkna med då när man anlägger bädden?

Likaså, hur mycket spån kan jag räkna med att det går med 2 hästar? (ca 11 m2 boxar)

Skäcken blir ett prov att se om hon klarar av att inte gräva i den, men det är mest det att hon går runt mycket, så det borde gå.

Helt nytt för mig detta, väldigt spännande :)

//E

Jag har 16 kvm boxar, och när jag la in bädd nu i somras så la jag 4 stora balar torv (DET misstaget gör jag aldrig om..) och 5 balar spån/box när jag grundade. När jag grundade med bara spån har jag för mig jag hade 8 bal i varje box. Då har jag dock lite ojämnt golv så jag måste 'plana' golvet med lite spån.

RENLIG valack som sagt, och GRISIGT sto, och går cirkus 10 bal/månad.

nu vet jag inte hur dina spånbalar ser ut men jag köper en pall med spånbalar = 30 st a 25 kg st. detta räcker för mig 10 månader och jag kan säga att jag mockar hysteriskt noga hatar när det är skitlortar kvar och kisset tar jag ut...så din uträkning lät skyhög för mig :eek: men jag vet efter att ha sett med egna ögon i sommar att det finns olika stora balar....

tilläggas bör att mina hästar står på en tjock bädd med spån som mockas och luftas varje dag så det blir inte hårdpackat som vid perm.bädd. och detta funkar för mig...har idag 4 hästar varav en med föl men hade ett tag 6 st hästar och fortfarande var spånåtgången den som ovan...såååå kontentan

Mocka ordentligt även om det tar längre tid (man vänjer sig med tiden och då går det fortare) så kan du hålla nere antalet balar

lycka till

catten

Fast alltså... Den röriga hästen hade jag på spån i 2 år innan pga att jag trodde att hon då skulle bli renligare. Det tog en halvtimme att mocka hennes box när man var nogrann, vilket jag är. Med halm tar det för mig en kvart att mocka, strö och hälla upp vatten till båda två. Så att mocka spånet så är inget kul alternativ, hon är så dryg...

Jag har räknat på att strö 1,5 bal i veckan (vet att det gick en bal i veckan på den röriga innan) from nu tills betet plus några extra, det blev minst 60 balar...

//E

lady_vip skrev:
Fast alltså... Den röriga hästen hade jag på spån i 2 år innan pga att jag trodde att hon då skulle bli renligare. Det tog en halvtimme att mocka hennes box när man var nogrann, vilket jag är. Med halm tar det för mig en kvart att mocka, strö och hälla upp vatten till båda två. Så att mocka spånet så är inget kul alternativ, hon är så dryg...

Jag har räknat på att strö 1,5 bal i veckan (vet att det gick en bal i veckan på den röriga innan) from nu tills betet plus några extra, det blev minst 60 balar...

//E

jag förstår dig precis...mockar 3 boxar på 45 min....ibland lite fortare beroende på hur mkt en av dom traskat runt och trampat sönder...men återigen...å nu är de inte nån pekpinne till dig..men om man är noga och tar ut så lite spån som helst så räcker det med 1 25 kg bal i månaden för det är de jag räknar max med...ibland så går det mindre...ska väll också tillägga att mina hästar är ute minst 12-14 timmar per dygn.

catten

Liknande trådar

Hästvård För det första: Fördelar- resp. nackdelar med halm? Vilken sorts halm använder man helst till att strö med? Är det ett dyrt eller...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: gloom_
·
Träning Mitt ungsto kan nog lätt kvalificera sig till "världens skitgris" boxen ser ut som f-n varje dag och det innebär att hon har ljuviga...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 447
Senast: Morsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar