C
carina 58
Hur bygger man upp en permanent bädd och hur sköter man den sen på bästa sätt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag hade bädd till min så grundade jag med kalk och ca 10 cm torv, kalk igen och sedan ett rejält lager med halm som då också fylldes på med jämna mellanrum. Det blev en bra bädd som brann bra och var populär till trädgården
Permanentbäddar är verkligen super när de funkar! Dock är det ett helvete när de ska mockas ut om man måste göra det för hand (hästen hade 28 kvm box också)
Vad menas med brunnet spån?
En del använder torv (mkt dammigt och kladdigt enligt min erfarenhet) och vissa halm. Halmen tycker jag är konstant blöt och luktar illa, dessutom dammar ju det mer än spån när hästen står på det?
Ventlation är jätteviktigt i ett stall oavsett vilken bädd man har. Man kan ordna mer ventilation genom att sätta ventilationsgaller i ytterdörrar t ex. om man inte kan ta upp hål i väggarna. Jag hade mer eller mindre permanentbädd av spån förra året till två av hästarna (mockade ut kisset ca varannan vecka) och det var okej, men jag tycker torvbottnen ändå luktar mindre. Men det är nog en smaksak.*kl*
Måste det vara extra ventilerat för att man ska kunna ha spånbädd? Vi har inte bästa ventilationen direkt.