Permanent bädd.

C

carina 58

Hur bygger man upp en permanent bädd och hur sköter man den sen på bästa sätt?

Sv: Permanent bädd.

Det beror kanske på vad du ska använda för strö men jag föredrar spånbädd.

Det du gör är helt enkelt att mocka ut endast bajset i boxen. Detta förutsätter att man inte har en häst som röjjer runt som en tok och blandar kissspån med rent spån så att allt blir skitigt, det finns hästar som inte kan ha bädd.

Det man ska tänka på är att röra så lite som möjligt i bädden (dvs kisset). Om du rör upp blött spån kan det, om det inte brunnit än, börja lukta ammoniak och det är inte bra för hästen att stå i den luften. Så undvik i största möjliga mån att alls röra det kissiga spånet. Sen är det så att när man först börjar anlägga bädd så finns det ju ännu ingen grund som är brunnen, och det innebär att den är känsligare och dessutom kan det bli för mycket kiss på samma ställe. I dessa fall kan man ta bort litegrann av det blöta spånet, men se till att lägga ett lager på minst 1dm ovanpå så att ammoniaken inte kommer upp och gör luften dålig.

Bädden är som sagt lite känslig till en början - 1-2 veckor - men efter det är risken för lukt väldigt liten om man sköter den väl. Man lär sig snart vart hästen kissar och på övriga ställen i boxen (om det finns rena ytor) mockar man ända ner till golvet. Om bädden blir för hög kan man ta bort litegrann av det brunna spånet men nör bädden brunnit är den sällan blöt. Nytt kiss hamnar i botten och det går bra att ta bort lager av bädden utan att få problem med lukt. Om det börjar lukta kan man ta bort delar av bädden där det är väldigt mycket brunnet spån eller där bädden känns onödigt blöt. Men som sagt, brunnet spån luktar inte.

Man får känna efter lite efter hand. En del hästar är ypperliga att ha bädd till, andra helt omöjliga.

Jag har även utfodrat mi häst med halm i boxen så att den alltid har ngt att tugga på. Den brukar jag sen låta blanda sig lite med ytspånet men aldrig ner i bädden. Jag har ofta haft ca 1dm ytspån på min bödd. Och bäddens tjocklek varierar ju, och byggs på med tiden.

Fördelen med bädd är att den alltid är torr på ytan, ger en mjuk och bra grund, är ekonomiskt och att den är varm att ligga på om vintern. Dessutom luktar det inte när hästen kissar, vilket det kan göra om man inte har bädd.

Tack för ditt svar, men jag hade tänkt försöka att komma ifrån spånet, då min ena häst blir hostig av den. Så om man inte vill ha spån i bädden vad använder man då?

Hm.. jag föredrar ju spån och skulle nog aldrig få för mig att anlägga bädd med något annat. En del använder torv (mkt dammigt och kladdigt enligt min erfarenhet) och vissa halm. Halmen tycker jag är konstant blöt och luktar illa, dessutom dammar ju det mer än spån när hästen står på det?

Tyvärr får jag nog då lämna över frågan till ngn annan. :)

Torvbädd är helt outstanding, jmf med spånbädden får du aldrig samma risk för ammoniaklukt. En torvbädd lägger du med först ett lager foderkalk i botten, 2-4 säckar. Därefter ca 5 torvbalar. I övrigt gör du som med spånbädden ovan, dvs låter kisset "rinna ner", ta bara ut det allra översta blöta. Fyll på med 1/2-1 bal per vecka.

Jag har halmbäddar och har haft det i 13 år. Jag har turen att ha renliga hästar och då blir allting så otroligt mycket lättare.

Jag byggde upp dem med Stallosan i botten, sen ett lager spån och sen rejält med halm. Jag anlade bäddarna när det inte är minusgrader ute för då är det som mest bakerier igång och det är ju dessa bakterier man vill ha i sin bädd för att bryta ner.
Sen ta jag vanligen bara ut skiten och strör upp med halm
På sommaren brukar jag lägga in stallosan 1 gång per vecka för att hålla borta flugor och dålig lukt. När mitt sto brunstar så lägger jag in spån där hon brukar kissa så håller det sig fräschare.

Blir bädden för hög så hyvlar jag av en bit och lägger in spån och lite extra strö. Min spånåtgång är väl ca 1 bal /6 veckor ungefär.

Jag tycker det fungerar hur bra som helst, bäddarna är fräscha och så länge de sköts noggrannt så blir det ingen ammoniaklukt och vill ha mina hästar på halm för sysselsättningens skull.

Halm är ju superbra för hästarna så har dom sysselsättning men det ställer ju stora krav på leverantören, det måste vara fräsc halm. Ska man lägga permanentbädd med halm så ska det nedre lagret vara halmkakor och så uppruskad halm över det, då stanner kisset i det nedre lagret (är all halm uppruskad släpps urinen bara igenom till golvet och det blir kladdigt). Ett rejält lager med kalk i botten också och så mocka ut högarna och inte röra runt i botten.

Torv av bra kvalitet (inte för torr) är bra som strömedel men är tveksam till att den är så bra till permanentbädd då den har väldigt bra uppsugningsförmåga och jag tror att urinen stannar i det övre lagret. Dammpartiklarnafrån torven är bättre än från spån, tittar man på dom i mikroskåp är torvens som runda korn medan spånets är som spetor och alltså retar slemhinnorna mer.

När jag hade bädd till min så grundade jag med kalk och ca 10 cm torv, kalk igen och sedan ett rejält lager med halm som då också fylldes på med jämna mellanrum. Det blev en bra bädd som brann bra och var populär till trädgården ;)
Permanentbäddar är verkligen super när de funkar! Dock är det ett helvete när de ska mockas ut om man måste göra det för hand (hästen hade 28 kvm box också) :crazy:

När jag hade bädd till min så grundade jag med kalk och ca 10 cm torv, kalk igen och sedan ett rejält lager med halm som då också fylldes på med jämna mellanrum. Det blev en bra bädd som brann bra och var populär till trädgården ;)
Permanentbäddar är verkligen super när de funkar! Dock är det ett helvete när de ska mockas ut om man måste göra det för hand (hästen hade 28 kvm box också) :crazy:

Detta vill jag oxo ha, vart köper ni torv? bra pris på det/ bal?

Vet att ngn här på Buke la in två st länkar i en liknande tråd, just om torv- och spånbäddar, hur man la dem o skötsel. Hittar inte tillbaka till tråden, så har ngn länkarna så lägg gärna in dem. Tack!

Vad menas med brunnet spån?

Det är när spånet är nedbrutet, och alltså har blivit jordliknande, det tar ungefär ett år innan den har brunnit klart.

Jämför det hela med en kompost (varmkompost) när det blir syrefritt så utveckals värme och den börjar "brinna", brytas ner.

En del använder torv (mkt dammigt och kladdigt enligt min erfarenhet) och vissa halm. Halmen tycker jag är konstant blöt och luktar illa, dessutom dammar ju det mer än spån när hästen står på det?

Det är bara att vattna lite lätt på torven om den dammar.

Jag gör så att jag bara lägger in lite torv i taget när jag fyller på med nytt (ett par skyfflar), jag har inte ett tjockt lager som är löst, utan bara lite jag föredrar en fastare yta.

När jag anlägger bädden tar jag först och lägger in tekniskt släckt kalk eller Stallosan (båda säljs på Granngården). Sedan på med torv eller spån och vattnar på det ganska mycket och stampar det så att det packas. Sedan vill jag helst inte att hästen ställs på det direkt, utan det får gärna torka till ett par dagar. (Man kan även ta lite gödsel underst i bädden så är det lättare att få till en bra fast botten.)

När jag fyller på ny torv så lägger jag bara in någon skyffel åt gången (när man har torv på bale så har jag en hörna i boxen där jag lägger balen och tar lite i taget. När det blir våta fläckar tar jag och skrapar bort det blöta och strör på Stallosan och sedan ny torv.

Jag har aldrig använt halm men jag skulle vilja prova att ha ett fluffigt halmlager ovanpå den fasta torvkakan, så att det går att skyffla ihop halmen i en hög vid mockning.

Jaha okej.

Jag har iallafall börjat prova ha bädd från och med idag, jisses vad mycket spån jag redan sparat! :O Annars har jag fått ta ut upp till 4 kisshögar med spån, jag har fått fylla på 2 balar/vecka.

Hur underhåller jag nu på bästa sätt? elr vad man säger.
Ska jag bara fortsätta ta bort bajset och låta kisset vara? Och blir det för mkt kiss på samma ställe, göra som tintilar sa, att man tar bort det översta och lägger dit torrt spån på minst 1dm?

Tintilar: Du sa att där det inte är kiss så mockar man ända ner till botten. Menar du att man KAN det eller att man SKA det? Varför då isf? Kanske konstig fråga, men jag är helt ny på bädd. ;)

På den tiden vi hade hästarna installade under vintern så hade vi permanentbädd/djupströbädd av halm. Vi använde inga kemikalier, endast "naturprodukter".
Först lade vi ut halmkakor över hela boxytan, därefter lös halm ovanpå. I den blandades in lite från gödselstacken för att få fart på förbränningen.
Under de första dagarna mockades inte gödseln ut, utan den vändes ner i löshalmen. Därefter mockades det mesta av gödsel ut, men en och annan bulle lämnades kvar varje dag. På så sätt underhölls processen. Utan gödseln ville det inte brinna utn resultatet blev mest surhalm.
Ibland trampade hästarna upp blöta halmsuddar som förstås mockades ut. I övrigt plussades på lite halm då och då.

På våren hade bädden växt en hel del i tjocklek och var jobbig att ta ut, men det fick vi stå ut med eftersom det funkade bra hela vintern.

LIA

Det finns olika åsikter om hur man "ska" göra och man får helt enkelt prova sig fram. :)

Viktigt är att man har en häst som inte gräver och rör runt med vilje för mycket i bädden för då blir det inte bra.

Så här gör jag när jag anlägger en helt ny bädd: (använder torv)

Strör först ett lager Stalosan på cementgolvet. Därefter lägger jag in 3-4 balar torv på en gång.

Vid varje mockning sedan så tar jag bara ut "bollarna" - låter kisset vara kvar utan att röra runt i det (möjligtvis att jag plattar till det med grepen), använder den torra och lösa torven till att jämna ut och att täcka över kissfläckarna så att ytan blir torr.

Så här håller jag på dag ut och dag in och med jämna mellanrum strör jag lite Stalosan på kissfläckarna innan jag täcker över med torr torv.

En del vattnar lite på den nya bädden för att den ska bli fast fortare men det har jag aldrig gjort eftersom det funkar bra ändå för mig.

Till slut märker man att bädden börjar bli fastare och det börjar bli ont om lös torv att täcka kissfläckarna med. Då är det dags att lägga in en ny bal torv! :) Vitsen är ju att hela tiden hålla ytan ren och torr och då måste man ha torr torv att lägga över.

Innan man lägger in ny torv så kanske man behöver "justera" lite :) - dvs min valack har en förmåga att kissa på samma ställe och för varje gång man täcker över med ett lager torr torv så packar det sig där och till slut blir det som en högre kulle. Den kullen jämnar jag ner genom att kratta hårt på den - obs jag gräver inte!

Innan den nya torven kommer på krattar jag dessutom bort all ev lös, ren torv åt sidorna och strör ett lagr Stalosan över hela bädden.

Hur ofta man sedan behöver lägga in ny torv varierar beroende på hur mycket hästen pinkar. När min nya bädd är etablerad använder jag ca 1 bal i veckan (jag har en storpissare :p).

Stallägarens häst pinkar mindre inne så hon använder 1 bal på två veckor. :)

Någon nämde att halm är bra för sysselsättningen - stämmer men man kan ju lägga in någon kaka halm att tugga på tillsammans med höet på kvällen om man har torv eller spån-bädd.

Senast ändrad:

Jag fick tips om permanentbädd här på buke som jag börjat med i år. Helt suveränt, har kortat mockningstiden till hälften och det går knappt åt något strö alls. Dessutom har det minskat gödselhögen något helt enormt :)

Bädden är gjord av torvbotten (4-5 balar för en 9 kvm box) Sedan lät jag bädden sätta sig under ett par veckor. Därefter lade jag in två balar spån när torven satt sig. I ditt fall kan du ju lägga halm som topplager istället. Bara bajset tas ut och den lilla skvätt kiss som fastnar i spånet på väg ner till torven. Torven rörs inte alls. Även vårat ganska stökiga varmblod funkar jättebra på denna bädd. Spånet har jag delvis för att slippa få den där bruna beläggningen överallt i stallet som jag tycker det blir av torven, och sedan skyddar det ju också mot fukt som ligger i torven. Inte en kissfläck på någon av hästarna ännu i alla fall!

*kl*

Måste det vara extra ventilerat för att man ska kunna ha spånbädd? Vi har inte bästa ventilationen direkt.

*kl*

Måste det vara extra ventilerat för att man ska kunna ha spånbädd? Vi har inte bästa ventilationen direkt.
Ventlation är jätteviktigt i ett stall oavsett vilken bädd man har. Man kan ordna mer ventilation genom att sätta ventilationsgaller i ytterdörrar t ex. om man inte kan ta upp hål i väggarna. Jag hade mer eller mindre permanentbädd av spån förra året till två av hästarna (mockade ut kisset ca varannan vecka) och det var okej, men jag tycker torvbottnen ändå luktar mindre. Men det är nog en smaksak.

Det finns jättemånga olika varianter på hur man gör en bädd. Så här gör jag en halmbädd i allafall. Kalk i botten, därefter masor med halm, sedan ska man INTE mocka ut något på flera veckor utan endast vända ned skiten i bädden samt halma mycket över och platta till. På så vis brinner bädden i hop hur fort som helst. Efter ett par veckor har man fått den hårda bottenkaka man ska ha. Plättlätt. Luktar inget alls.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
437
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
418
Senast: Wenniz
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
1 048
Senast: Magnum
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka