Perinealbråck

C

Clintan

Har fått konstaterat att min hund har detta, upptäcktes i samband med analsäcksinflammation. Enligt min veterinär så kan han leva hela livet med det utan besvär eller så kan han få besvär. Vet att jämtar är en ras som "lättare" drabbas och då okastrerade äldre hanar. Jag har en drygt 4,5 årig kastrerad hane. Läste någonstans att det bero på svaga höfter.
Är det någon här som har erfarheter av detta, antingen genom egen hund eller bekantas? Hur så sjukdomsförloppet ut? Någon som opererat?

Sv: Perinealbråck

Det har jag gjort. Det jag vill veta är hur andra med hundar med diagnosen har haft det. Om hunden haft det länge innan operation/avlivning behövts göras, nu kan det ju skilja, men det är alltid "intressant" att diskutera med personer som varit i samma "sitts".

Har inga tips i fråga om perinealbråcket i sig, men eftersom det är en sjukdom som kan vara ärftlig, så hoppas jag att du följer rekommenadationerna från klubben och rapporterar in det till SÄK:s avelskommitté..

Det kommer vi att göra. Kollade upp det direkt när vi fick diagnosen då jag hade mina aningar att de ville veta eftersom jämte och gråhund är bland de raser som oftare drabbas. Annars är det ca 1 på 1000 jämtar som drabbas. Blir ledsen att han skulle drabbas av detta med, med tanke på hans tidigare sjukdom.

Liknande trådar

Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 082
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 195
Senast: movi
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 324
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka