Perforerad hasled

Ketrawzc

Trådstartare
Min häst har perforerat sin hasled pga broddspark. Vi åkte direkt till djursjukhus och hästen opererades dagen efter(inom 24h efter skadan skedde) samt stannade kvar för vård. Prognosen är god, hästen har knappt varit halt.

Men djursjukhuset och min veterinär på "hemmakliniken" säger olika om konvalescenstiden, dvs hur länge hon ska stå i sjukhage med korta skrittpromenader.

Vad har ni för erfarenheter om konvalescenstiden vid perforerade leder? Där det inte finns skador på brosk/ben el dessa bedöms ej ha större betydelse.

Jag hade en häst som kom in från hagen med en spik i hasleden (ca 1,5-2cm in). Han stod på klinik i drygt en vecka för observation och spolning. Därefter var han i sjukhage i en månad. Åkte sen in och röntgade om hasen för att se att ingen "process" satt igång.
När det var okejat så sattes han igång igen.

Min häst har perforerat sin hasled pga broddspark. Vi åkte direkt till djursjukhus och hästen opererades dagen efter(inom 24h efter skadan skedde) samt stannade kvar för vård. Prognosen är god, hästen har knappt varit halt.

Men djursjukhuset och min veterinär på "hemmakliniken" säger olika om konvalescenstiden, dvs hur länge hon ska stå i sjukhage med korta skrittpromenader.

Vad har ni för erfarenheter om konvalescenstiden vid perforerade leder? Där det inte finns skador på brosk/ben el dessa bedöms ej ha större betydelse.

Min häst blev inte opererad utan leden spolades ståendes.
Han stod på kliniken i 6 dar.
Han skulle stå på box eller liten sjukhage i 2 veckor.
Från vecka 3 lite större sjukhage och 15 min skrittpromenad som skulle ökas på i 2 veckor tills de uppnådde 1 timme.

Min häst stod också på klinik 1v. Jag fick direkt preliminär konvalescenstid på kvällen när vi kom in akut och konstaterade med säkerhet att leden var perforerad. 3 månader i liten hage med skrittpromenader som efter 4v skulle vara 15min x2 och det står kvar nu när skadan är helt utredd och vi vet omfattningen.
Min veterinär hemma ville halvera tiden och kolla henne efter 6v, dvs halva tiden mot vad djursjukhuset ansåg. Jag ska skicka min vet journalerna så han får detaljerna. Men han tyckte det lät väldigt länge eftersom hon fick hjälp direkt och faktiskt inte varit halt i skritt, hon var bara stel när hon stått stilla och man bad henne gå. efter 5 steg gick hon bra igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er! Min häst har ådragit sig en broddspark på hasen, resulterade i ett fånigt litet sår och cirka en grads hälta i trav...
Svar
6
· Visningar
2 698
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: mackan
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 374
Senast: sandrafors
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 051
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar