Perfekta lektionen

Har ni också ridit en lektion då allt klaffade och det var helt perfekt?? :love: Det är väldigt sällan det händer mig faktiskt, men när det händer kan man leva på det ganska länge... :D

Sv: Perfekta lektionen

ja jag vet precis hur det är....jag lever fortfarande på den lektionen trots att det var ett år sen:banana:. varje gång jag tvivlar på vad jag gör på hästryggen tänker jag på det.

Jag red min favvohäst och vi red på kandar och tränade ökningar. Vi flög fram och kommunikationen var av ett slag för sig. Telepati kanske:bump:

vet precis vad du menar!!
red för tränare förra torstan tror jag och efteråt tittade jag bara mot himlen och undrade om gud verkligen hade gett mig min ängel el om det var ett misstag:D

Det är ju helt otroligt egentligen. Halva lektionen gick det helt åt h-vete, jag bara väntade på att den skulle vara över. Jag var halvt panikslagen över att hästen inte gick på tygeln, att den svankade med ryggen och sprang utan nån som helst samling. Sedan bara, klick! Så gjorde jag tydligen något väldigt bra, för hästen höjde ryggen, och började verkligen jobba, och då var det bara att jobba på så att den hästen inte skulle sluta! :D

Jaa det är helt otroligt. Red min favorithäst :love: och det var samma sak, vet inte hur men det bara klaffade. Kändes som om jag bara satt, höll lite lätt i tygeln och hon bara gick. :bow: Perfekt balans och hur bra som helst. :) Lever fortfarande på det. Det var den roligaste lektion jag ridit och jag vet fortfarande inte hur det blev så det liksom bara "blev" :rofl:

Jag tycker överlag att när jag ridit 45 min - 1 tim så börjar allt liksom sitta som det ska. Fast det är nog att jag inte rider så ofta. När jag red lektion kände jag nästan alltid att det satt precis när vi skulle sluta. Bästa lektionen jag ridit var privat och oj vad det gav...:D

Jaa!!!:D
När jag hopptränade i fredags gick allt hur bra som helst!! :D
Vi brukade alltid komma fel på hindret att det blir ett halvt galoppsrång innan hindret o det känns jätteklumpigt men i fredags flög vi över hindrerna!!!!!! :love::love: Åh den känslan alltså ! :bow:
Jag hoppas den sitter kvar till på söndag , då ska jag o ponnyn tävla div 2 i hoppning ! :p

Jag gick runt med ett fånigt leende efter förra träningen. Hästen i fråga hade jag endast ridit 2 ggr förr, och under lektionens första 20 min gick det verkligen dåligt, jag skämdes och tänkte att "Jag måste se ut som en riktig nybörjare" och "Det skulle nog gå bättre med en ko". Men när jag sedan ställt om mig från storhäst- till ponny-mode gick det skiiitbra. Ponnyn hade aldirg gått så stadigt förr. Jag kunde sträcka lite extra på mig också eftersom jag vekligen kände skilldnaden mot början av träningen. Urs vad löjlig jag måste sett ut när jag travade runt där med det flinet och den hållningen.

Åh jag har tre oförglömliga lektioner.

Ena på ridskolehästarna ridskolehäst som hade bestämt sig för att vara Briar för en dag och bara flöt fram med bakbena under sig och en mjukhet jag aldrig varit med om varken för eller senare :love:. Till och med min svårflörtade ridlärare var chockad :p Ridit honom var och varannan lektion sen dess och har aldrig ens varit i närheten av den dagen....:confused:

De andra två var på min favorithäst. Ena höll vi på med galoppfattningar från skritt och vi bara flög fram i fattningarna. Sån explosivitet!! Andra gången (1 år senare för en annan ridlärare) fick vi pröva på riktigt samling i skritten - hästen växte 1 dm (från 170cm...).

Gud jag blir lycklig bara av att tänka på det :p

Ja det är underbar känsla!
Såna där tillfällen vill man ha på film (men det skulle säkert inte se lika bra ut som det KÄNNS, så är det alltid...). Jag lyckas alltid få misslyckade lektioner på film... :(

En gång red jag "lektion" för lillasyrran som satt på läktarn och kollade. Hästen ifråga var en varmblodstravare som jag ridit en eller ett par gånger tidigare. Nu var han riktigt fin! Bar sig skitfint i traven med superlätt stöd i handen! Och galoppen blev så rund och kontrollerad (iaf en av dem!) Underbar känsla, man får passa på att sträcka på sig och le!! Som "emax" gjorde!! man FÅR se snobbig (och glad) ut när man rider!! :D
Även om inte hela lektionen gick bra så får man spara de bra minnena och låtsas att hela lektionen gick bra!

och när jag red ett halvblod på ridskolan. Vilket steg och takt hon fick! Ridlärarn trodde väl att hon krökte på nacken, för hon tog bort thiedemantygeln för att se om formen var "äkta". Och fett stolt jag var när hon gick precis lika fint utan tygeln!! Sjukt bra självkänsla när man verkligen klarar av att rida bra utan några fåniga inspänningar!

och på ett annat halvblod på ridskolan, men underbar volt i trav och sidvärtsrörelser och perfekta övergångar. Jag var bäst då och jag visste det!! haha, stolt!!

Såna här ögonblick kan man leva länge av!:D

Jaaaa, min var på min favvoridskoleponny förra julen.
Fick en privatlektion i present.
Hon var helt otroligt snygg.
Lever på den länge..

nu var det ett tag sedan jag red lektion senast, men jag kommer aldrig glømma den sista lektionen på Manfred, en stoor fux. Han hade en "bra" dag, han gick rakt fram med andra ord. Just denna dagen ær vi bara 3 stycken och læraren tyckte vi skulle få prøva på lite svårare saker. jag som satt på min stoora, sega drummel blev mycket besviken, men bestæmde mig før att gøra det bæsta utav det. Och øvning efter øvning var en stor anstængning utav mig (æven hæste då) men nær vi kom till skænkelvikning i galopp, då samlade jag upp honom, gav rætta hjælperna och han ARBETADE!! Det var helt underbart, omøjligt att beskriva med ord, men bara tanken på det, får mig att sitta hær och stor le!!:love:

Jo, jag hade några sådana ljusglimtar när jag red på en islandshästskola för något år sedan. Det fanns en häst jag ofta fick rida och kämpade så fruktansvärt mycket med, hon gick inte fram i tölten och när hon väl gjorde det var det varv på varv i 120 runt den där ovalen. Men de gånger när samspelet och verkligen allt klaffade, de var ju helt obetalbara! :love: Ett riktigt lyckat pass kunde jag leva i veckor p.å

Jag hade den perfekta lektionen i fredags!
Den BÄSTA i mitt liv faktiskt...

Har bara skogsridit mitt outbildade kallblod i 1 år och hade lektion för första gången på flera år på ridskolan i fredags...

Och det var så sjukt..allt KLAFFADE totalt...har aldrig ridit så bra i hela mitt liv och känslan...den är obeskrivbar....

Men när jag tänker på det får jag ett leende på läpparna....

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
582
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka