Perfekt exteriör?

A

AmelieA

Vet du någon Halvblodshingst som har nästan perfekt exteriör? Eller i alla fall väldigt bra? ;)

Hur ska exteriören hos halvblod vara?

Sv: Perfekt exteriör?

Szkopul har en tia pa typ.

Figaro R, Corlensky G och Lucky Point har en 9:a pa typ, sa de är snudd pa perfekta.:laugh:

Det finns fler, men det var de jag kom pa pa rak arm.

Briar & Akribori & First Wish har 10 på typ och 9 på HHB.
"Välproportionerlig, maskulin, långlinjerad, elegant, välutvecklad" är beskrivningar som återfinns hos 10-poängarna. Även "ädel" förekommer vilket jag tror premieras mer och mer i dagens bedömningar.

9a på typ är det ganska många hingstar som har.

Senast ändrad:

Vet du någon Halvblodshingst som har nästan perfekt exteriör? Eller i alla fall väldigt bra? ;)

Hur ska exteriören hos halvblod vara?

Typpoängen på hingstarna ska även sättas i förhållande till det år poängen gavs.

Senast ändrad av en moderator:

Precis!
Jag antar att First Wish är den senaste i raden (rätta mig om jag har fel) att få 10 på typ och därmed kanske kan anses vara "standard/modell för den moderna hingsten" för det som söks idag..?

Precis!
Jag antar att First Wish är den senaste i raden (rätta mig om jag har fel) att få 10 på typ och därmed kanske kan anses vara "standard/modell för den moderna hingsten" för det som söks idag..?
Sen så ska vi skilja på könstyp, brukstyp, sporthästtyp etc....

Typpoängen på hingstarna ska även sättas i förhållande till det år poängen gavs.

Exakt, det som var 10 för ett antal år sedan är det inte idag. Hade inte tex Uttini 10 på typen, det hade han väl knappast fått idag...

Knapplån

10 poäng på typ (9 på HHB) 1987:
uttini.jpg

10 poäng på typ (9 på HHB) 1995:
briar_first.jpg

10 poäng på typ (10 på HHB) 1996:
lasandos.jpg

10 poäng på typ (9 på HHB) 1997:
warsteiner.jpg

10 poäng på typ (9 på HHB) 2003:
arcibori.jpg

10 poäng på typ (8 på HHB) 2006:
first2.jpg

Intressant att se dem bredvid varandra sadär! Jag skulle ha trott att idealet var ädlare nuförtiden.

Jag lägger till min bild på Szkopul, tagen förra våren då han var 21 år (kanske var det han som inte syns?)

10 poäng på typ 1996
Szkopul6.jpg

Kul tråd!

Vi får bara inte glömma den tredje poängen vad gäller exteriören, extremiteterna! När finns mig veterligen knappast någon 10:a! Det är egentligen ganska anmärkningsvärt att så många hingstar/hästar har perfekt typ/HHB men aldrig perfekta ben. Kan det vara för att typ/HHB är mer en känsla och åsikt och benen är mer fakta...? Fattar ni vad jag menar??:confused:

Fast i rättvisans namn far man väl säga att han ju var yngre och förmodligen lite snyggare när han fick sina tio poäng (även om han är väl bibehallen för sina 21 ar).

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 479
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 428
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10