Perenntips

Asa_S

Trådstartare
Nu till slut ska plymspirean bort! Men vad ska jag ersätta den med? Rabatten är ganska lång, ca 60 cm bred och kvar i den blir orange nejlikrot (flera stora tuvor) och en rosa astilbe. Rabatten kantar vår entrégång och gränsar på andra sidan till gräsmattan. Perennerna behöver vara ganska härdiga eftersom vi bor norr om Umeå och rabatten har morgonsol.

Jag har så dålig koll på vad som blommar när - nejlikroten vill jag gärna matcha med något lila tror jag och astilben behöver också få sällskap... Jag skulle gärna ha vit löjtnantshjärta men är lite rädd för att de ska bli för stora...

Är det någon som har några förslag?

Sv: Perenntips

Lila = trädgårdsnattviol
Löjtnantshjärtan går att klippa i eller gräva bort en bit om de blir för buskiga.
Violruta kan väl bli fint ihop med astilben? Lite skir och fin. Dessutom är väl det en växt som sniglar och rådjur inte tycker om?

*spånar*

Såg en grymt läcker rabatt med orange nejlikrot en gång! Den hade sällskap av kaukasisk förgätmigej (blåblommande med silvriga blad), illgrön strutbräken, blå bolltistel och både gul och rödblommande kärleksört. Allt detta kantat med japansk malört :love:

Personligen har jag min tuva med nejlikrot framför nattljus och ihop med prästkragar, mest för att jag inte visste vart jag skulle sätta den i början. Det är dock fint ihop så den har fått bo kvar där :)

Jag skulle ge Astillben sällskap av vit spetsmössa i framkant och någon funkia med silver/blå/grå blad som tex Blue angel, Elegans eller Big daddy (den sistnämnda om du gillar stora blad). Sedan hade jag satt några plantor med vit stjärnflocka baktill och någon enstaka i mitten för att allt inte ska se så superordnat ut. Men så gillar jag när det inte ser allt för strikt ut; det får gärna vara lite torpkänsla :)

Mian1 föreslog ju violruta och det tror jag också kan bli fint ihop med astillben men då gärna en vit violruta.

Något annat som kan vara snyggt att kombinera med astillben är en vit (eller möjligtvis ljust rosa) rabattros + någon riktigt mörkt rödbladig alunrot kring fötterna. Lite mer kontraster men det blir fint!

Strutbräken, astillbe och någon plister med silverfärgade blad längst fram kanske kan vara något? Tycker även att Astillbe är superläcker ihop med Iris/liljeblad och likaså randgräs! Har dock inte koll på härdigheten på allt jag babblat om här känner jag :p

Tack för era förslag! De flesta visste jag inte vad de var för något men efter googlande och studiebesök hos grannar och kompisar har jag införskaffat lila resp gul iris, vit spetsmössa och kärleksört samt lila veronika, någon vitblommande tuvbildande växt som är lika hög som veronikan, jakobs stege och en låg näva. Dessutom tänkte jag köpa rosa fänrikshjärta och vit löjtnantshjärta. Jag skulle så otroligt gärna vilja ha en tuja på den skuggigaste änden men problemet är att den inte får vara hög eftersom den hamnar mitt emot köksfönstret. Bolltujan går ju här men jag är egentligen inte så förtjust i den där gulgröna färgen.

Jag hoppas att nävan kommer att blomma samtidigt med nejlikroten och den gula smörboll som jag ändå bestämde mig för att spara. Det vore nog snyggt med något vinrött till det också. Jag gillar alunroten som jag fick förslag om så jag lutar lite åt det men vet inte om den blir för stor där jag tänkt ha den...

Det känns lite som om delar av rabatten kommer att vara pinfulla medan andra blir glesare men jag har fattat det som att perenner är relativt tåliga och klarar lite omgrävningar så jag får väl vara inställd på att göra om tills jag är nöjd!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi har ganska nyligen flyttat in i ett 70-tals hus och nu efter att spenderat hela våren med att städa trädgården är det äntligen dags...
Svar
3
· Visningar
666
Senast: monster1
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Trädgård & Växter Vi har en avlång rabatt i en liten slänt framför huset med övervuxna fula buskar i. den kanske är 3 meter bred och 15 meter lång...
2
Svar
22
· Visningar
2 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka