• Avel
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
B

**BORTTAGEN**

Hej!
Jag har en korning nordis/svenskt halvblod men hon är gammal nu så det är dax att se sig om efter nya project. Jag har ridit min häst upp till LA:4 dressyr, mest för att det är kul att träna. Steget räcker inte riktigt till seger så klart.

Jag såg Arnaud Gilette i Globen med sin fine percheron och tänkte då att ::wow:: en sådan vore ju perfekt. Tung men ändå "trimmbar". Väldigt maffig. Är det någon som vet om det finns percheronhästar i Sverige eller som har erfarenhet av att importera?

Percheronen har sitt ursprung i kalkstensregionen La Perce norr om Normandie i Frankrike. Landskapet där har bördig jord och frodiga, starkt kuperade betesmarker. Rasen härstammar troligivis från en urgammal, infödd hästras. Arabiskt fullblod har tillförts rasen sedan 700-talet då en arabisk häst hade tagits i krigsbyte av saracenerna efter Karl den Stores seger vid Poitiers. Under medeltiden kom fler arabiska hingstar och år 1760 lånade stuteriet Le Pin ut arabiska hingstar till percheronuppfödare för att ytterligare förädla och förbättra rasen.
I sitt hemland har percheronen gett upphov till flera lokala raser, såsom trait du maine, trait angeron, gros trait nivernais, berichon och trait du saõne-et-loire. (Trait beryder "drag" på svenska.)
Stambok förs sedan år 1883 och detta arbete utförs i Nogent-le-Rotrou.

Mest spridda kallblodet
Percheron är den kallblodsras som är mest utspridd över världen. Rasen har exporterats till Storbritannien, USA, Canada, Australien, Sydafrika och Argentina. Percheronhästar har exporterats till USA sedan mitten av 1800-talet. Där har amerikanarna sin egen variant av rasen, vilken inte har samma eleganta proportioner som den ursprungliga percheronen. Till Storbritannien infördes de första percheronerna under första världskriget och man har där sin egen stambok sedan år 1919.
När postdiligenserna och omnibussarna hade försvunnit i Paris började man helt inrikta sig på att avla allt tyngre hästar till arbete i jordbruket och för export, för det var stor efterfrågan på tyngre hästar i USA. Utan att förlora sina karaktäristiska egenskaper ökade percheronen i massa. Fast den är en så tung kallblodsras har den en tydlig arabisk prägel.

Exteriör
Mankhöjden är som allra minst 150 cm, och som allra högst 180 cm. Vikten ligger runt 600 till 1.000 kilo. Den är antingen apelkastad skimmel eller svart, någon enstaka gång förekommer brunskimmel.
Percheronen är något av kallblodets svar på det arabiska fullblodet. Den har arabens skulpturabla skönhet och kallblodets kraft och massa.
Huvudet är fint skuret och ädelt för att vara på ett kallblod.
Den har bred panna, rak nosprofil, stora pigga ögon, små fina öron, stora näsborrar och stora ganascher.
Halsen är proportionerlig, bred i basen, böjd, tydlig nacke och en ganska lång och tjock man.
Manken är tydlig, kort bred rygg som ibland har en liten svank, muskulösa berda länder, välproportionerade flanker, brett, avrundat, muskulöst kors som ibland är kluvet, brett, djupt, muskulös bringa, sluttande bogar som hos en ridhäst, avrundad buk och en väl ansatt svans som ofta binds upp i en slags poloknut när hästen skall arbeta framför vagn.
Benen är starka och breda, låren är mycket kraftfulla, långa underarmar och korta skenben, små hårda hovar och inget hovskägg.

Hej!

Jag har ju importerat från Frankrike, dock en Camarguehäst. Percheronen är ju ganska lik camarguen, förutom storleken då ;) Camarguehästen är en ponny och Percherons är ofta jättar.

Kan du franska? Isåfall kan du titta runt lite på http://www.find-your-horse.com/fyh/fr/accueil.php och http://www.acheval.net/ Finns en del annonser där där du kan se lite mer bilder på Percherons i olika åldrar. Jag rekomenderar dig dock att köpa hos en uppfödare.

Vad jag kan gissa mig fram av annonserna så är det likadant hos Percheron som hos Camarguehästen, att varje år har sin "bokstav". 2000-M, 2001-N och 2002-O etc. Vet dock inte om man brännmärker Percherons.

Hör med SH om de vet hur många Percherons det finns i Sverige! De kan väl dock bara tala om om det finns någon registrerad. Ta kontakt med franska avelsförbundet för Percherons så kan de säkert hjälpa dig med namn och nummer till uppfödare!

Lycka till! :)

Någon som vet hur dessa hästar är inom ridningen. Allstå hur mycker bärighet de har i sig.

Är de som kallblodstravaren (mycket bäriga) eller är de mer vagnshästar (mycket skjutkraft)?

psychogirrl
Du som kan franska *fjäskar* vet du vad priset ligger på för dessa hästar? Och vart man lättast hittar dem. Frankrike antar jag, men jag kanske har fel.
Är det en bärig häst med bra psyke så hade jag inte haft något emot att skaffa mig en. Får jag bara jobb så kommer jag att köpa mig en till häst under året.
Men de kanske är jätte dyra?

Jag har en känsla av att jag fick svaret på frågan om hur mycket bärighet den har i sig. Tittade i en bok om hästraser och där stod det: En gång en stridshäst. Och har den inte ändrats något större sedan dess borde den vara bärig, om det nu inte var som dragare de menade såklart.

Om man såg uppvisningen från globen så hade ju den hästen ganska mycket bärighet, hur mycket han hade skolat den till det vet jag ju dock inte. De är ju väldigt kompakta och starka och jag skulle tro att de har kapacitet till både och ;)

hrm, franska, jag är väl knappast en expert eftersom jag läste tyska i gymn. och sedan är självlärd på franskan ;) men jag tar mig fram iaf :D

På en sida kan man läsa:
"an Arabian horse which became larger because of the climate and primitive nature of the work for which it had been used for centuries"

Området Perche ligger i södra Normandie (i norra Frankrike), men hästarna föds tydligen upp i hela Frankrike. Jag vet inte om det är som med Camargues att de inom området kallas en sak och utanför en annan...? ("inom vaggan" och "utom vaggan").

en uppfödare

engelska rasföreningen

uppfödare - La Mesnière

Nu ska jag till stallet, men jag fortsätter leta senare... Jag skulle nog själv köpa en Percheron om inte Camarguehästen fanns :D

Visst var den jättefin den i Globen! Men.... har hört att dessa hästar ofta avlas för köttproduktion!!! :eek: Eller om det var nåt annat europeisk kallblod? Borde gå att få en unghäst billig isf.... :crazy:

Ja är det så så borde man kunna få en rätt billigt.
De har ju en del "kött" på sig så det kan ju hända att det är dem. Oavsett så kostar ju säkerligen importen en hel del. :crazy:

Synd att man inte hängde med på franska lektionerna såpass att man kan orientera sig runt på sidorna för att se vad de ligger på för priser och vad det står om dem.

Importen är ju inte så jättedyr. Jag betalade 5000:- + moms från södra Frankrike, så då borde det ju kosta lite mindre (med den transportören) från norra Frankrike.

Jag har inte kunnat leta runt något nu för vårt nätverk har varit så segt så det tar ett halvår att ladda upp en liten sida :smirk:

Angående om det för köttproduktionen. Ardenner är väl en sådan ras? De låg på 5e plats eller något över betäkta ston i Sverige i år! :eek: Så stor efterfrågan på de är det väl ändå inte inom jordbruket/skogsindustrin och hos ryttare? Connemaran låg tex på 9-10 plats någonting så...

Priset på en Percheron är nog svårt att veta utan att veta vad det är du är ute efter ;)

Här är ju några exempel:
5årig hingst för 3050 Euro, riktigt snygg enligt min mening!
11årigt sto för 1350 Euro
Hingst född 03, 1000 Euro (annons inlagd 25 november)
5årig hingst, 1600 Euro (annons inlagd 27 oktober)
3årig valack, 1500 Euro (annons inlagd 13 juli)
1årig hingst, 1200 Euro (annons inlagd 12 juni)
Hingst född 03, 1250 Euro
2årig hingst, 750 Euro
2årig hingst, 1830 Euro
3årig valack, 2300 Euro
3årig valack, 2300 Euro
etc etc :D

Om du skriver till shpf@percheron-france.org (franska rasföreningen) och frågar om lista på uppfödare eller något så blir det kanske lite lättare att leta runt. Översätta kan du göra på http://babelfish.altavista.com/ . Babelfish har jag använt mycket (och faktiskt lärt mig mycket genom!), funkar ganska bra, men ger ju konstig översättning ibland..

Har ni tänkt er att rida barockridning på dom där? Kolossridning snarare.
Det kan ju vara bra att ha en såm häst om det blir dåliga tider :d

Tack för svaret om priserna. Får ta och maila dem och se vad de säger. Kom och tänka på en annan hästras jag sett på bild, som låg runt eller strax över ponnymåttet om jag inte minns fel, men jag hittar inte bilden här hemma så jag vet inte vilken ras det är. Får leta mer och återkomma om jag kommer på det. Borde i alla fall vara en ras som du gillar, då den (vad jag kommer ihåg!) levde i bergen och var härdia saker. Helt svarta som jag förstod det.

Snorkis
Har du verkligen inget bättre för dig?
Enligt dig så går det ju inte att rida på någon häst vettigt så det är väl lika bra att avskaffa ridning totalt.

Found it!!

Ponnyn jag tänka på var Ariègoisponny...försök säga det flera gånger snabbt :D .
De ser verkligen trevliga ut i modellen, lite görvre med bra exteriör) på den bilden jag har. Hittar man en större modell så ligger de över ponny måttet.
Nej dags för en ny tråd om denna lilla häst så man får veta lite. ;)

Enligt dig så går det ju inte att rida på någon häst vettigt så det är väl lika bra att avskaffa ridning totalt.
Ja, hästarna skulle inte ha ett dugg emot det :)

Jag förstår ärligt sagt inte denna hysteri efter percheronhästar. Tror alla att de föds i den form som den som gick på Globen? Även dessa hästar måste utbildas och tränas och har npg inte särskilt mycket gratis för sig. Om ni vill ha en riktigt stor och grov häst, varför inte satsa på en ardenner? De är ju i samma liga och kostar mycket mindre. Dessutom känner vi till mer om deras temperament och förmåga än dessa som är tämligen okända här.
Dessutom tycker jag att ardenner har mer hälsosam byggnad än dessa kolosser.

Hysteri?
Snarare nyfikenhet. Dessutom tycker i alla fall jag att det skulle vara kul att ha en lite ovanligare pålle i stallet. Sen om det blir percheron eller inte återstår att se.

Självklart föds de inte med den formen den hade i globen, men det gör ju ingen annan häst heller. Man får helt enkelt leta upp den häst som tycks ha det man vill ha och sedan göra det bästa av det.

Snorkis
Vad gör du överhuvudtaget inne på buke om du tycker att ridningen borde avskaffas? Då vet jag i alla fall att du inte har någon häst...

Visst kan det vara kul att ha en mer ovanlig häst, men inte tillhör väl ardenner de vanligaste ridhästarna? ;)

Jag tror att syftet med uppvisningen på Globen var att visa att ALLA hästar kan gå dressyr, de ser bara olika ut när de gör det. Tyvärr verkar inte budskapet ha gått fram riktigt utan folk tycks tro att Pecheron tillhör en speciell ras som lämpar sig särskilt bra till dressyr :crazy:
Synd då jag hoppades att folks ögon skulle öppnas för att kallblod precis som varmblod och ponnyer visst kan gå dressyr, de ser bara inte riktigt likadana ut då dom gör det.... :bow:

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag "had the hots for" Percheronhästen långt innan uppvisningen i globen. Likadant har jag länge tyckt ardennern varit en mycket trevlig hästras.

Bara för att man gillar en ras betyder inte det att man inte gillar de andra.

Visserligen inte så vanlig som en ridhäst, men för mig känns den nästan som den mest svenska hästen jag kan komma på. :angel:

Jo när man rider barock så får man se alla raser från alla håll och kanter "dressyra", vilket är jätte kul och jag tycker faktiskt själv att de lite tyngre gör det snyggast, men percheronen verkar i alla fall ha en del bärighet i sig, vilket jag gillade.

Du kan se på den tråden jag startade om ovanliga raser att jag letar runt lite för att hitta någon trevlig ras och sedan en trevlig individ, men jag har nog insett att kag inte riktigt passar med eller på en av de grövsta hästarna, men jag hade inte haft något emot att träffa på en percheron på någon uppvisning eller t.o.m. träning. :love:

Liknande trådar

I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
940
Senast: Mow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?