Peppning tack!

L

Lutta

Vet inte om den här tråden hamnar på rätt ställe men.. Mitt självförtroende har fått sig en törn och jag behöver lite peppning av er på Buke.
Jag kunde inte rida i helgen så en stallkompis tog med en tjej som rider på ridskolan i närheten och hon fick rida min kuse. Fick ett mms med en bild på när denna tjej rider och det såg jättebra ut! Kul tänkte jag. Kom sen ut till stallet idag och där låg en lapp till mig där min stallkompis skrivit att hon aldrig sett min häst gå så mjukt och fint i alla gångarter! Då dala mitt självförtroende. Jag får kämpa som bara den för att få honom i form så kommer det en tjej och får till det på första försöket. Känner just nu att jag är kass och har ingen lust att rida alls. :cry:
Låter kanske väldigt töntigt och jag vet att den här känslan av att vara helt värdelös går över men just nu behöver jag peppas!!!

Sv: Peppning tack!

Här kommer n liten pepp..men!
Tänk på att det finns alltid de som kan göra saker bättre än en själv, och såklart är det en törn för självförtroendet när en sak som din händer..men vänd på det!!

Vilken möjlighet du har nu att få hjälp av denna tjejen?
Kanske hon kan hjälpa till regelbundet?

Förstår att det känns lite trist. Man vill ju vara den som rider sin häst bäst och känner den bäst och vet allt och kan allt... MEN då är det ju inte så att din häst inte kan utan ni behöver bara lite hjälp med att komma fram till hur ni ska göra för att det ska gå lika bra för er.

Jag vet t e x att min nya pålle är en stjärna men jag lyckades inte rida honom lika bra som förra ägaren. Det kändes ju inte så kul men samtidigt blev det en puff för att lära mig mer eftersom jag då vet vart felet ligger, det är jag som behöver lära mig hur jag ska rida min häst. Jag har börjat rida för instruktör och vi gör framsteg så det känns jätte kul.

se de positivt istället..kul att se att hästen iallafall kan gå så bra.
min tränare satt upp på min häst o de blev som en annan häst..visste inte hon kunde gå så bra..så kul o veta.

Det kommer alltid att finnas ryttare som är bättre än en själv se det så här. Nu vet du att din häst kan och att du är på väg. Snart kommer det att gå så bra för er också. Det är alltid jättenyttigt att låta någon annan sitta upp och testa ens häst. Lite tips på vad ,man kan göra själv.
Se det inte som något negativt utan som en positiv grej.
Lycka till i fortsättningen. Mvh Diabetikern

Då ska du se när bästa kompisen rider mitt sto, hon ser ut som en eldig lipizzaner och är hur snygg som helst, jag har ridit i 22 år och får knappt henne i form... ;) :p
Kan du inte prova att rida för instruktör för att få lite tips? Ibland blir man ju "hemmablind" liksom! :)

Man kan inte alltid vara bäst ;)
Det jag skulle fundera på är; kan hon rida din häst precis som du vill ha den? kan hon hantera den precis som du vill? Nu tänker jag på psykesmässigt för hästen, om hon prioriterar samma saker som du, om hon använder lika fina/stora hjälper som du vill använda.?

Om JA: då har du en jättebra lärare! Någon som kan hjälpa dej rida din häst som du vill kunna, och någon som kanske kan utbilda din häst. Dessutom kanske du ska fundera på om du själv verkligen använder rätt metoder för att nå dina mål?

Om NEJ: då har du tröst av att det bara är DU som kan få din häst som du vill ha den. Med hjälp av rätt tränare kommer du lära dej att nå dina mål i ridningen på DITT sätt :)

vet hur det känns, hade en medryttare förut som fick hästen att gå stadigt i form med vilken ryttare som helst på två veckor... o ja kämpar me att få henne lösgjord..

men å andra sidan trivs hästen bättre med mej, hon är lugnare o stabilare när ja sitter på :D

de här låter jättetrist o man har hört de tusen gånger men det är sant; jämför dej inte med andra utan jämför med dej själv :)

Håller med alla övriga "peppare".
Fast jag skulle nog fundera över varför din "kompis" känner sig tvungen att påpeka att din häst går mycket bättre med någon annan än med dig ...
Sådana kommentarer sänker ju de flesta, eftersom de flesta av oss inte är totalt fulländade ryttare :angel: ;)

Byt kompis, och fortsätt att rida på ditt sätt - bara du har roligt!

Lutta skrev:
Vet inte om den här tråden hamnar på rätt ställe men.. Mitt självförtroende har fått sig en törn och jag behöver lite peppning av er på Buke.
Jag kunde inte rida i helgen så en stallkompis tog med en tjej som rider på ridskolan i närheten och hon fick rida min kuse. Fick ett mms med en bild på när denna tjej rider och det såg jättebra ut! Kul tänkte jag. Kom sen ut till stallet idag och där låg en lapp till mig där min stallkompis skrivit att hon aldrig sett min häst gå så mjukt och fint i alla gångarter! Då dala mitt självförtroende. Jag får kämpa som bara den för att få honom i form så kommer det en tjej och får till det på första försöket. Känner just nu att jag är kass och har ingen lust att rida alls. :cry:
Låter kanske väldigt töntigt och jag vet att den här känslan av att vara helt värdelös går över men just nu behöver jag peppas!!!

Det är ju inte det farligaste... man får tänka att man får bara öva på mer... Min kompis red min ena häst ibland för jag kunde inte dressyren så bra då jag är själv lärd nästan inom ridningen..och då har jag mest ridit travare..
När hon red henne så bara kunde hon allt, galoppombyten, skänkelvikningar, ja typ allt som en travare borde få beröm för..
Och jag brukade rida hennes häst mycket för hon var så het i skogen..vilket jag är van vid..
:)

Det är mycket lättare att rida andras hästar!
Man vet precis vad man ska kräva och att den ska lyda, och hästen lystrar till lite extra då.
Med sin egen häst har man en relation, dvs det känns jobbigt när det inte går bra, och men vet inte riktigt vad man ska begära av den, man missar fel man själv och hästen gör osv. Men jag tycker också du kan fråga om hon har lust att hjälpa dej, för när det väl blir sådär helrätt med sin egen häst då finns det inte mycket som slår den känslan!

Jag vet hur det känns.. visst får man sig en liten törn, men i mitt fall blev jag bara glad över att se vilken potential min häst har. Hon riktigt dansade fram och så har jag aldrig lyckats få henne att gå.

Så vi kämpar på!

Tack för all peppning, känns lite bättre nu.
En sak jag tänkt på är att nu när jag rider igen (den andra tjejen red ju bara två dar) så tycker jag inte om sättet han går på. Jag vill ha honom stabil men första dagarna efter gick han och vaggade med huvudet.
Å sen har jag ju funderat på varför min kompis fäller en sån kommentar. Vill hon sänka mitt självförtroende?! Kanske inte ska ta åt mig så mycket? Jag såg det ju inte med egna ögon.

Tänk också på att det finns olika typer av ryttare/människor. Den typiska duktiga ridskoleryttaren kan plocka fram det bästa ur hästen SOM DEN REDAN KAN och vias upp den på ett snyggt sätt.
Sen finns det dom som är duktiga på att utbilda hästar, eller överhuvudtaget rider konstruktivt. Kanske lata ryttare som inte alltid vill prestera max utan vill lära hästen bli mer självbärig/självgående/känslig? ;) (lata på ett bra sätt enligt mej).
Det är klart, har den "konstruktiva ryttaren" inte förmågan att plocka fram det hästen kan, då kommer det inte se lika bra ut. Men när nästa ryttare som plockar ut max ur hästen sitter upp och rider kommer den gå bättre. Skulle den personen rida hästen läänge skulle den troligen falla tillbaka lite, eller utvecklas marginellt, eller stå kvar på samma nivå.

Jag är nog den typiska "utbildar"-ryttaren. Tyärr har man ju inte rutinen än för att det ska fungera, man får traggla igenom allt samtidigt som hästen känns det som. Min förra kuse red jag ganska slarvigt själv, brydde mej inte så mycket om hur det såg ut och så, mer att jag skulle vara rättvis och belöna honom när han gjorde rätt, lära in hjälperna ordentligt (en f.d. travare) och muskla upp.
När sedan en duktig tjej med mjuka händer och väldigt stadig sits skulle provrida satt hon och red skolor i skritt och trav som ingenting, galopperade snyggt på volter (hästen har normalt sett svårt att orka hålla balansen mer än ett par språng) och red väldigt samlat och avslappnat i skritt och trav.

HON tyckte att jag hade gjort ett bra jobb med att omskola hästen JAG stod och var helt lyrisk över hur bra hästen gick, visste knappt att han kunde allt det där. Men däremot hade hon en egen travare som i dåläget gick som en stjärnkikare och inte kunde mycket. (Men nu i efterhand har hon lärt sej att utbilda hästar själv också, så nu går den som en gud). Poängen var väl att DÅ hade det inte hjälpt om hon ridit hästen dagligen, den hade gått snyggt och kanske blivit mer stabil att rida, men den hade inte utvecklats.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 117
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka