pepparkakor

T

Tribute

varför ger man sina hästar perrarkakor? är det något nyttigt i dem? frågade en kompis och hon sa att om en häst ätit pepparkakor så räknas den som dopad, stämmer det?
 
Sv: pepparkakor

Att den skulle vara dopad låter väldigt osannolikt i mina öron. Varför man ger kan väl vara att hästen gillar pepparkakor eller nåt
 
Sv: pepparkakor

Nä pepparkakor räknas inte som doping. Däremot choklad :bump:
Men hästarna gillar pepparkakor.. så det är väl därför. :)
 
Sv: pepparkakor

Jag kan ha fel, men visst kan man dopa en häst med bikarbonat, som finns i pepparkakor? Jag läste en avhandling om det på travsport.se häromdan. Bikarbonatet gör att hästen inte känner av hur trött den är i sina muskler.
 
Sv: pepparkakor

Jo bikarbonat har jag hört nåt om.. men det krävs väl mer än det pyttelilla som finns i en eller ett par pepparkakor?

hjälper det på människor också? :D
 
Sv: pepparkakor

Jag vet inte hur mycket bikarbonat som behövs för att ge utslag, men det är väl ganska dumt att ta några risker? Det finns ju ingen anledning att mata sin häst med kakor.
 
Sv: pepparkakor

Du anar inte hur lite substans det behövs för att det ska ge utslag på ett dopingprov.
Egentligen räcker det med att själv äta en cholkadbit (hålla den i handen), för att sen tränsa hästen.
De rester som då hästen kan få i sig från din hand, speciellt om man stoppar in ett finger i munnen för den ska gapa, räcker för utslag, vad jag har hört.
 
Sv: pepparkakor

Har aldrig hört att det skulle vara nyttigt eller att hästen är dopad. Fick däremot höra på en föreläsning på SLU att pepparkakor innehåller något ämne som är jättegifitigt för hästar. Så jag ger aldrig mina hästar pepparkakor! KOmmer nu inte ihåg vilket ämne det var tyvärr.. Men det var flera vet. som föreläste och som var på föreläsningen så jag tror inte de var helt ute och cyklade!
 
Sv: pepparkakor

När jag jobbade som "dopingfångare" på travet följde jag med ett ekipage ner till stallet en gång och hjälpte till.
Hästen skulle få en hink med vatten, och de var väldigt noga med att den som tog i hinken och fyllde den inte hade druckit kaffe eller rökt, för att inte riskera att något skulle hamna i hinken som kunde ge utslag.

Så nog räcker det med mycket små mängder för att riskera att dopa hästen.

(Detta var mer riktat till Lycanthrope iofs... ;) )
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
917
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp