Pepp och hjälp

MissFideli

Trådstartare
Bonnie blev diffust halt för några veckor sedan. Så diffust att jag inte ens var säker på att det var nått. Sen började hon tveka på att hoppa upp på en hylla hon varit på många gånger och började även klättra huvudstupa ner från nivåerna på klätterträdet. Dock hoppar hon fint upp på t.ex diskbänken och rivstartar vid lek.
I vilket fall åkte jag in i tisdags och hon röntgades i rygg, knä och höfter. Rygg och knän var jättefina medan höfterna inte var lika fina. Höftledsdysplasi på båda höfterna, artros och i höger höft även pålagring. Men ändå inte så mycket att vet kunde säga säkert att det är därifrån smärtan kommer. Hon sattes på Metacam, vilket jag fick sluta ge igår då hennes mage brakade ihop. Så nu ska hon vila magen tills den är bra, sen annat smärtstillande. Jag har en ganska bra plan på hur det blir om det trots allt är höfterna som gör ont, ändå är jag typ förstörd. Hon kommer inte avlivas eller så, men ändå? Sen undrar jag: Hon fick Metacam tisdag-onsdag men jag ser ingen skillnad alls på henne. Borde jag ha gjort det på så kort tid?

Det ligger ju ändå nära till hands att tro att det beror på höfterna och artrosen. Jag antar att veterinären kände igenom henne, men: kände veterinären igenom henne? Min ena katt blev för några år sedan plötsligt stel och undvek hopp, hon sov annars alltid högst uppe i klätterträdet, men började sova på golvplatser. Veterinären kunde konstatera att hon reagerade med smärta mitt över ryggen, och vi fick lov att anta att hon fått sig en smäll på nåt sätt.

Jag tror att hon fick Metacam, men inte helt säker, och på ca 10 dagar var hon som vanligt.

Synd att Bonnie inte tålde Metacam. Jag vet inte hur effekten av det borde ha märkts, men jag tänker mig att onsdagen var dagen då du borde ha sett mindre smärta, om hon endast fick det tisdag och onsdag. Men knappast i dag. <-- gissar

Hoppas hon snart kan äta annan medicin. :)

Jag vet inte själv vad jag ska tro. Hon hoppar ju fortfarande, bara en hylla hon undviker. Sover fortfarande högst upp i trädet osv. Men visst kan det ändå vara höfterna. Nu såg jag idag att Seven är väldigt dålig i magen och blev osäker på Bonnie? Får nog kolla henne ordentligt. Dvs spionera. Alvedon t.ex ska man ju oftast ta ett tag vid led/muskelsmärta, så jag vet inte. Att det inte syns nått nu förstår jag, men såg ingen bättring varken onsdag eller torsdag heller. Jaha. Det enda hon visade hos veterinären var att hon försökte dra åt sig vänster ben när veterinären drog det bakåt. Inget annat.

Jag vet inte själv vad jag ska tro. Hon hoppar ju fortfarande, bara en hylla hon undviker. Sover fortfarande högst upp i trädet osv. Men visst kan det ändå vara höfterna. Nu såg jag idag att Seven är väldigt dålig i magen och blev osäker på Bonnie? Får nog kolla henne ordentligt. Dvs spionera. Alvedon t.ex ska man ju oftast ta ett tag vid led/muskelsmärta, så jag vet inte. Att det inte syns nått nu förstår jag, men såg ingen bättring varken onsdag eller torsdag heller. Jaha. Det enda hon visade hos veterinären var att hon försökte dra åt sig vänster ben när veterinären drog det bakåt. Inget annat.

Ja, iaktta så mycket du kan. Mysko att Seven blev dålig i magen nu då. Håller tummarna för båda.

Fast att Seven blev lite dålig i magen - kan inte det ha med ungarna att göra? Det är ju en rätt stor förändring även om hon inte är stressad eller nåt tänker jag rent spontant :o

Fast att Seven blev lite dålig i magen - kan inte det ha med ungarna att göra? Det är ju en rätt stor förändring även om hon inte är stressad eller nåt tänker jag rent spontant :o
Jo, troligen. Hon tvättar ju fortfarande bort kiss och bajs så troligen är det därför.

Här går det framåt, tillbaka och framåt igen. Igår hoppade hon upp på en hylla hon inte hoppat upp på på 6 v :love: När hon skulle ner sen fick hon däremot en ordentlig smärtreaktion. Fick med det på film och ska åka förbi kliniken imorgon och visa. Idag ser hon dock bättre ut igen.
Har tagit ner klätterträdet, hyllan hon hoppade upp på igår och ställt stolar hon kan hoppa upp på gällande köksbänk och matbord. Så nu ska hon vila från hoppande.
Hon har däremot tappat mycket muskler på lår och bakdel så på något vis måste vi träna upp dessa igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 481
Senast: Ela
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 672
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 863
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 022
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama