Pensionerad avelshingst som sällskap...?

M

MorAnna

Jag har en 5-årig haflingervalack (som jag delar med min 13-åriga dotter) som är ganska ljudkänslig (nyårets fyrverkerier var en mardröm, trots att han stod inomhus i stallet och hade radion på...). Han går med ett 4-årigt shettissto som sällskap - men även om hon var kolugn tidigare så blir han "flockledaren" och skrämmer istället upp henne!
Har haft dem båda i snart ett år, nu har jag bestämt mig för att försöka hitta en äldre sällskapshäst - som förhoppningsvis kan ge lite trygghet till dessa skrajsna bebisar... (Har nämligen tre boxar i mitt lilla stall, så det vore lagom med en trygg och stillsam pensionär i den tredje!).

Men: nu blev jag erbjuden en 20-årig travarhingst, som använts flitigt som avelshingst. Hingsten finns bara 15 minuters bilresa bort, så det är ju enkelt att åka och titta på underverket. Lär ska vara en skönhet. Han är tydligen jättesnäll att rida ut på (det vore ju ett plus om jag och min dotter kunde rida ut tillsammans...!), även i grupp med ston och valacker - men de vet inte hur han beter sig på bete ihop med valacker eftersom han alltid har gått ensam som vuxen.
Självklart måste han ju kastreras, men frågan är om han fortfarande kommer att bete sig "hingstigt"? Visserligen har jag funderat på att sälja shettisstoet så småningom om "den gamle" funkar bra - men risken är att jag blir tvungen att välja mellan dem båda redan från start!

- Är jag jättekorkad som ens överväger att pröva med den här gamla avelshingsten? Tror ni att risken är stor att han försöker betäcka även sen han är kastrerad (då skulle han ju ta död på shettisstoet :( ) ??

Sv: Pensionerad avelshingst som sällskap...?

Att kasterar en så gammal hingst är varken billigt eller riskfritt. Att sedan skulle "glömma" bort att vara hingst är inte heller troligt. Så jag tror att det enda som händer med en kastration är att stoet inte blir dräktigt. Resten av hingstsakerna kommer nog att följa med ett tag till hos honom.
Så om du tar hem honom får du nog ställa in dig på att han och stoet inte ska gå tillsammans i hagen. För övrigt kan det fungera att ha honom som stöd till den rädde valacken.. Det kan till ock med fungera bara att de står i samma stall eller går i hagarna vid sidan om varandra.

Tack för svaret, jag är nog också inne på det. Däremot funderade jag på om jag helt enkelt skulle byta ut shettisstoet mot gamla hingsten.

Men då kom jag på ett annat problem: takhöjden i mitt lilla stall är för låg för att jag ska kunna ha en så stor häst som denna! Det går bra med haflingern, han är precis så liten att det går inom reglernas måttramar. Enligt vad jag hittade ska det vara minst 1,5 x mankhöjd eller minst 225 cm (vilket motsvarar en mankhöjd på 150, och haflingern är 147) vilket är precis vad jag har till de lägsta bjälkarna i taket. Men hingsten är 155 i mankhöjd!
Så frågan kanske "löser sig" för den sakens skull....

Risken är stor att han försöker betäcka stot.. om han nu har betäckt mycket förut. tom. vissa vallacker försöker betäcka även om den kastrerades som 2åringar. Så, jag skulle inte släppa in den gamla avelshingsten till stot.
Visst kan det funka med vallacken, men det tror jagh inte på. Om han nu varit avelshingst länge och alltid gått ensam som vuxen. Trotts kastrering så blir han nog fortfarande hingstig. Har hingsten bestäckt mycket så går det nästan inte att "ta ur" dem det.

Det kan funka, men oddsen är inte på din sida, skulle jag vilja uttrycka mig.

En tanke bara.

Om TS väljer att betäcka det fyråriga stoet - skulle det finnas en möjlighet att hingst, vallack och sto skulle kunna gå bättre ihop?

En tanke bara.

Om TS väljer att betäcka det fyråriga stoet - skulle det finnas en möjlighet att hingst, vallack och sto skulle kunna gå bättre ihop?

Det tror jag inte.. ska hingsten betäcka stot så kommer hingsten antagligen se vallacken som ett hot. vilket resulterar i antingen läskig fajt eller att hingsten jagar runt på vallack och även stot.
Betäcker man stot med annan hingst så kommer antagligen "sällskaps hingsten" mota bort den lille när det börjar dra ihop sig för avvänjning av fölet.

Att ha sto hingst och vallack i samma hage är nog verkligen ingen bra kombination. Sto och två vallacker ska man heller inte ha i samma hage, då det blir revalitet mellan vallackerna.. två ston och en vallack brukar gå mycket bättre.

Aldrig smart at ha hingst med valack om det finns ett sto i samma hage.
Risken är att valacken åker på rejält med stryk.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 521
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar