Pensionera?

F

Fjunet

Min ponny har två olika diagnoser som talar emot varandra. Bra va? :crazy: En förslitning i ledkanten på ett framben och spatt på bakbenen :eek: Förslitningarna hade mått bäst av vila och pga spatten behöver han gå regelbundet.

Göra till hagpensionär eller ej? :crazy:

Sv: Pensionera?

Ja du, det är svårt att veta! Hur går hästen? Är den halt eller går den rent? Verkar den inte ha ont går det kanske att rida den försiktigt? Vad tror veterinären?
Jag hade samma problem med min häst innan som har spatt i båda bak, som vid det tillfället var aktiv. Naturligtvis stukar hästen hovleden fram och får som ett brev på posten dubbelsidig kotledsinflammation fram. Han fick stå på box i nästan fyra månader med småpromenader för hand. Efter boxvilan fick jag sätta igång honom i myrfart, och det tog nog ett helt år innan han var i form i alla benen. Är frambenskadan en följd på bakbenen är det kanske annorlunda? Enl min erfarenhet så mår en spatthäst inte bra av att gå i hagen och såsa. Hur gammal är hästen ?
Lycka till!

Han är ohalt, men med ett "knyck" i knäet tidsvis. Ingen hälta enligt veterinär, utan han rör sig lite knyckigt ibland höger fram. Givetvis är han röntgad och vi har tagit böjprov. På böjprovet var han ohalt, men med knyck.

Enligt vet så ska man kunna köra som vanligt, men vara uppmärksam när knyckningarna börjar för då har man förmodligen överansträngt honom och då har det blivit en inflammation.

Han är 15 år.

men u vill alltså göra han till pensionär bara pga av knyckadet?
funderade då på om jag kanske har för mycke hopp för min som är 3 gradit halt vid börjprov och spatt.... och jag hoppas han ska bli bra :cry:

Varför inte prova en kombination av att släppa hästen på bete över sommaren och låta den vila från ridning/körning, men samtidigt promenera den för hand en halvtimma om dagen?

Då slipper hästen den extra påfrestningen av vikt på rygg/vagn bakom sig, samtidigt som den får röra sig aktivt för att bibehålla en smidighet i lederna?

Är spatten i ett vilande stadium så kan man prova att ge ledtillskott (kombination med Glukosamin, Chondroitin och MSM ger bäst resultat). Det hjälper till att öka ledvätskan i den slitna leden, samtidigt som den i sinom tid möjligen hjälper till att sakta bygga upp leden igen (ej bevisat på häst, bara på människa för liknande preparat).
Ledtillskott har alltså inte effekt på spatten, utan jag syftar snarare på den slitna leden i frambenet!

Sen får man väl se hur hästen svarar på den nya regimen till hösten, ibland har de en förträfflig förmåga att "laga sig själva" med lite vila + extrahjälp.

Han går på bete nu och skrittas framför vagn cirka 30 minuter 2-3 dagar i veckan. Jag tror det räcker i nuläget.

Jag tänkta testa FlexiJoint! Hoppas det smörjer gammelmannens leder.

Jag har en gammelman som också har spatt.

Använde B o T hasskydd efterom han stått sen i höstas pga av senskada fram

Måste säga att jag märkte skillnad med B o T :)
Fick ju självklart ont i spatten eftersom han stod så mkt å blev faktiskt ohalt efter ca 2-3 veckor med hasskydden.
Han käkar flexjoint också så det kan jag verkligen rekommendera!

Bäst är han iallafall när han går på bete å rör sig dygnet runt, gör inget om man inte rider utan det räcker med den utevistelsen.
Röntgade om spatten för nån månad sedan å då hade mellanglidleden läkt ihop men spatten hade tyvärr spridit sig till övre, vilken e den värsta :crazy: Men han har tack o lov verkat ganska oberörd än så länge men nästa vecka åker det kilsulor på för säkerhets skull.

Lycka till me din häst!

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 084
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 651
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka