pensionera häst?

melvin

Trådstartare
Jag har under en tid märkt att min häst (halvblod 18 år, promenad/dressyrrids i skog och mark i alla gångarter) på senare tid har börjat tröttna lite. Det är inte bara vid ridning utan även i den allmänna hanteringen och i stallet. Hon är inte dålig på något vis, utan jag upplever mer att den där glimten i ögat och arbetsviljan saknas. Jag har således funderat på om det är dags för att pensionera henne...

Men hur gör man? Detta är min första häst som jag haft i ca åtta år, och som är högt älskad. Att ta bort henne är givetvis inte ett alternativ.
Vi står nu uppstallade på mindre anläggning och jag har inte möjlighet att ha henne så som jag föreställer mig henne som pensionär, skrotandes i stor kuperad hage med hästkompisar i massor.
Att sälja henne som sällskap eller liknande har slagit mig, men jag vill ju att den som tar över henne ska hålla kontakten, jag vill kunna hälsa på ibland osv. Fodervärd?
Egentligen känns blotta tanken på att lämna över skötseln av henne till någon annan jättemärklig, men jag vet samtidigt att något i den stilen vore det bästa eftersom jag vill tids ha häst att träna och rida mer aktivt än vad denna dam vill/orkar med. Jag vet också att jag inte kan erbjuda ett sådant pensionärsliv jag vet att hon skulle njuta av och förtjänar...
Kom hemskt gärna med råd och tips, dessa tankegångar är ju relativt nya och ovana för mig!
 
Sv: pensionera häst?

Låna ut som sällskap på långtidskontrakt till någon i närheten så du kan åka och hälsa på? Då har du ju möjlighet att kontrollera så allt är som det ska och din häst mår bra, dock finns "risken" att du får hem hästen igen, men skriver ni kontrakt att du ska få några veckors förvarning kanske det inte blir så krångligt?
 
Sv: pensionera häst?

Jag har egentligen inget råd mer än att jag är lite i samma sits även om det ligger något år fram så har jag börjat fundera hur jag ska göra. Min herre är 17 år nu och har tidigare tävlat hoppning. Pga skada rids han nu i skog och mark och lättare dressyr, även för tränare. Jag älskar honom och trots att jag inte haft honom så länge, 2 år snart är han mitt hjärta. När han inte tycker det är kul med dressyren längre ska han få pensioneras och ha det bra. Jag har precis som du svårt att tänka mig lämna över vården till någon annan och har inte råd att ha två hästar och vill ju kanske ha en annan den dagen men vi får se. Har funderat på att ha honom hos en vän till familjen i småland eller flytta honom till ett billigare ställe ännu mer ute på landet med fullservice för att ändå kunna hälsa på och kanske ta en skogstur då och då. Just nu lullar vi dock på och han har fått en medryttare också som rider honom lugnt och bra. Inte mycket till tips alltså men lite tankar.
 
Sv: pensionera häst?

Om det är nu i höst som du märkt av att den inte är lika arbetsvillig eller har glimten i ögat så kan det bero på pälssättningen till vinterpäls.

Många hästar som fått känningar tidigare i år än andra år. De har blivit håglösa, ömma i skinnet, tröttnat väldigt fort och känts allmänt sega. Att öka kraftfodergivan och ge B-vitamin brukar hjälpa till att få hästen piggare igen.

18-år är ju ingen ålder och för tidig att pensioneras (enligt mig) men du känner ju din häst bäst och därför kan jag inte säga vad som är bäst för den.
 
Sv: pensionera häst?

18 år tycker jag inte är nån ålder :)

Testa o ge mer vitaminer/mineraler/ ev tillskott.

Min 19åriga herre va som din.. hade ingen gnista i blicken längre och ridningen vart katastrof, ingen framåtbjudning o inget va kul!

Gav mer vitaminer o mineraler samt gurkmeja för hans gamla leder och OJJ vilken skillnad! Ögonen började lysa igen och hela hans kroppshållning förändrades och han blev så mycket piggare o gladare i både ridningen o hagen.

Så innan du dömer ut din häst som pensionär.. testa o ändra fodret och ev ge nått tillskott.
För oss funka gurkmeja super som sagt, vart som en energi bomb på min häst och leder blev bättre o han kändes 200kg lättare o rida =)
Men det roligaste va ju att se att en sån liten sak som gurkmeja kunde få han o lysa i ögonen igen o njuta av livet igen.

Direkt jag drar ner på mineraler och gurkmeja blir min häst "låg" igen..så han visar tydligt att han mår bra av det så därför fortsätter jag med det.

Nu har jag köpt Flexijoint som ska provas.. funkar de bättre än gurkmeja så fortsätter vi med de, så länge hästen är nöjd o mår bra så mår jag bra o är nöjd=)

Kanske kan det funka för din häst med o få tillbaks gnistan?!

Lycka till hur du än gör :)
 
Sv: pensionera häst?

Jag har en häst i samma ålder som fått en formsvacka nu i takt med att hon börjat sätta vinterpäls. Hon brukar bli trött och hängig på våren när hon fäller vinterpälsen och sätter sommarpälsen, men den här årstiden har jag aldrig märkt av det så mycket.
Men jag känner helt klart igen symtomen, så jag vilar henne ett litet tag och ger extra B-vitamin, precis som jag brukar göra på våren. Jag resonerar som så att en liten äldre häst som kanske börjar visa lite ålderskrämpor får man helt enkelt anpassa sig efter (sålänge den inte är direkt dålig). Man kanske får lägga in lite extra viloperioder, ändra lite i motioneringen, skrittgymnastisera mer, fundera över ledtillskott eller liknande. Fundera om det är något du kan ändra för hästen så att du skräddarsyr tillvaron efter kroppen lite mer, då kanske du kommer på att du kan behälla hästen glad lite längre? Lycka till!
 
Sv: pensionera häst?

Hej!

Nu har du fått flera bra svar redan, men jag svarar ändå :D

Min häst är ett år yngre än din. Han blir extremt! slö vid pälssättning både höst och vår. Brukar kunna bli lite bättre om jag ökar på lite vitaminer och mineraler...

Sen kan jag ibland uppleva min kille lite små trött vid andra tillfällen under året. Då brukar det vara dags för lite vila. Att få en vilodag i veckan gör varken till eller från på honom. I stället föredrar jag att ge honom 4-5 dagar vila på raken. Då brukar han bli pigg och glad och få "gnistan" tillbaka. Dessa vilodagar uppskattar jag också, man får lite extra tid och kan stå och ryckta läääänge, massera, promenera m.m. Så står han ju inte så länge att han hinner tappa en masa och det blir jobbigt att få igång igen :)

Är din häst frisk i övrigt så är 18 år absolut ingen ålder!

Lycka till!
 
Sv: pensionera häst?

Håller med många andra här, 18 år är ingen ålder om hästen är frisk.

Ge extra vitaminer om inte det hjälper hade jag tagit ut veterinär för att ta blodprov.
 
Sv: pensionera häst?

svarar alla:

Tack för svaren! Veterinär tittade på pålle för ett par dagar sedan och trodde precis som många av er har skrivit att tröttheten mycket väl kunde bero på pälssättning. Så jag fick rådet att vila/skritta hästen någon/ett par veckor samt ge extra b-vitamin i fodret.
 
Sv: pensionera häst?

Låter som något bra att prova.

En äldre häst bör aldrig ställas av ifall den är frisk. Ställer man av den och bara låter den "skrota" så blir den fort gammal..

För mig är ingen häst gammal nog att motioneras regelbundet såvida de är friska och krya i kropparna som vilket annan häst som helst.

Pensionering av häst är mer för mig typ pensionera från tävling, hårdare träning, ridskoleverksamhet etc men inte att man slutar motionera den.

Sällskapshäst är för mig en häst som är skadad/har en sjukdom men kan fortsätta leva ett liv utan smärtor så länge den inte rids men dit tycker jag inte ålder hör och 18 år är ingen ålder på en frisk häst ;)
 
Sv: pensionera häst?

Jag tycker inte att 18 år är någon ålder.

En "äldre" häst blir lätt stel och "äldre" av att ställas av, och bör hållas igång.

Kanske behöver hon bara ett ombyte, vitaminer för pälssättning.
 
Sv: pensionera häst?

Har en underbar 23-årig madame som blir väldigt avslagen ibland men skritturer i skogen under sådana perioder typ vid pälsfällning gör att hon är som en raket när man jobbar henne bra dagar. Upplevre det som hon behöver en mer lyhörd ryttare så ger hon allt när allt är bra. Försöker ha henne igång med ridning/körning varannan dag och det är kanon. Ett tips kan vara att skaffa medryttare typ någon som vill prova på att ha "egen häst" några dagar i veckan och på så sätt hjälper till med jobb och del av kostnaden
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
22 518
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 314
Senast: KattisL
·
Ridning Jag äger själv en ponny som jag haft i 2 månader som när jag fick hem upptäckte var blind på ett öga. Hon är 5 år och var då...
Svar
4
· Visningar
1 238
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 364
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Köpa hus
  • Konstiga uppringningar.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp