penicillinchock?

Mikan

Trådstartare
Sprutade precis min häst med penicillin, när jag drog ut kanylen så kom det till min förfärran lite blod. Jag bara väntade på att han skulle ramla omkull...
Men han verkar vara ok, stod lugnt och tuggade sitt hö.

Har letat i alla mina böcker och där står det inte ett enda ord om penicillinchock. Vet att dom reagerar snabbt, men hur länge kan det dröja?
Vad gör man om det skulle hända, går det att göra ngt?

Vågar knappt gå och lägga mig!

Tacksam om det finns någon med lite info!

Sv: penicillinchock?

Penicillinchock kommer bums (!) - kanske redan medan sprutan ännu är inne. Det går fort!!!
Om hästen börjar chocka är det enda man kan göra att hålla sig själv undan och be till Gud att det slutar lyckligt. Det är livsfarligt att försöka lugna hästen eller vara i boxen under chocken.

Då man ger spruta till hästen är det alltså livsviktigt att göra det i boxen (INTE i gången) och att se till att man själv snabbt som blixten kan ta sig ut ifall hästen börjar chocka.

Det är ingen rolig upplevelse :crazy:

tott - med erfarenhet :mad:

Eftersom jag inte vågade somna igår så blev jag sittande på nätet, och letade information. Enligt vad jag hittade så kan det bli allt från en lindrig reaktion ( oro, rastlösa) till att dom ramlar ihop och dör.

När jag läst detta så vågade jag inte somna, då jag tyckte att han var lite konstig efteråt...men om det bara var inbillning, det vet jag inte :crazy: Jag hade bara hört om den varianten där dom ramlar ihop snabbt.

Hur gick det för din häst?

Tycker att man kunde få lite mer information av veterinären som skriver ut penicillinet. Jag ser ju inte fram emot att spruta ikväll igen precis! Det var ett tag sedan jag behövde göra det sist och känner mig lite ringrostig :eek:

Min häst ble "galen" och snurrade omkring i boxen en stund. Ögonen "stod" i huvudet och han hade ingen aning om någonting. Det hela gick ändå väldigt fort över och då var han plötsligt som vanligt igen.

På vilket sätt tyckte du att din häst blev konstig? Ibland kan det ju svida en stund efter sticket och det kan göra att hästen ruskar lite med huvudet osv.

Min pålle reagerade likadant som tott`s.

Men jag kan säja att jag var mer noga i fortsättingen att kolla att jag inte att i nåt blodkärl.

Vet. sa att det inte var någon fara och trodde inte han skulle chocka igen på samma kur.

Det har hänt en gång för mig, hästen blev alldeles tossig (stod på bakbenen och härjade) så det var bara att gå ut och stänga boxdörren snabbt och vänta på att det gick över.
Har sprutat min häst sista dagen idag och allt gick bara fint.

Nog är det lite hemskt att sticka sin egen häst:eek:

In med kanylen, på med sprutan, kollar så att det inte kommer något blod, sprutar långsamt då det kan spränga, ta bort allt och färdigt.

Rör dom sig så kan man komma åt ett blodkärl och dom kan chocka för det.

Senast ändrad:

Det var veterinären som stack då min häst chockade. Märkte inte något blod och har inte vågat ge penicillin efter det. Behövs det så kör jag med sulfa.

Du skulle märka om det var en pencillinchock då hästen beter sig på ett sånt sätt att det är nödvändigt att överge boxen.

Föe mig hände det pga när jag skulle vinkla kanylen (man måste göra det om dom ska ha över en viss mängd) så man inte sprutar allt på samma ställe.
Antagligen gick jag in i ett så litet blodkärl så det inte syntes :(

Men min har fått penicillin vid andra tillfällen efter och han har aldrig chockat igen.

Hej!

Min chockade när hon var 4 och väldigt sjuk.. Eller alltså, varje gång vi sprutade fick hon en konstig glasartad blick i ögonen och blev lite spänd, men vi tänkte inte mer på det och sprutade henne i nästan 1 vecka innan näst sista dosen, då hon tydligen (som jag tolkar det) var tillräckligt stark i övrigt för att kroppen skulle kunna reagera ordentligt. Vi hann inte ut ur boxen, det gjorde däremot hon och hon drämde rätt in i motsatt boxrads ena vägg, låg där och sprattlade ett tag, för att sen resa sej och se väldigt förvirrad ut..

Resultatet blev en låsning mellan länd och rygg, som inte upptäcktes förrän 1,5 år senare.. Vet hittade bara kotledsinflammation fram, som var sekundär... (Hon blev alltså halt i vad jag tyckte var bak, men vet tyckte var fram).

/ Lavinia, som inte ger pc igen. (samt att vet brukar inte heller vilja ge när jag säjer att hon chockat tidigare)

Min vet sa att om hästen får en chock är det enda man kan och bör göra är att gå ut ur boxen, släcka ljuset i stallet och var tyst. Om det är mörkt och tyst går chocken fortare över.

*KL*

Okej.......så om jag fattar det hela rätt så är det oftast när man träffar blodkärl som de kan chocka?

Det har ingen vet. sagt till mig. Bara att man måste prova dra för att se att inget blod kommer och sticka om ifall det gör det. Jag har sprutat massor av djur...både kossor, grisar och hästar men ingen vet. har "kommit ihåg" att berätta om just chockrisken...:crazy:

Hjälpte en kompis att spruta sin häst för ca. ett år sen och kollade jättenoga varje gång att det inte kom blod när jag stuckit in kanylen...men lik förb. så kunde det komma en rännil av blod när man väl hade sprutat in allt och drog ur kanylen...knepigt.

// M

Så hände med min oxå, det kom lite blod när jag tog ut kanylen (eller om det var när jag vinklade om den?). Men vet sa att det förmodligen bara var något ytligt blodkärl i huden och ingen fara.

Hej!

Gör ett tillägg, vi såg inget blod den dagen hon chockade, däremot vissa andra dagar. Problemet är väl att det är svårt att undvika alla blodkärl...

/ Lavinia

hur vanligt som helst att det kommer lite blod efter man dragit ut kanylen- inget att oroa sig över vad jag vet i alla fall.

Någon som hört en vet. säga att det är onormalt?

När man stuckit sig kommer det ju alltid blod...;)

Ett tips är att föra huden lite åt sidan då man ska spruta för när man sen släpper huden så åker den över det lilla stickhålet och stannar upp blodet typ som ett plåster..

Massera alltid lite efter du sprutat på det stället du sprutade om den ska gå på en långre behandling så att den ej får muskelknuta..

kl
Att det kommer lite blod (ett par droppar) när man drar ut kanylen är inte farligt, det innebär bara att du kommit åt ett litet hudkärl. Bara det inte droppar blod ur själva kanylen när du sticker in den så är det lugnt..
Hästen kan få penicillinchock även om du inte träffar ett blodkärl, men då det pc man ger i muskeln innehåller prokain ska man inte spruta det i blodet.

Han såg lite vinglig ut och förvirrad ut. Men han var ju iofs väldigt halt igår och gick illa hela tiden..jag blir kanske lite hypokondrisk :crazy:
När jag satte kanylen så kom det inte något blod, inte heller när jag satt på sprutan och "backat" lite, men när jag drog ut kanylen så var det lite blod i nålen och sprutan.

I morse var han lika halt som igår, men när vi kommer till doktorn så reagerar han som alla män gör, Han går bättre än han gjort på hela veckan :D
Men nu är hasen röntgad och allt såg ok ut. problemet sitter förmodligen i senan eller timglasslemsäcken ( inte helt säker på att det hette så)
Nu ska han vila, och få smärtstillande ett par dar till.
Passade på att få en ny liten föreläsning och kanylstickning :smirk:

Tack för alla som berättat om era erfarenheter, hade behövt dom inatt, men då låg sidan nere :crazy:

har råkat ut för p.c ett antal ggr. under årens lopp. det behöver inte vara så kraftigt att hästen kastar sig, det kan även bli som nässelutslag på hela kroppen eller bara vissa omr. en del svettas mer eller mindre kraftigt. fick p.c för ett par år sedan på ett halvblod som bokstavligen höll på att dö. det kom inget blod alls (sprutade halva dosen, stack om med ny kanyl och sprutade resten för det va så stor mängd.)

jag hann gå ur boxen innan hon började svettas kraftigt, fick "nässelutslag" över hela kroppen, tom. på ögonlocken. kastade sig hejdlöst, ögonen "rullade" och bara vitan syntes. ringde vet. på en gång som sa att det kan bli så om ngt. kärl går sönder i musklen när vätskan sprutas in, även om det sker långsamt. det va bara att vänta tills det gick över (och hoppas att hon skulle överleva), vilket det tack och lov gjorde även om det tog lång tid. veterinären bytte pencillin sort dagen därpå.

en annan vi fick p.c på fick bara lite "nässelutslag" som gick ner på någon timme. det kan visa sig olika kraftigt, men väldigt snabbt efter att dom sprutats.

Eftersom men inte vet varfor hastar chokar iblend, ar det inget man kan gora at det, men det ar laskigt nar det hander.

Spruta i box doren ga ut efterat stang dorren och hall ett oga pa hasten i nagra minuter, man ser fort om hasten chokar.

Att ni får blod när ni drar ut kanylen men inte när ni aspirerar innan ni sprutar kan bero på att ni har kommit åt ett blodkärl på vägen. Alltså inte på det stället ni sprutade (kanylerna är ganska långa).

Hästarna tenderar att chocka lättare i slutet av en lång kur troligtvis då de är spännda i muskulaturen. Har aldrig haft någon egen häst som chockat men en kompis häst fick ett jätteanfall för några år sedan och slog sönder hela stallet(rev bärande bjälkar och allt) innan han trillade omkull på stallgången och bröt nacken. Hon sprutade massor med hästar ofta och var van, hästen stod i boxen men boxen stod inte emot hästen om man säger så. Det var ren tur att hon tog sig undan själv utan att bli mosad.

Veterinärerna brukar säga att det inte har någon betydelse om det är de eller hästägaren som sprutar, chockar hästen har man haft otur. Men man ska veta om risken och vara på sin vakt men med tanke på hur många hästar som får pencillin varje dag är det få som chockar!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Hästvård Mitt halvblod drabbades av penicillinchock igår, sjätte dagen med behandling. Första gången (4år gammal) som han får penicillin. Jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 556
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 719
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V