Penicillinchock!

sommarvind

Trådstartare
Min älskade gammeldam fick en penicillinchock idag. Jag trodde hon skulle dö. Såg oerhört obehagligt ut.

När veterinären var här och behandlade hennes sårskada igår så fick hon ingen chock. Kan det va så olika att dom kan få det ändå även om dom visat sig tåla det dagen innan?

Jag är van vid att sticka och jag aspirerade och det såg bra ut allting, därefter så injecerade jag långsamt in vätskan. Direkt efter ja tagit ut kanylen så föll hon bara pang bom ner och krampade:crazy: det såg inte alls kul ut:crazy:

allt var över på 5 minuter tack och lov! Men hon vill ej äta. Det har hon velat tidigare idag. Kan de ha nåt med chocken att göra? Eller kan de bero på att hon har ont? Hon fick nyss smärtstillande så hoppas att hon kan komma sig för att kunna äta lite. Jag tycker ända sedan denna skada uppkommit (igår) så har hon druckit otroligt lite.. Är det normalt när man har en smärtpåverkad häst? Mina hästar är i stort sett aldrig skadade så detta är relativt nytt för mig.

Sv: Penicillinchock!

Det saknas en massa information för att ens våga gissa,, Vad behandlades den med och vilken temperatur hade preparatet.. Var och hur injecerades det??

Jag har i.o.f. sig sett veterinärer drabbas av samma chocktillstånd,:rofl: Du säger att du är van vid att sticka,, menar du med detta att du är kvalificerad som djursjukvårdare och därmed även utför behandlingar på eget ansvar??

Preparatet var kylskåpskallt (Penovet) och injicerades intramuskulärt. Enligt våra veterinärer ska de förvaras i kylen.

Jo jag är fullt medveten om att sådant händer oavsett om det är veterinär eller ej som sticker. Men min undran är hur det kan komma sig att det kan vara så olika från gång till gång, då hon fått detta penicillin tidigare.

Det är vanligt att man som hästägare får lov att injicera själv om man blivit visad av veterinär, man behöver ej vara djursjukvårdare för det. När jag skriver att jag är van att sticka så grundar sig det i att jag jobbat som veterinärassistent och är van vid att sticka andra djur så som hund och katt. Häst har jag blivit upplärd av veterinär på plats. Så av den anledningen så anser jag mig själv vara van vid att sticka. Men svaret är sådant att man behöver ej vara veternärassistent (djursjukvårdare) för att injicera sin häst med penicillin. I vart fall inte i våra trakter;)

Det är väl när prokainet i penicillinet (ett ämne som förlänger verkningstiden så att det räcker med behandling en gång om dagen) kommer i kontakt med blodet som chocken kan uppstå. Du kan ju ha gått igenom ett blodkärl på väg in, men hamnat rätt så inget märks vid aspirering, när du sen drar ut kanylen finns penicillin kvar och hamnar då i blodkärlet du gick igenom på väg in.

Nästa gång du sticker behöver det nödvändigtvis inte bli någon chock även om de anses bli känsligare om de chockat tidigare. Jag har sett penovet "sprayas" i ett öppet sår, väl tillgängligt till blodkärl, utan chock, så finns säkerligen en individuell känslighet också.

(För allas kännedom existerar vare sig veterinärassistent eller djursjukvårdare längre, legitimerad djursjukskötare är titeln. Eller så är man djurvårdare och är då ytterst begränsad i vad man får göra. :) )

Jag jobbar med grisar och vi förvarar i stort sett alla preparat i kylskåp, MEN i de flesta fall så ska man låta preparatet bli rumstempererat innan man injicerar det. Vet inte om det kan ha orsakat chocken på din häst. Hoppas hon mår bättre nu.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 561
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 442
Senast: cassiopeja
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 488
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?