Penicillin till unghästar?

Eastwick

Trådstartare
Ettåringarna samt treåringen har idag fått sin första penicillinspruta mot envisa luftvägsbekymmer. Två av dessa är ganska känsliga individer och jag har varit orolig för att spruta dem. Den första gick dock över förväntan medan den andra var tvungen att ställas på stallgången och bremsas. Sprutningen fortlöpte sedan helt odramatiskt.
Min undran är nu (då jag inte tvingats använda penicillin på länge och helt enkelt inte minns...) vänjer de sig eller blir obehaget större under behandlingens gång? Vad skall man förvänta sig, blir det bättre och bättre eller värre och värre?

Sv: Penicillin till unghästar?

Kl

Jag skulle inte ställa dom på stallgången för att sprutas.
Blir katastrof om du får en penicillinchock.

Håll dig kvar i boxen och sätt fast hästarna där i stället.

Vi brukar alltid vara två då vi sprutar "gangsters"

En går och sätter på grimma, sätter fast hästen, kliar massor med borste och håller för ögat på den sidan som ska sprutas. Berömmer och fjäskar..
(här får man vara uppfinningsrik och ha massor med idéer för att underhålla patienten) hehe

Den andra sprutar och går ut ur boxen direkt sen.

Vi håller oss alltid nära boxdörren ifall man måste ta sig ut fort.

Fungerat bra hos oss..och vi har sprutat ganska många "busar"

AM

Just av den anledningen försökte vi först i boxen men situationen blev direkt farlig, till saken hör även att pållen var i stort sett ohanterad när han kom hit i december, tyckte INTE om att bli tagen på. Nu har han kommit så långt att han går att borsta överallt samt ta av och på grimman utan problem men han är ingen klihäst, dvs. han tycker inte det är skönt att bli kliad. (*suckar djupt* och sänder en stilla undran uppåt varför vi skulle utsättas för detta...) :crazy:

Ställ honom inte på gången! Det kan som sagt vara rent livsfarligt! Stod i ett stall tidigare där en häst fick "pencillin chock" på gången, han slog både ägare, sig själv och halva inredningen fördärvad!!:eek:
Efter den skräck upplevelsen så sprutar jag aldrig på gången...

Att få medicin är aldrig roligt. Jag gör aldrig så stor grej av det när jag sprutar mina hästar. En håller i hästen i boxen och en sprutar. Sen är det vissa hästar man måste ha brems på... men för det mesta tycker jag att det brukar gå bra. Eller så kanske jag har haft turen och spruta snälla hästar :angel: .

Hur som helst, lycka till och hoppas att ni slipper sprutor framöver... det är aldrig kul! :)

Jag kanske är lite morbid men jag gillar att spruta... :devil: egentligen... kanske för att jag är hysteriskt rädd själv för att få sprutor. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 294
Senast: Summerwind
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 712
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Empalie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka