Penicillin + bula + feber!!! SNABB HJÄLP!

F

Fiatempo

Hej... för att göra en snabb sammanfattning:

Min häst fick ett sår på vb för ca en månad sen. Vetrinär tillkallades och menade att det bara var ett skrapsår som skulle läka ut med lite sårvård.

Det gick ett tag och såret läkte, men ej helt. En dag förra veckan gjorde han illa sig igen på samma ben så jag ringde vetrinären som kom direkt och satte in penicillin då han tyckte att det andra såret ej läkt tillräkligt bra.

Jag skulle spruta min häst själv, men jag blev så stressad av att tänka på chock, om jag skulle göra fel m.m., varav en god vän till mig som sprutat förrut fick göra det. Allt har gått bra men idag (dagen efter sista sprutan, kur på 5 dgr med 50 ml Ethacillin/dag) när jag kom till stallet hade han fått en bula på ca 5 X 15 cm på halsen.... + 38.8 i temp (ligger normalt på 37,5). Ringde direrkt vet som menade att jag skulle hålla koll på temp så denna ej gick över 39.5 + efter andra bular, att han ska kunna äta från marken och ej bli stel.

Någon som känner igen detta? Jag har panik!!! Springer och tempar och kollar hela tiden o vill helst att vet ska komma dirket men han vill avvakta om inget av ovanstående inträffar!

SNÄLLA HJÄLP MIG!

Sv: Penicillin + bula + feber!!! SNABB HJÄLP!

Jag har varit med om detta ett antal gånger, bla på mitt egna sto. På dag 5 av pencillinkuren såg hon ut som en belgian blue:crazy: Jättesvullen på båda sidor.
Avbröt kuren, höll koll på henne och gav henne hö i hönät eftersom hon hade svårt att äta från marken. På 2-3 dagar hade det gått ner såpass att hon kunde äta som vanligt från marken och efter en vecka ca totalt såg hon normal ut igen.

En ganska vanlig reaktion detta... Men inte så rolig:crazy:

Vet rådde dig väl till att avbryta kuren?

Sv: Penicillin + bula + feber!!! SNABB HJÄLP!

Det var sista sprutan igår och reaktionen kom först idag!

Är han allergisk? Kan man aldrig ge honom penicillin igen?

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, hoppas ni orkar läsa.. För ca 5 veckor sedan fick min häst en spark på vänstra frambenet, nästan uppe vid...
Svar
6
· Visningar
1 849
Senast: Madick
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 295
Senast: Summerwind
·
Hästvård Jag undrar om det är farligt med överdos av ethacillin & penovet? Det är som så att min häst har haft hosta i 5 månader var på...
Svar
4
· Visningar
2 651
Senast: Sass
·
D
Hästvård Pålla har ett ca 1,5 - 2 cm djupt sår rakt in i kastanjen på höger bak, det hade blödit lite, rann klar vätska igår och hade varat under...
Svar
3
· Visningar
2 147
Senast: daysi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka