pengar tillbaka vid backat köp

Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Jag har själv konstaterat att det var en okunnig köpare.

Men jag tycker ändå att det är moraliskt förkastligt att lura folk på pengar.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Fast va? Köparen har uppenbarligen ansett att hästen är värd sitt pris, annars skulle h*n inte ha köpt hästen. Det står säljaren fritt att prissätta, men denne kan aldrig tvinga en köpare att köpa just den hästen - eller hur?

Dessutom vet ju inte vi hur köparen framställt sig själv, gudarna ska veta att folk kan snacka! Hästen var ju dessutom kanonsnäll hos säljaren, enligt köparen själv - inte kan väl säljaren hållas ansvarig för att den inte landar på två röda i ett nytt hem? Två veckor är ingenting!

Och ja jag tycker att säljarna var schyssta som tog hem hästen igen och betalade tillbaka en del av köpesumman. Och nej, TS kan inte komma och kräva mer pengar tillbaka nu i efterhand!
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Vadå lura folk på pengar?

Vad jag förstår har inte säljaren utgett hästen för att vara något annat än köparen verkligen fått.

Ingen har lurat någon, köparen har ansett varan värd sitt pris, betalt och sedan inte klarat av hästen. Läropengar.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Delvis knapp.

Fast det kan ju vara så också att säljaren verkligen värdesätter hästen till 30.000(?) antingen för att den är väldigt speciell i deras ögon/ har en stor pontetial eller annan anledning.

Menar bara för att säljaren hade vett/ovett att ta betalt betyder ju inte det att dom hade för avsikt att lura någon på pengar.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Delvis knapp.

Fast det kan ju vara så också att säljaren verkligen värdesätter hästen till 30.000(?) antingen för att den är väldigt speciell i deras ögon/ har en stor pontetial eller annan anledning.

Menar bara för att säljaren hade vett/ovett att ta betalt betyder ju inte det att dom hade för avsikt att lura någon på pengar.
Ja, och den startade så sent som i dec. och som starthäst med lite pengar intjänat så är ju inte 30000 helt tokigt. Men som ridhäst var det mycket pengar. Till Ts vill jag säga att du har accepterat 2/3 av priset. Det är bara att bita i det sura äpplet.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Fast det spelar ju ingen roll för säljaren, prismässigt, om en köpare vill ha hästen till avel, promenad, gunghäst eller startdito. Är hästen värd 30 000 kr som starthäst, hade jag inte sålt den billigare mot löfte om annat användningsområde.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Fast det spelar ju ingen roll för säljaren, prismässigt, om en köpare vill ha hästen till avel, promenad, gunghäst eller startdito. Är hästen värd 30 000 kr som starthäst, hade jag inte sålt den billigare mot löfte om annat användningsområde.
Nej, det var inte så jag menade heller. Jag konstaterade bara att 30000 inte är någon konstig summa för en starthäst, så något ockerpris behöver det ju inte ha varit på hästen. Sedan är det ju upp till köparen att bestämma om hästen ska användas till ridning eller något annat. Ts hade gjort klokt i att kolla upp marknaden lite bättre än vad h*n gjorde... Jag har inte sett en enda travare som "lagt travskorna på hyllan" för 30000 spänn på annons.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Det är helt sant. Jag å min sida har köpt ett avelssto som ridhäst, vilket ju gjorde en del för priset och var en risk hållbarhetsmässigt också (hästen var inte igång).

Det är ju alltid ett vågspel, att köpa en häst för ett annat användningsområde än det man känner till. Och om man tar en risk får man nog också vara beredd på att det kan kosta.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Jag kan bara hålla med om att för en potentiell starthäst så är 30 000 inget överpris. Jag har inte heller läst mer om TS så jag vet inte vad avsikten var med köpet. Om det var som ren "vanlig" ridhäst eller om det var ev monté. Var det som ren ridhäst så har TS helt klart inte förstått vad det var för häst och då kan man tycka att priset var högt. Som montéhäst är det ett helt normalt pris.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

delvis kl

jag har väldigt svårt att se en accepterad köpesumma som något lurande av köparen. Tycker man priset är för högt så får man ju säga ifrån. Lurad blir man om "varan" visar sig vara något helt annat än vad som sades... inte om priset visade sig vara högt i jämförelse med likvärdiga "varor".
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Jag förstår inte heller hur du kan anse detta vara lureri? Både säljaren och köparen ansåg att hästen var värd 30', och så länge båda är överens om priset är det väl inte lureri? Med tanke på priset har jag en känsla av att den annonserades ut som tävlingstravare, antingen för vagn eller som montéhäst, och om man tror att det går att köpa sig en ordentlig tävlingstravare för slaktpriset får man tänka igen...

Det är bara att kolla på varmblodssektionen på hästnet för att bilda sig en uppfattning om hur travarna prissätts. De pensionerade travarna som inte duger till travet ligger mellan 0-10' ungefär beroende på, sen är det ett glapp och sen kommer tävlingshästarna från 20' och upp. Behövde bara bläddra till sida nr 2 för att hitta en 5-åring som kostar 90 papp. Så jag tycker inte man ska komma och häva ur sig att hästen inte ens är värd 10' innan man vet vad det faktiskt är för typ av travare i grunden. Sådana uttalanden visar bara på den där klassiska fördommen att travare som ras är totalt värdelösa och knappt är värda en spottstyver oavsett.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Ni måste läsa TS andra tråd.

Det var en f d travare som såldes som outbildad ridhäst. Sådana hästar säljs för några tusen och neråt på hästannonssidorna. Jag vet det, som inte ens sysslar med trav, och jag har svårt för att tro att inte folk som sysslar med trav och säljer icke-framgångsrika tävlingshästar vidare som ridhästar inte vet vad marknadsvärdet för en sån häst är.

TS skrev också i den andra tråden att hon fick bara en dag på sig att bestämma sig. Är man lite kunnig drar man öronen åt sig om en säljare försöker pressa på det sättet.

Jag håller med alla om att TS inte kan begära mer pengar tillbaka, Det är bara att vinka dom 10 000 adjö. Det som jag reagerar mot är att alla öser ur sig hur TS borde vara tacksam över hur snälla säljarna är, det är inte alls min bild. Jag har en klar bild av att man såg en okunnig köpare och utnyttjade situationen.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Om man vänder på steken hade vi också kunnat se det som så att TS kunnat stå där nu, 30 000 kr back i kassan med en häst hon inte kan hantera, en häst som vad jag förstår det är rent farlig att ha att göra med pga sitt beteende och därmed kommer vara i princip omöjlig att sälja. Vem köper en häst som inte ens ägaren kan hantera? Slakta den? Visst, men då står hon där utan häst, utan pengar och sen den extra avgiften på 6-7 000 för avlivningen.

Oavsett vad kan jag tycka att det har löst sig bra om man ser till alternativen. Visst är det surt att ha slängt 10 000 kr i sjön, men förhoppningsvis har TS lärt sig något på vägen och kommer troligen inte vara lika naiv och blåögd vid nästa hästköp.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Ni måste läsa TS andra tråd.

Det var en f d travare som såldes som outbildad ridhäst. Sådana hästar säljs för några tusen och neråt på hästannonssidorna. Jag vet det, som inte ens sysslar med trav, och jag har svårt för att tro att inte folk som sysslar med trav och säljer icke-framgångsrika tävlingshästar vidare som ridhästar inte vet vad marknadsvärdet för en sån häst är.

TS skrev också i den andra tråden att hon fick bara en dag på sig att bestämma sig. Är man lite kunnig drar man öronen åt sig om en säljare försöker pressa på det sättet.

Jag håller med alla om att TS inte kan begära mer pengar tillbaka, Det är bara att vinka dom 10 000 adjö. Det som jag reagerar mot är att alla öser ur sig hur TS borde vara tacksam över hur snälla säljarna är, det är inte alls min bild. Jag har en klar bild av att man såg en okunnig köpare och utnyttjade situationen.

Jag har läst TS andra tråd också och anser ändå inte att hon är lurad på något sätt. Accepterar man köpsumman så är det inte mycket att göra. Även som oerfaren hästköpare är det inte svårt att se vad "avdankade travare" säljs för. Får man bara en dag på sig så bör man verkligen som "nybörjare" (oerfaren hästköpare) tänka efter och kanske ta nästa häst istället... Jag har aldrig någonsin t.ex. köpt en bil - men om nån skulle erbjuda mig en Volvo 240 för 30 000 och bara en dag på mig att bestämma mig så hade jag nog sagt nej tack. Jag kan ingenting om bilar men vet att en äldre volvo bör vara betydligt billigare och jag hade velat ha tid på mig att kolla upp vad värdet kan vara, vad det kan bli för problem osv.

Jag kan också hålla med om att det var tur att säljaren tog tillbaka hästen. Att säljaren sedan kanske inte var den bästa att köpa från som "nybörjare" är en annan sak. Visst kan de ha passat på att få hästen såld lite snabbt, men jag kan verkligen inte se på vilket sätt de har lurat TS?

Det är alltid tråkigt att lära sig såna här läxor den hårda och dyra vägen, vilket än en gång visar på hur viktigt det är att vara påläst och att ha någon kunnig med sig när man köper häst - även som erfaren i branchen tycker jag!
 
Senast ändrad:
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Jag kan tycka att det var en för stor summa som du betalade ursprungligen för en rid outbildad travare men att det är helt okej att de bara betalade tillbaka två tredjedelar av pengarna när de tog tillbaka den. Så gjorde förra ägaren till våran arab också. Han var först såld till en dam som av någon anledning blev rädd för honom och hon tog då tillbaka hästen. Köpesumman ifrån början var 29000 kr och hon fick 19000 kr tillbaka. Det kom dock oss tillgodo eftersom hon sedan sålde honom till oss för 19000 kr och jag hade inte gett mer för honom heller för av olika anledningar så var han inte värd mer även om han senare blev guld värd för oss. Han var verkligen en av de snällaste hästar jag någonsin har träffat så varför eller för vad damen blev rädd för vet jag inte men han trivdes kanske inte där med hennes hästar och inte med henne.

Nästa gång du ska köpa häst så köp inte en outbildad häst oavsett vilken ras det är. Om du vill ha en "tanthäst" så köp en äldre läromästare som kan ta hand om dig. Ha inte så bråttom utan åk och prova många gånger, jämför med liknande hästar vad de kostar och hur de är. Fråga om du kan få ta hästen på prov (det är fortfarande köparens marknad så det kan gå) så att du verkligen kan känna efter om det fungerar. Titta alltså på många innan du bestämmer dig så att du vet vad du kan förvänta dig.

Byt inte stall efter bara en vecka utan låt hästen få en chans att landa i sin nya tillvaro utan krav. Umgås bara kravlöst med lite klappar och gos och låt den i övrigt få lära känna sina nya kompisar i lugn och ro. Ta den inte ifrån flocken titt som tätt utan låt den ha den lilla tryggheten som finns för den kvar.

Hur hade du tänkt utbilda den där hästen? En outbildad travare är inget man bara slänger upp sadeln på och rider iväg på även om tyvärr många travmänniskor anser att man kan göra det. De måste få också en ordentlig utbildning precis som vilken ridhäst som helst. Något annat är inte schysst.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Visst var det snällt av säljaren att ta tillbaka hästen, de hade ju som andra sagt kunnat vägra och då hade TS fått lösa problemet på annat sätt. Det spelar ju ingen roll att de har egen gård och lösdrift, platsen kan ju vara upptagen av andra och det fanns ju en anledning till varför hästen såldes, nu står de med en häst som kan vara svårare att sälja + de har allt jobb med att lägga ut den till försäljning igen och trassla med nya spekulanter samt på två veckor kan mycket hända med felaktig hantering mm.

I mina ögon har säljarna inte lurat någon och jag beklagar att det inte fungerade för TS.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Jag har själv varit i en liknade situation!

Jag köpte en travarkorsning för 15 000 kronor och jag kan säga att den första veckan red jag inte honom för då lät jag honom bara gå och bekanta sig med miljön, hagen och hästkompisarna och framförallt så fick han lära känna mig från marken.

Den andra veckan började jag rida honom, lite lätt på ridbanan utan några direkta krav. Skritt, trav och galopp i fri form! Jag red även ut i skogen - inga problem!

Den tredje veckan kände han sig ordentligt hemmastadd på gården och då började helvetet. :devil: Stegringar på ridbanan vid minsta lilla kraftansträning! Stegring i skogen så fort han tyckte att han gått tillräckligt långt!

Jag skrev till ägaren som sålt "en tanthäst/läromästare" och frågade lite snällt om han gjort såhär tidigare? Hon sa ju nämligen till mig att han ALDRIG gjort något likande när jag var och köpte honom. Nu helt plötsligt berättade hon att han kunde "testa" och att man då skulle drämma spöt i full kraft mellan öronen på honom om han stegrade. Trevligt, tänkte jag! Jag krävde ÅTERKÖP! Och hör och häpa, hon köpte tillbaka honom, för samma summa som jag köpte honom för.

Min sambo brukar säga att jag hade en j*vla tur att hon tog tillbaka honom för hur lätt hade varit och sälja en tickande bomb?

Till TS - Lägg ner tjaffset! Var glad att du fick lämna tillbaka hästen! Tänk vilken sits du annars suttit i. Man lär sig så länge man lever! ;)
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Ni måste läsa TS andra tråd.

Det var en f d travare som såldes som outbildad ridhäst. Sådana hästar säljs för några tusen och neråt på hästannonssidorna. Jag vet det, som inte ens sysslar med trav, och jag har svårt för att tro att inte folk som sysslar med trav och säljer icke-framgångsrika tävlingshästar vidare som ridhästar inte vet vad marknadsvärdet för en sån häst är.

TS skrev också i den andra tråden att hon fick bara en dag på sig att bestämma sig. Är man lite kunnig drar man öronen åt sig om en säljare försöker pressa på det sättet.

Jag håller med alla om att TS inte kan begära mer pengar tillbaka, Det är bara att vinka dom 10 000 adjö. Det som jag reagerar mot är att alla öser ur sig hur TS borde vara tacksam över hur snälla säljarna är, det är inte alls min bild. Jag har en klar bild av att man såg en okunnig köpare och utnyttjade situationen.

Utan att veta alla detaljer så är jag benägen att hålla med. Just detta att köparen bara hade en dag på sig att bestämma sig känns inte så seriöst, utan just som ett sätt att försöka snabba på affären. Hur många köpare kan det finnas på en travare som säljs för ridning och är helt outbildad....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 791
Senast: nilie
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 771
Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: ridtravare
·
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 083
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp