pengar tillbaka vid backat köp

pissmyran

Trådstartare
alltså, nu vill jag ha råd av er.
hästen jag köpte och som inte fixade omställningen for alltså tillbaka till sina förra ägare.
dom betalade tillbaka 2/3 av köpesumman.
nu har jag dock ångrat mej och skulle vilja ha tillbaka ännu hälften av återstående summa.

hur skulle ni göra?
jag frågade hövdigt om vi kunde kompromissa om resterande 10000, det vill inte dom höra talas om.
medan jag tycker att de kunde kompromissa, de går ju ändå inte back nåt. medan jag ändå går back 5000 även om de betalar halva summan tillbaka.
skall jag skita i pengarna eller skall jag ta strid?
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Det är ju en risk för dem att ta tillbaka en utlånad häst, de vet ju inte exakt vad den har råkat ut för hos dig, så jag tycker nog att de gått lite back.

Fast jag undrar ändå varför du gick med på att bara få tillbaka 2/3 först om det känns fel nu? hade ni ett kontrakt om att eventuellt få lämna tillbaka? stod det något om ev summa där? fanns det någon handpenning inblandad?
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Du har ju redan accepterat att 2/3 av pengarna räcker.
Personligen tycker jag det är fel att protestera i efterhand, ni har ju redan kommit överens om det.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

avtalet var bara vem som köper/vem som säljer o inget annat.
hästen höll på att löpa amok, dens huvud höll inte flytten och jag var i panik när jag ringde och bad dem komma efter hästen. den skulle ha blivit utslängd från stallet den stod i för den betedde sej dåligt.

i samtalet ville jag ha tillnaka det jag nu skulle vilja ha tillbaka, men jag är urdålig på att pruta, och den andra var bra påa tt pruta så h*n vann .
och som sagt så måste jag bli av me den, hade ingen annastanns att sätta den och klarade inte av den som den visade sej. det skulle vara en tanthäst.
men kanske ni har rätt ändå.

men back gick dom inte enligt mej ändå , för de såtr med 10000+hästen.
som de kan sälja på nytt om de tycker.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Tycker du har mycket mage att resonera som du gör. Klart att de skall kompenseras!
Inte bara att hästen kan ha fått men av något denna miljön som kan vara kostsamt, dessutom är en olägenhet som drar med sig en massa meck (t ex ny boxplats,kanske t om köpt ny häst etc etc. )iochmed återköpet. Dessutom kostar den ju i drift!
Försök se det som att du har bekostat en hästs uppehälle under tre månader (läs:hyrt häst)och haft en sjujäkla tur att fd hästägaren verkligen brydde sig om hästen och tog tillbaka den. Kanske ger dig en viss tröst. Alltså tycker jag du skall nöja dig här och acceptera läget.

(I annat fall skulle du ju ha låtit ärendet gått till rätten om du verkligen ansett att fd. ägaren medvetet fört dig bakom ljuset).
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

hade hästen 2 veckor, inte 3 månader.
och de hade hästen hemma bland många andra på lösdrift.
men kanske jag har fel som tycker att 10000 är mycket pengar på 2 veckor. jag meddelade dem innom några dagar att det inte funkade, men då ville om inte lyssna.
 
Senast ändrad:
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Men har du verkligen gett 30 000:- för en oskolad travare? Eller är det en annan häst nu?
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

avtalet var bara vem som köper/vem som säljer o inget annat.
hästen höll på att löpa amok, dens huvud höll inte flytten och jag var i panik när jag ringde och bad dem komma efter hästen. den skulle ha blivit utslängd från stallet den stod i för den betedde sej dåligt.

i samtalet ville jag ha tillnaka det jag nu skulle vilja ha tillbaka, men jag är urdålig på att pruta, och den andra var bra påa tt pruta så h*n vann .
och som sagt så måste jag bli av me den, hade ingen annastanns att sätta den och klarade inte av den som den visade sej. det skulle vara en tanthäst.
men kanske ni har rätt ändå.

men back gick dom inte enligt mej ändå , för de såtr med 10000+hästen.
som de kan sälja på nytt om de tycker.

Med tanke på hur ert avtal såg ut bör du nog vara glad att de tog tillbaks hästen öht och nu vet du bättre till en annan gång att se till att ha allt skrivet med både prövotid och vad som ska gälla ekonomiskt.
Hoppas du hittar den rätta hästen till slut iaf:)
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Du ska vara glad att de alls tog tillbaka hästen.
Se det som lärpengar och var ännu noggrannare nästa gång.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

jaa, jag är som sagt dålig på att pruta och hästen var fin hemma hos dem.

och nu vet jag verkligen bättre.. med lite god tur fattar jag att hålla mej borta från hästaffärer ;)
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Nej, det är inte OK att försöka få tillbaka mer pengar efter att ha slutit ett avtal du var nöjd med.

Var glad att de ville ta tillbaka hästen, det har de ingen skyldighet att göra. Hade de INTE tagit tillbaka hästen hade du förlorat betydligt mer pengar.

Du har gjort en dålig affär, du tog en häst du inte klarade av. Det är läropengar. De kunde erbjudit sig att ta tillbaka hästen utan att lämna ett öre i retur.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Sådant är lärpengar, det får man leva med.

Du kan inte komma i efterhand och säga att du är missnöjd med hur ni avslutade affären, när det faktiskt är du som har krånglat hela vägen genom att först köpa hästen och sedan lämna tillbaka den. Var glad att de tog emot hästen istället. De pengar du har förlorat på det här hade ju gått åt snabbt om du behållit hästen.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Har ni inte skrivit i avtalet att de ska ta tillbaks inom viss tid och där specificerat att du ska få tillbaks pengarna och hur mycket har du inget att komma med.

De var justa som tog tillbaks hästen. För de har de ingen skyldighet till.
Och de var också justa som gav dig pengar tillbaks öht. De hade kunnat skratta hela vägen till banken om de velat.

Det är så klart jättetråkigt för dig! Men jag tror inte du kommer göra den missen igen.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Trist men se det som att du lärt dig något av det. Man gör misstag och det får man leva med, nu tänker du ju till en extra gång innan du köper en häst och det är positivt. Men tråkigt självklart, 10000 är mycket pengar.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Jag instämmer med övriga. Var glad att de ö.h.t tog tillbaka hästen och att du dessutom fick tillbaka pengar ovanpå det. Du har orsakat en del problem för säljaren genom att vilja lämna tillbaka hästen och sen har du mage att komma och gnälla över att du vill ha mer pengar tillbaka än vad ni avtalade. Tänk om säljaren hunnit köpa sig en ny häst, gjort sig av med stallplatsen osv och nu helt plötsligt kommer hästen tillbaka och de ska dels bekosta alla utgifter för hästen, de måste lägga ned tid och energi på att sköta den och hitta en ny köpare till den.

Se det som läropengar och en erfarenhet att ta med dig till nästa gång du ska köpa häst, samt skatta dig lycklig att säljarna ändå var så pass snälla att de både tog tillbaka hästen OCH att du fick tillbaka en del av köpsumman.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

*delvis KL*

TS (om jag har förstått innehållet i denna och tidigare tråd rätt) har köpt en outbildad travare av uppfödaren för 30 000 och haft den i 2 veckor och inte klarat av den. När den "schyssta" säljarna tog tillbaka den behöll dom alltså 10 000 för besväret. Vilket, sett till dagens marknad, hästen inte ens var värd ifrån början.

Om allt detta stämmer har TS fallit offer för en slug säljare som sett chansen att inte en utan två gånger tjäna en hacka på en naiv och okunnig köpare. (Och kanske 3 ggr, för att dom kan göra om samma sak med samma häst.) Jag tycker det är för :devil:-igt. Både häst och människa kunde farit mycket illa.

Så jag tycker inte att "snälla" och "justa" är ord som ska användas på dom här säljarna, dom borde skämmas ögonen ur sig.
 
Sv: pengar tillbaka vid backat köp

Slug säljare? Snarare är det väl en okunnig köpare. Det är inte olagligt att vara okunnig, men det kan vara dyrt att inte förstå vad man köper och prissättningen på den marknad man är ute på.

Jag tycker inte säljarna borde skämmas ett dugg, i andra trådar skriks det ju högt om att travare borde kosta mer för att inte hamna hos fel människor. Även om de kostar mer hamnar de bevisligen hos fel människor.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 791
Senast: nilie
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 771
Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: ridtravare
·
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 083
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp