pencillin vid hovböld?

lis

Trådstartare
Min häst har en rejäl hovböld. Hovslagaren var här igår och öppnade upp bölden och sa att den var väldigt djup och att han gick så djupt han kunde men var inte 100% på att det skulle räcka. Men hon skulle iaf gå över helgen och är hon fortfarande halt på söndag så skulle han komma på måndag och verka upp ännu mer fast då behövde hon sederas. Idag så frågar en dam i stallet där jag har hästen om hon inte fått pencillin? För det måste hon ha om hovbölden är så djup. Blir lite fundersam varför inte min hovis sa det igår? Då hade jag ju naturligtvis ringt veterinären på studs. Ska jag kasta mej på luren och ringa distriktet?

Sv: pencillin vid hovböld?

Du kan väl ringa och höra, för att vara säker. Men jag har inte varit med om att man fått PC för hovböld, beror säkert på hur hästen mår osv.

Hittade min häst blockhalt i hagen i måndags. Ringde ut vet och han konstaterade att det var en hovböld. Han verkar upp en böld from hell, sköljde hålet med vatten, lade i jodopax, gipsade osv. 2 timmar senare var hästen mycket mindre halt. Jag frågade om jag skulle ge hästen smärtstillande eller penecillin men inget av detta var aktuellt. Jag vet inte varför man skulle ge penecillin, för stelkramp eller? Min häst mår nu i alla fall bra nu, står omlindad på boxvila ett tag till!

PC hjälper ju kroppen motverka infektioner, men jag har för mig att bölder i allmänhet är svåra att ta med PC, tror det är fr att de liksom är inkapslade...

Jag har behandlat en häst som fick upprepade hovbölder med penicillin.
Efter den behandlingen så upphörde problemen.
Och en annan där bölden satt mycket djupt i hoven.
Så ibland kan det vara bra.
Fråga en veterinär om det kan vara aktuellt för din häst.
Helst så vill man ju undvika penicillin.

aha där ser man, jag har bara varit med om att hästen får en extra stelkrampsspruta om man misstänker att det kan finnas risk för stelkramp, aldrig PC.

Vi har fått sulfa de gånger vi haft hovbölder på hästarna (trots allt inte så vanligt). Då har det varit hovslagaren som ansett det vettigt att kontakta veterinären och få receptet.

Varit i kontakt med veterinären och är inte allmän tillståndet försämrat finns det ingen direkt anledning att behandla med pc eller ab. Hovbölden är ju lokaliserad och öppnad och så länge hon inte blir sämre så finns det ingen anledning att ge medicin fick jag till svar. Och det var visst inte ovanligt att dom är lite halta i 2veckor efter en hovböld? Så kort och gott så sa han att jag inte behövde få någon panik för hoven kommer inte ramla av bara för hon inte fått pc ;). Han tyckte nog jag var lite hysterisk..

aha där ser man, jag har bara varit med om att hästen får en extra stelkrampsspruta om man misstänker att det kan finnas risk för stelkramp, aldrig PC.

Extra vaccination är ju standard på något vis.
Men alla hästar har inte grundskydd - vilket de borde ha.

Jag har haft en häst som fick penicillin vid en rejäl hovböld. Bölden fick veterinären borra upp med borrmaskin på ATG. (bölden satt så djupt och hade vandrat, så hovslagaren inte kom åt helt)

Jag kanske ska tillägga att själva "skadan" är en vriden sko så sidokappan gick in i hoven precis intill lamellranden och hon fick stelkrampsspruta med en gång.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 987
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 998
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka