S
Sax!
Nu är min otursfågel skadad igen. Han har fått en stor fläkningsskada på armbågsspetsen v. fram.
5 cm brett och ca: 5 cm djupt in mellan muskel och bindväv, inget vitalt skadat.
Han har ingen feber, 2,5 dygn gammalt idag.
Behandlar med koksalt lösning samt streptocilin salva.
Inget var i och det börjar redan sluta sig.
Han är ohalt.
Konsulterade veterinär direkt när jag upptäckte det, hon rekomenderade ovanstående behandling och att jag skulle ge honom trimetoprim (stavning?) sulfa (antibiotika) i maten.
Sulfan fanns inte inne på apoteket och kommer först idag.
Nu funderar jag på om jag verkligen ska ge honom sulfan när han är så pass fräsch.
Det blir nämnligen hans 5:e pencilinkur i år i så fall och jag vill inte ge det i onödan. Har försökt få tag i min vet nu på morgonen men hon svarar inte.
Hur skulle ni gjort??
5 cm brett och ca: 5 cm djupt in mellan muskel och bindväv, inget vitalt skadat.
Han har ingen feber, 2,5 dygn gammalt idag.
Behandlar med koksalt lösning samt streptocilin salva.
Inget var i och det börjar redan sluta sig.
Han är ohalt.
Konsulterade veterinär direkt när jag upptäckte det, hon rekomenderade ovanstående behandling och att jag skulle ge honom trimetoprim (stavning?) sulfa (antibiotika) i maten.
Sulfan fanns inte inne på apoteket och kommer först idag.
Nu funderar jag på om jag verkligen ska ge honom sulfan när han är så pass fräsch.
Det blir nämnligen hans 5:e pencilinkur i år i så fall och jag vill inte ge det i onödan. Har försökt få tag i min vet nu på morgonen men hon svarar inte.
Hur skulle ni gjort??