Pencilin-gång på gång

S

Sax!

Nu är min otursfågel skadad igen. Han har fått en stor fläkningsskada på armbågsspetsen v. fram.

5 cm brett och ca: 5 cm djupt in mellan muskel och bindväv, inget vitalt skadat.
Han har ingen feber, 2,5 dygn gammalt idag.
Behandlar med koksalt lösning samt streptocilin salva.
Inget var i och det börjar redan sluta sig.
Han är ohalt.

Konsulterade veterinär direkt när jag upptäckte det, hon rekomenderade ovanstående behandling och att jag skulle ge honom trimetoprim (stavning?) sulfa (antibiotika) i maten.
Sulfan fanns inte inne på apoteket och kommer först idag.

Nu funderar jag på om jag verkligen ska ge honom sulfan när han är så pass fräsch.

Det blir nämnligen hans 5:e pencilinkur i år i så fall och jag vill inte ge det i onödan. Har försökt få tag i min vet nu på morgonen men hon svarar inte.

Hur skulle ni gjort??

Sv: Pencilin-gång på gång

Usch, det är så tråkigt med skadad häst!

Det är ju klart att man inte vill ge en pencillinkur i onödan. Det är ju aldrig kul att "proppa i" sin häst massa pencillin. Men veterinären vet ju förhoppningsvis vad h*n gör och man bör kunna lita på dom. För dom skulle väl inte skriva ut sulfa om dom inte tycker att hästen behöver det!? Så jag hade gett hästen pencillinkuren, om veterinären anser att hästen behöver det. Men om du är osäker och tvekar på om du ska ge det, så är det nog bäst att prata med din veterinär igen.

Mvh XamberX

Senast ändrad av en moderator:

Absolut, visst ska man lita på veterinären.
Nu hade jag bara telefonkontakt med henne så hon har ju inte sett såret.

Hon skickade recept direkt till apoteket.

Det jag klurar på är ju att det ser så fint ut, och man ger ju inte pincilinkur för varje litet småsår (då hade jag varit ruinerad :smirk:)
trots att själva infektionsrisken är i stort sett lika stor hur stort eller litet såret än är om det kommer in bakterier.

Jag fortsätter att försöka ringa veterinären dock... :bump:

Aha. Okej, då förstår jag. Då kan det kanske kännas lite tveksamt om man ska ge det eller inte, när inte veterinären har sett såret själv. Men varför ansåg din veterinär att du skulle ge pencillinkuren över telefon för det här såret, när h*n inte sett det? Men det bästa kanske vore om din veterinär kommer ut och ser såret. Måste vara svårt att bestämma hur man ska göra över telefon! För att det kan ju inte vara bra att ge pencillinkurer varje gång hästen har fått ett sår. Hoppas att du får tag på din veterinär!

Mvh XamberX

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka