Pelletsbrännare, fast installation?

Mirraya

Trådstartare
Vi har tittat på ett hus och på visningen fanns där en vedeldad panna, den finns även med i beskrivningen av huset osv...
När jag nu var där för en andra visning så har en pelletsbrännare installerats utanpå pannan. Det var ju jättetrevligt! Men, då sa ägaren att "den där monterar vi nog ned och tar med oss vid flytt..."

Nu har jag tänkt lite på det här i efterhand och undrar om inte en pelletsbrännare räknas som en fast installation och därmed inte får tas med vid flytten? Den fanns visserligen inte på plats vid första visningen, men nu fanns den ju där och kommer således vara installerad när papper ev skrivs och köpet görs upp?

Jag kräver inte att den ska vara kvar eller så, bara en tanke som slog mig. Någon som vet något??

Sv: Pelletsbrännare, fast installation?

Pelletsbrännaren är lätt borttagbar så jag kan inte tänka mig att den räknas in som fast installation.
Men de kostar inte många tusenlappar så köp den av hussäljaren.

Väggfast eller inbyggd inredning sitter i regel kvar.

Vitvaror, dörrbeslag, VA-armaturer och teknisk utrustning för bostad/fastighetens funktion skall vara kvar. Annars skall överenskommelse träffas.

källa:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700994.htm

i början av kap 2 framgår det...

---
Däremot, har ni en överenskommelse kan säljaren ta med sig vad än ni kommer överens om..

exempelvis hängde vi ner HELA vårat HTH kök i förra villan när vi flyttade, inklusive vitvaror.. enbart köksfläkten lät vi hänga kvar. men detta var tydligt inskrivet i kontraktet och att vi förbehåller oss rätten för eventuella fel som visar sig när det demonterats.

jag skulle således, som köpare ALDRIG acceptera en sådan överenskommelse.. Varesig du har för avsikt att använda den eller inte. Ska du inte ha den så kan du sälja den begagnad, speciellt när den är ny.. du kan få en bra slant för den, iaf finnansiera hyra av lastbil för flytt och en god middag för hela familjen.

---

Jag skulle således vilja titta på huset igen, ta med kamera och dokumentera, fota pannan + brännare osv.. och inte prata mer om brännaren med säljaren.. och vid flytt kontrollera.. är den borttagen, kontakta mäklaren och informera om stölden och tala om att du har det på bild och anmäl säljaren för grov stöld och ett skadestånd motsvarande vad det kostar dig att installera ny brännare osv + rejäl kompensation för sveda och verk.

det är ändå 20 tusen och uppåt det handlar om för din del. En sådan utgift märks iaf i min ficka.

*KL*
För mig är det uppenbart att säljaren har full frihet att bestämma vilka delar h*n vill eller inte vill skall ingå i en försäljning. Hade säljaren inte sagt något om att pelletsbrännaren skulle undantas hade det varit en annan sak - men som läget beskrivs nu har säljaren i god tid innan försäljning flaggat för att pelletsbrännaren kan komma att undantas. I det läget är det väl upp till köparen att förhandla om priset, eller att avstå köp.
I den situation som TS beskriver, där säljaren alltså redan har uttryckt reservationer kring pelletsbrännaren, tycker jag att tomtens förslag känns avlägset. Men alla är vi olika. Om man känner att man i samband med husaffären har lust och energi att initiera en sådan tvist med säljaren och driva den, och om man har lust att på mer eller mindre rent okynne polisanmäla säljaren till det hus man just köpt för stöld istället för att förekomma situationen genom diskussion och avtal så är det förstås inget som hindrar det, men för mig skulle det kännas väldigt främmande.

Däremot, har ni en överenskommelse kan säljaren ta med sig vad än ni kommer överens om..

exempelvis hängde vi ner HELA vårat HTH kök i förra villan när vi flyttade, inklusive vitvaror.. enbart köksfläkten lät vi hänga kvar. men detta var tydligt inskrivet i kontraktet och att vi förbehåller oss rätten för eventuella fel som visar sig när det demonterats.

Varför tog ni med er köket?

*KL*
För mig är det uppenbart att säljaren har full frihet att bestämma vilka delar h*n vill eller inte vill skall ingå i en försäljning. Hade säljaren inte sagt något om att pelletsbrännaren skulle undantas hade det varit en annan sak - men som läget beskrivs nu har säljaren i god tid innan försäljning flaggat för att pelletsbrännaren kan komma att undantas. I det läget är det väl upp till köparen att förhandla om priset, eller att avstå köp.

Håller med! Hör om ni inte kan få med pelletsbrännaren för en billig penning så slipper säljaren omaket med att ta ner den.

*KL*
I den situation som TS beskriver, där säljaren alltså redan har uttryckt reservationer kring pelletsbrännaren, tycker jag att tomtens förslag känns avlägset. Men alla är vi olika. Om man känner att man i samband med husaffären har lust och energi att initiera en sådan tvist med säljaren och driva den, och om man har lust att på mer eller mindre rent okynne polisanmäla säljaren till det hus man just köpt för stöld istället för att förekomma situationen genom diskussion och avtal så är det förstås inget som hindrar det, men för mig skulle det kännas väldigt främmande.

han har sagt "eventuellt".. det är högst flyktigt åt varken det ena eller andra.. hade någon sagt så så hade jag tolkat det som att det fick vara kvar.. det är affärer, rätt ska vara rätt.. och är man dum får man skylla sig själv.

frågan är, har de installerat pelletsbrännare i vedpannan, då har de antagligen fått kapa upp luckan på pannan för att få in brännarhuvudet (inte så ovanligt att man gör så), då har du, när du väl tar över huset en obrukbar panna.. köparen kan ju inte ta över huset utan en fungerande uppvärmning, och inte heller bo utan varmvatten.

Därför skulle jag KRÄVA att det brännaren satt kvar.. inte säkert att en annan pelletsbrännare har samma fästen eller dimensioner.. jag tycker man skall stå på sig, och vill säljaren verkligen ha med sig brännaren får denne se till att få med det i kontraktet, och då skall priset dras ner markant från det budet man givit...

frågan kan man ju ställa sig varför husägaren skulle köpa och installera en pelletsbrännare på ett hus han redan har till salu?

nu vet jag iofs inte om den gamla pannan står kvar på eller inte.. men antagligen är pannan trasig på något vis, för annars borde man inte göra denna typ av investering utan vidare.. är det däremot en stor kombipanna som har både ved-eldstad och brännareldstad så återstår fortfarande frågan varför? krånglar pannan på något vis?

Varför tog ni med er köket?

köket var ett halvår gammalt och när vi fann ett anna hus till vrakpris (dödsbo) som vi ville ha så skulle vi ändå ha ett likadant kök.. när det stod mellan två budgivare som gett samma bud och ingen kunde/ville ge mer var de ju tvugna att motivera varför vi skulle ta det ena eller andra.. huste vi skulle köpa var inte renoverat sedan 67 då det byggdes.. således sparade vi över 100 000...

han har sagt "eventuellt".. det är högst flyktigt åt varken det ena eller andra.. hade någon sagt så så hade jag tolkat det som att det fick vara kvar.. det är affärer, rätt ska vara rätt.. och är man dum får man skylla sig själv.
Ja, absolut. I det här fallet kan jag inte se att säljaren varit i närheten av att vara dum, eftersom h*n ju påtalat möjligheten att brännaren inte skall komma att ingå i köpet. Eftersom TS inte skrivit att h*n lagt något bud utan bara varit på visning, så finns sannolikt inget att "dra ner markant" på och eventuella bud läggs naturligtvis som vanligt utifrån specificerade förutsättningar. Och jag vidhåller att folk är olika; det finns absolut de som får tillfredsställelse i att agera rättshaverist istället för att lösa problem innan de uppkommer. Tack och lov är de ganska få.
då har du, när du väl tar över huset en obrukbar panna.. köparen kan ju inte ta över huset utan en fungerande uppvärmning, och inte heller bo utan varmvatten.
Om det hade funnits anledning att tro att säljaren faktiskt skulle lämna över ett hus utan fungerande uppvärmning, eller att TS skulle vara blåögd nog att ta i besittning ett sådant hus, så skulle det finnas en poäng i det resonemanget. Inget i TS berättelse antyder lyckligtvis något sådant.
nu vet jag iofs inte om den gamla pannan står kvar på eller inte.. men antagligen är pannan trasig på något vis, för annars borde man inte göra denna typ av investering utan vidare..
Jag funderar och funderar över olika sätt som en konventionell vedpanna skulle kunna vara trasig på, och som kompenseras eller åtgärdas genom installation av en pelletsbrännare... men jag kan inte komma på något.
Det finns flera anledningar till att göra en sådan investering, som i villasammanhang knappast kan räknas som särskilt stor.

Du skriver att säljaren i beskrivningen av huset sagt att det ingår en vedpanna. Om då säljaren sedan monterar en pelletsbrännare utan att ändra beskrivningen borde det betyda att den inte ingår.
Om det är så enligt lagboken har jag ingen aning om men rent logiskt har ju inte säljaren sagt attt huset värms med pelletspanna utan med vedpanna.

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 376
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.