Pellets eller müsli att blanda salt med?

trofé

Trådstartare
Jag behöver ett foder att blanda salt med till min häst. Han kommer äta en liten mängd, 1-3 dl, och främsta syftet är att blanda salt med det. I övrigt äter han bete denna tid på året (resten av året uträknad foderstat osv). Han äter i princip inte alls på saltsten, men vi tränar distans och han svettas en hel del, så jag vill gärna ge honom lite salt i maten. Blandar jag i för mycket salt vill han inte ha fodret alls, det räcker med någon tesked så kan han vara skeptisk.

Nu är jag alltså på jakt efter ett mycket smakligt foder som han kan tänka sig förhoppningsvis även med en skvätt salt i. Är pellets eller müsli godast? Jag tänker att fördelen med pellets är att de går att blötlägga och få saltet att svälla in i pelletsen med det, men müsli kanske är godare?

Något tips på foder som eran häst tyckt väldigt mycket om? Eller andra tips på hur jag får i honom salt. Han har givetvis tillgång på saltsten dygnet runt, men slickar på denna max någon gång per år... När det inte är betessäsong äter han mineralfoder och får med det i sig i alla fall lite salt.

Sv: Pellets eller müsli att blanda salt med?

de av mina som inte äter av saltstenen får lite salt blandat i betfor, aldrig några problem att få i dom det

Svarar båda.

Glömde tillägga i mitt första inlägg att hästen ifråga har en liten misstanke om att vara insulinresistent. Inte särskilt farligt, men han har samlat depåer tidigare i nacken, och har lite depå kvar där trots smal i övrigt. Hur är det med betfor då? Tänker på sockerhalt. De veterinärer jag pratat med angående IR och min häst säger att de inte tror att han är det, men just detta depåsamlande gör att jag vill vara extra försiktig.

De små mängder du nämner borde inte göra någon större skillnad, och Betfor blir ju ganska stor volym av även vid små givor. Men det går ju att skölja av det mesta av melassen om man är orolig. :)

Jag har ett durkslag i stallet, blöter betforen i varmvatten och sköljer av den. Det går ganska fort.

Vad har du för saltsten? Våra hästar äter nästan inget salt alls om man råkar köpa saltstenar med mineraler och massa annat skit i.
Köper man de kritvita, med enbart salt, så slickar de glatt i sig sitt behov.

Just nu en helt vanlig, men har testat mineralsten och himalayasten och diverse. Men det tycker han inget bättre om. Det slog mig precis att Granngårdenf örut hade saltstenar med smak, banan, honung och något mer tror jag. Säkert jätte dyra, men det kanske han skulle kunna tänka sig...

De små mängder du nämner borde inte göra någon större skillnad, och Betfor blir ju ganska stor volym av även vid små givor. Men det går ju att skölja av det mesta av melassen om man är orolig. :)

Jag har ett durkslag i stallet, blöter betforen i varmvatten och sköljer av den. Det går ganska fort.

Det har du rätt i, att man kan skölja av betforen innan man ger den. Då kanske det blir lite mindre socker i.

Läste jättefel först, trodde du menade att du skulle ge en liten mängd salt 1-3 dl :D

Jag blandar med lucernpellets (omelasserad), funkar super.

Min pålle var dålig på att alicka i sig från saltsten. Jag brukade då ge vatten med salt i (och vatten utan), så när min behövde drack han av det saltade vattnet! Väldigt smidigt, men kanske inte så lätt om pållen går på bete iofs :)

sthu: Ha ha, nej han ska inte få några dl salt per dag! Är tveksam till om han kommer tycka att lusern är tillräckligt gott att äta med salt i. Blandade med lusern förra sommaren, fungerade ok men med mkt låg saltgiva.

franzen: Det har jag inte testat, med saltvatten! Det kunde vara en idé. Det gör ju inget om hagsällskapet också kan välja saltvatten eller vanligt vatten.

Lovisaleonora_: Men är vetekli så smakligt? Har bara använt det en period till en annan häst, och det var massa år sedan.

KL

Funderade på att testa med någon av Kraffts pellets sorter, men tror att de har melass i med. Vet inte huruvida den mängden spelar någon roll...

Våra har älskat vetekli, och en av dem är det mest kräsna jag har hittat i järnskor.

Det låter ju hoppfullt! Skulle helst hitta någon jag kunde köpa bara lite av, blir dyrt att köpa en säck av diverse och testa. Men det är ju värt det om det fungerar!

Varför köper du inte en liten kartong vetekli i matvarubutiken och provar? Kostar ju inte många kronor.

Vad har du för saltsten? Våra hästar äter nästan inget salt alls om man råkar köpa saltstenar med mineraler och massa annat skit i.
Köper man de kritvita, med enbart salt, så slickar de glatt i sig sitt behov.

Eller tvärt om.. Mina verka gilla de med biotin bättre. Jag har dock en som inte gillar den så värst mycket heller, och hon ser mycket besviken ut om hon får några korn salt i maten. Fast hon har inga problem med mineralerna, och jag inbillar mig att hon får i sig tillräckligt med salt genom dem.

Tack för tipset, det hade jag inte ens tänkt på!

Var dock försiktig när du introducerar saltet. Börja med lite så de vänjer sig vid smaken och öka långsamt.

Jadå, har börjat med en halv tesked ungefär, är det för mycket tror du? Igår la jag ut saltstenen bredvid vattentunnan, någon gång mitt i högsommaren om det är varmt kan det bli någon liten slick på stenen då. Så gav det ett försök nu med.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 683
Senast: axel
·
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama