Pelhambett, det ultimata bettet?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Asterix-son
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 067
A

Asterix-son

Jag bara undrar varför många av våra elitryttare inom hoppning rider på pelhambett eller andra superstarka bett, när ingen här eller i något annat forum rekommenderar det?

Är det en förmodan att ingen annan än dessa rider tillräckligt bra, eller är det en okunskap hos våra elitryttare? :cool:

Lite nyfiken...:)

Sv: Pelhambett, det ultimata bettet?

Va? Pelhambett tycker jag rekommenderas ganska ofta här... ;)

Det är för övrigt en av mina favoritbetslingar och förstahandsval om jag frångår tränsbettet.

Det har ju "allt", som ett kandar, fast med (på vissa hästar) bonusen att man bara behöver knöla in en mundel i hästens mun.

Tyvärr används det ju ofta med deltatygel och/eller ledad mundel, och då är det inte samma fina betsling längre... :smirk:

Jag tycker det är ett trevligt bett, så länge det inte är ledat. Men det ska ridas med två tyglar. I första hand får man tränsbetts effekt så länge man rider på bridongtygeln. När nödstoppen behövs så finns stången till det.

Många hästar blir ju lite "heta" under hoppning och uteritt och då tycker jag pelham är bra när extra stopp behövs.

Visst ska man helst kunna rida på tränsbett, men får man inte stopp på sin heta häst utan att slita i munnen så är det ju bra med lite skärpa i de lägena.

Jaha. Jag kan inte så mycket om bett. :o

Är det bättre att ha två tyglar då? Om man har ettt delat bett? Jag tror att jag har sett både med och utan delta på tävlingar...
Kanske mest med delta och en tygel...

Va? Pelhambett tycker jag rekommenderas ganska ofta här... ;)

Det är för övrigt en av mina favoritbetslingar och förstahandsval om jag frångår tränsbettet.

Det har ju "allt", som ett kandar, fast med (på vissa hästar) bonusen att man bara behöver knöla in en mundel i hästens mun.

Tyvärr används det ju ofta med deltatygel och/eller ledad mundel, och då är det inte samma fina betsling längre... :smirk:

du kan aldrig få samma finlir som med kandar på ett oledat pelham.
och ett ledat är ju inte precis ett alternativ heller, även om många väljer att lösa det så. : )

du kan aldrig få samma finlir som med kandar på ett oledat pelham.
och ett ledat är ju inte precis ett alternativ heller, även om många väljer att lösa det så. : )

Nej, det får man ju såklart inte, jag kanske var lite otydlig där. :D

Jaha. Jag kan inte så mycket om bett. :o

Är det bättre att ha två tyglar då? Om man har ettt delat bett? Jag tror att jag har sett både med och utan delta på tävlingar...
Kanske mest med delta och en tygel...

Men dubbla tyglar kan du använda antingen tränsbettsfunktionen eller hävstångsfunktionen, efter vad situationen kräver. Med deltatygel rider du alltid med "handbromsen i", om bettet används som nödbroms.

Ett stångbett bör aldrig ha ledad mundel, hävstången gör att bettet viker sig om tungan/underkäken ovanifrån, medan kedjan pressar underifrån. Dessutom blir bettet allmänt instabilt i munnen och ger inte hästen samma tydliga signaler som en hävstång med oledad mundel.

Som sagt, tyvärr använd bettet ofta med delta, på ponnytävlingar är det dessutom ett krav. Det gör bettet onödigt skarpt och tar bort de fina finesserna med det.

Är det nån som har bilder på hur ett pelham ska ligga??
Tänkte prova, men vet inte riktigt hur det ska sitta...

Om du inte är säker på hur det ska sitta tycker jag att du ska ta hjälp av någon som kan prova ut ett i rätt storlek som sitter bra och visar hur hårt du ska spänna kejdan.

Jag är också kär i pelham-bett, de har oförtjänt dåligt rykte och är ett väldigt bra bett när man vet hur man ska använda det.

Jag provade det senast igår på min känsliga häst och hon blev inte särskilt förbryllad utan funkade helt okej på det (använde det vid skogsritt mest för att testa ), inte alls som när jag började med hackamore och det tog veckor att vänja henne.

Min äldre häst går alltid på pelham med 2 tyglar, det ultimata bettet för henne.

Tycker det är rätt många här som verkar gilla pelham, och använder det också... Jag rider på det emellanåt, och tycker det fungerar bra, åtminstone om jag använder två tyglar. Jag har både en variant i gummi som är svagt böjd, och en variant med tungfrihet. Det sistnämnda känns skarpare, men ger också bäst "finlirkänsla".

Jag bara undrar varför många av våra elitryttare inom hoppning rider på pelhambett eller andra superstarka bett, när ingen här eller i något annat forum rekommenderar det?

Är det en förmodan att ingen annan än dessa rider tillräckligt bra, eller är det en okunskap hos våra elitryttare? :cool:

Lite nyfiken...:)

När man har kommit så långt i utbildningen att man rider ex höga klasser i hoppning, och kanske är med och slåss om topplaceringarna, krävs det på vissa hästar lite mer precision i vissa lägen. Kanske lite extra broms så man hinner få tillbaka hästen på bara ett galoppsprång, eller kanske lite extra gas i form av ett par sporrar exempelvis.
I de allra flesta fall arbetas hästarna till vardags på tränsbett el dyl - ett skarpt bett kan aldrig ersätta god grundridning, och det vet typ alla våra elitryttare mkt väl...

kl
Hoppas det är OK om jag lånar tråden lite!
Är dt ngn som vet vart man får tag på ett oledat pelham (gärna gummi, men inget måste) med smal mundel i storlek 9,5 cm (min d-ponny har mkt litet huvud och mun, och jag har bara sett jättetjocka oledade pelham)
Vad använder ni för tyglar till era pelham? Tunna kandartyglar eller?

Globus brukar väl ha små storlekar har jag för mig? Hade satsat på odelat metall, då får du nog så smalt som det kan bli.
Jag rider med släta lädertyglar, den undre något smalare än den övre.

Globus blir nog perfekt, har det på alla andra mina bett (har iofs bara tränsbett) :)
Har ett källquistspelham, men det ska säljas (var för stort :( )

skillnad på att hoppa 1,60 och att rida hemma på sin ridbana kanske....

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 612
Senast: 13579vas
·
R
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 373
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka