F

Facial

Hej, jag sökte men hittade ingen tråd med svaret på min fråga.

Jag ska byta ut mitt pessoa mot ett pelham.
Men ska man ha delat eller rakt? eller med gummi på? Vad är skillnaden? :confused: (jag ska kunna ha det på lokal ponnytävling)

Sv: Pelham

Om du ska kunna ha det på ponny måste det vara oledat i syntet eller gummi eller ett ledat i metall.

Det vanligaste är väl att man har ett gummiklätt oledat på ponnytävling. Kan inte din tränare hjälpa dig att hitta det som passar? Den vet ju hur din ponny är också.

Ett rakt gummibett ses som snällare för hästens mun. Ett utan gummi och som är delat är skarpare.

Måste bara fråga en sak...
Dom här pelhambetten som är helt i gummi, är dom att lita på???
Jag menar så de inte händer en olycka o de går av.

:Hej jag har ett halvblods sto som jag tävlar hoppnig med och just med gummi pelham. det var rrätt stort och klumpigt! hon gillade det inte alls .. hon slutade att hoppa helt! hon tappade bjudning mot hindret! jag fick byta tillbaka till det bett jag hade innan (3-delat d-bett med kopar rulle). man får pröva sig fram helt enkelt !
av vilken andledning ska du byta bettet ? ... och ja ! gummi pelham är att lita på ! det är ett vanligt rakt bett innanför gummit!
ett rakt bet är ju starkare än 3-delat!

lyck till :smirk:

De pelhambettet ja hittade i affären var de då inget bett inuti.
Håller själv på med trav o där har ja sett en olycka med just gummitbett nämnligen.
Men de e ju lite skillnad på sporterna o hur mycket hästen pullar.

Det ska vara ett vanligt bett fast som är gummiklätt. Min pålle gillar inte heller de i gummi, blir för mycket i munnen tycker hon, och upplevde samma sak som nåon innan skrev. Tappade bjudningen helt!!Rider nu på vanligt rakt bett.

Kanske en jaktstång är att rekommendera. Mindre hävstång och de flesta hästarna trivs bättre på det än pelhamstången.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Ketrawzc
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 988
Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
933
Senast: Mojma
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka