Sv: Pelham vs kandar...
Pelham och kandar verkar i princip lika men inte riktigt. På ett kandar verkar bara kedjan på stången, bridongen fungerar som ett vanligt tränsbett (om jag fattat rätt).
På ett pelham verkar kedjan också på bridongen, vilket jag iaf upplever som att även bridongen blir skarpare på pelham. Rider jag min häst på pelham och bara tar i bridongtygeln så verkar det bra mycket mer än om jag rider henne bara på tränsbett. Nu vet jag inte om det är kedjeeffekten eller att jag ju har ett oledat bett i pelhamet och ett ledat i tränsbettet. Isf skulle ju pelhambettet t.o.m vara skarpare än ett kandar där man ju helt kan avstå från att använda stången och bara rida på bridongen, det är ju typ bara att låta stångtygeln hänga och så ta i den om det behövs. Fast jag tycker det skulle se lite lustigt ut att rida på kandar i skogen
F.ö har jag aldrig ridit på kandar så vad det gäller kandaret ska jag inte uttala mej, det jag ridit med är stång och kapson (rider AR) och rider jag på stång och kapson så kan jag låta stången hänga och bara rida på kapsonen om jag vill.
Att man tycker att pelham är OK men inte kandar på en 5-åring verkar bara vara okunskap, det är i min värld OK både med pelham eller kandar beroende på vilken häst man rider och hur känslig ryttaren är i handen.
Vad skulle göra kandaret så fruktansvärt mycket värre än t.ex hack, pessoabett, gagbett, jaktkandar mm, alla sk "skarpa" bett med olika effekt. Kandaret är ju bara ett bett med hävstångseffekt..varken mer eller mindre.
Pessoabett (+pullarnosgrimma) hänger ju på varenda ponnys tränskrok..
så pessoabett är tydligen bra till ALLA hästar