Pelham vs kandar...

Sv: Pelham vs kandar...

pelham får hästen att gå lika bra som på graman.
in med näsan och avknäppt i nacken....

Hoppas verkligen du skämtar nu:crazy:

Personligen så anser jag det som ett dåligt bett att rida markarbete på öht.

Tycker inte att någon av de jag ser rida på pelham går speciellt "in med näsan och avknäppt i nacken"

o sen så tycker jag inte att det är så konstigt att rida en 5 åring på kandar då den som 6åring ska kunna gå msv b p åjust kandar!!

Det skall dom väl ändå inte?? Unghästarna går ju träns i dom programmen.

ÖH!! jag har aldrig sagt att jag rider på pelham eller ens funderer på det!! Kan ärligt erkänna att jag aldrig ens provat pelham öht!! Och jag är fullt nöjd med min tränare tack!!
(Fattar inte vart jag kom in i bilden riktigt heller eftersom jag bara busade med att Olgaklaras inlägg gick att misstolka med flit...)
Graman har jag testat men jag använder det inte!!

lugn o fin, det är ingen här som hoppar på någon... vi diskuterar väl bara allmänt....:smirk:

Nähä OK! då missförstod jag eftersom du svarade på mitt inlägg;)...
Tror jag får hoppa av denna tråden:D har inte varit inblandad i annat än misstolkningar:o :D ...

Pelham och kandar verkar i princip lika men inte riktigt. På ett kandar verkar bara kedjan på stången, bridongen fungerar som ett vanligt tränsbett (om jag fattat rätt).
På ett pelham verkar kedjan också på bridongen, vilket jag iaf upplever som att även bridongen blir skarpare på pelham. Rider jag min häst på pelham och bara tar i bridongtygeln så verkar det bra mycket mer än om jag rider henne bara på tränsbett. Nu vet jag inte om det är kedjeeffekten eller att jag ju har ett oledat bett i pelhamet och ett ledat i tränsbettet. Isf skulle ju pelhambettet t.o.m vara skarpare än ett kandar där man ju helt kan avstå från att använda stången och bara rida på bridongen, det är ju typ bara att låta stångtygeln hänga och så ta i den om det behövs. Fast jag tycker det skulle se lite lustigt ut att rida på kandar i skogen:p
F.ö har jag aldrig ridit på kandar så vad det gäller kandaret ska jag inte uttala mej, det jag ridit med är stång och kapson (rider AR) och rider jag på stång och kapson så kan jag låta stången hänga och bara rida på kapsonen om jag vill.
Att man tycker att pelham är OK men inte kandar på en 5-åring verkar bara vara okunskap, det är i min värld OK både med pelham eller kandar beroende på vilken häst man rider och hur känslig ryttaren är i handen.
Vad skulle göra kandaret så fruktansvärt mycket värre än t.ex hack, pessoabett, gagbett, jaktkandar mm, alla sk "skarpa" bett med olika effekt. Kandaret är ju bara ett bett med hävstångseffekt..varken mer eller mindre.
Pessoabett (+pullarnosgrimma) hänger ju på varenda ponnys tränskrok..;) så pessoabett är tydligen bra till ALLA hästar:angel:

När du tar i bara "bridong"tyglen på ett pelham verkar kedjan inte alls, att du får olika effekt skulle jag tro beror på att hästen reagerar olika på oledat/ledat.

En kandarstång har oftast mkt längre skänklar än pelham/jaktkandar - mer hävstångseffekt, skarpare bett (hästen krullar ihop nacken ännu finare :smirk: när man drar i tyglen)

Pessoa har inte samma effekt då det är ett slags hissbett (saknar kinnkedja, verkar uppåt i mungipan) så det kan man inte jämföra med stångbetten.

Allt detta vet jag. Men läste att problemet med pelham är just att man har kedjan och att den på något sätt inverkar på bridongen, annars skulle ju pelham vara ett suveränt bett:idea: mycket bättre än kandar isf eftersom man ju slipper två bett i munnen på hästen. Nu vet jag ju inte om det jag läste är sant (allt kan man ju inte lita på:angel: ). Vad det gäller skänklarnas längd så är det förhållandet mellan över och underskänkel som anger hur skarpt bettet är och som jag skrev innan, ryttarens hand framför allt.
Det kanske är som du skriver att kandaren har mer skärpa och då har vi ju löst ts fråga:bump: varför det är OK med pelham men inte med kandar, jo för att kandaret har längre underskänkel i förhållande till överskänkeln och är alltså skarpare, därför kan man tänka sig att rida en ung häst på pelham men inte på det mycket skarpare kandaret då risken att krulla ihop hästen blir för stor där.
Själv ska jag prova att rida min häst på oledat tränsbett och kolla om hon reagerar på samma sätt som med bridongtygeln på pelhamet.
Visst vet jag det där om pessoa, men jag var ironisk där;)

Jag förstår inte hur kedjan skulle kunna inverka på "bridongen" på ett pelham - minns du var du hade läst det?

Jag tycker fortf inte att det är ok att rida en femåring (eller var det fyraåring?) på pelham, lika lite som det är ok att rida den på kandar.

Ska kolla om jag kan hitta var jag läst det, tror det var på en dressyrsida som det stod länkat till här på buke, kanske kan kolla på mina favoriter sedan.
Klart du får tycka vad du vill ang pelham/kandar:bow: och jag kan förstå hur du tänker, det är ju så att på unga hästar ska man rida på träns under utbildningen (av HÄSTEN), och en fyra-femåring kanske inte uppnått den utbildningsståndpunkten att det är dax för stång (där kan man ju tycka olika när det liksom är dax). Guerniere (stavning??) lät aldrig sina elever rida på tränsbett utan på stång i sin undervisning så jag ser det inte som att en outbildad RYTTARE nödvändigtvis ska rida på tränsbett, tycker iofs att de inte ska ha någon alls kontakt med hästens mun utan träna sitsen bara:bow: men det är väl omöjligt i dagens läge att ha 10 elever kutande runt utan någon som helst kontroll, då får man nog ha en elev i taget;).
Vet inte vad som skrevs i tråden TS syftade på, tror det var en 5-åring som man tyckte kunde gå på pelham men inte på kandar och jag tror inte de som svarade hade ngn större kunskap om de inte såg ens att det var ett pelham, kanske de inte ens visste vad ett pelham var:idea:.

Det är ju fritt att uttala sig här oavsett kunskap och ska väl ärligen säja att man själv är ute på djupt vatten ibland.

Men den som saknar kunskap saknar den sällan (ett citat vi har på stallväggen).

Jag håller ju på med "tävlingsdressyr" eller vad man ska kalla det, så jag anser att grundutbildning sker på träns.

Rider man på andra sätt kanske det är bra att rida unghäst på stång - det kan jag inte uttala mig om (mer än att _jag_ tycker att det verkar bakvänt)
Problemet är ju inte stången i sig utan hur den används. Och i verkligheten är det oftast till att krulla ihop hästen, oavsett inriktning och vad avsikten var från början.

Jag tycker du har mycket bra och sunda åsikter "trots" att du rider tävlingsdressyr, så jag lyssnar gärna och lär av dej om jag får;)
Jag red också in min häst på träns och det var inget min tränare (AR) tyckte var fel på något sätt. Nu går hon på stång ibland och träns för det mesta. Idén med pelhamet kom när jag tänkte att AHA..jag kan rida på tränsbett och bara ha tygeln med stången hängande och så kan jag ta den om det behövs (ursmart tyckte jag) men det var då jag märkte att pelhamet var skarpare än tränsbettet även om tygeln hängde till stången, och då började jag undersöka saken och hittade den där sidan (som jag inte kommer ihåg nu). Men jag får väl forska vidare, det är ju så kul att utreda olika saker:D .

Nu har jag kollat på den sidan och det är så som du säjer, kedjan påverkar inte bridongen.
Det var så här det stod:
Man vill ju använda bridongtygeln till att kunna ställa och böja hästen och det går inte med ett odelat bett, men då kan man ju lösa problemet med att ha ett tvådelat bett i pelhamstången, men då kommer problemet med att stångtygeln inte fungerar med ett tvådelat bett utan bettet likson viker sig runt hästens gom. Alltså verkar ett pelham eg. inte vara bra samtidigt som stång och bridong. Med delat fungerar det bra som bridong men inte som stång, med odelat så fungerar det bra som stång men inte som bridong. Där ser man hur man kan missuppfatta saker när man inte läser så noga:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag är totalt outbildad på att rida på skarpa bett eller bett med hävstång öht. Rider en hopphäst åt en kompis lite då och då bland...
Svar
13
· Visningar
1 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar