Pelham vs kandar...

pinky

Trådstartare
Vad är det som gör ett kandar såååå mycket skarpare och mer avancerat (för hästen i första hand) än en pelhamstång?:confused:

I bildtråden på Dressyrgnägg visar en person bilder på sin 5-åring (?) som rids på pelham med dubbla tyglar, och flera har reagerat lite upprört och undrat om h*n verkligen rider sin unghäst på kandar. :eek:

När det sedan framkommer att det är en pelhamstång så är det plötsligt helt ok, då var det ju alls inte så "farligt" längre.

I min värld inverkar dock dessa båda betslingar likartat, fördelen med pelham är möjligen att det blir "mindre skrot" i munnen på hästen, men de har fortfarande samma princip, dvs hävstång + tränsbettsinverkan.
Alltså, är hästen redo för att ridas på pelhamstång kan man även likagärna använda kandaret.

Är det ren konservatism bakom reaktionerna, eller finns det någon tanke bakom som jag missat?:o

Sv: Pelham vs kandar...

Jag håller med dig.
Det är inte så värst stor skillnad på pelham och kandar vad det gäller "skärpa".
(Däremot kan man ju plocka isär inverkan mer i stång resp bridong på kandar = mer avancerat för ryttaren.)
Som dressyrbett på en unghäst är det helt vansinnigt tycker jag...en unghäst har inte den styrkan som behövs för att bära sig och kommer då endast att vika in nosen...
pelham kan kanske vara ok om man ibland behöver lite extra broms när man är ute och rider, eller möjligtvis på tävlingsbanan i hoppning/terräng

tycker jag.

Jag tycker att man öht inte ska rida dressyr på pelham, hur gammal hästen än är... Det är ett hoppbett!

Dressyr ska ridas på vanligt tränsbett eller om häst och ryttare är redo för det, kandar.

I övrigt håller jag med om att det är sak samma att rida med ett pelham på nedersta hålet och att rida med ett stångbett....

Men vad är det då som gör pelham till ett hoppbett och kandar till en dressyrbetsling?:confused:

De (kandarstången och pelhamstången) är ju lika utformade "på utsidan", och mundelen kan ju även den fås precis lika.

Enda skillnaden är ju att med kandarbetsling får man tränsbettsinverkan "frikopplad" från stången, men hävstången i sig är ju precis lika.

Vad är det som gör att kandarstången inverkar så mycket annorlunda att det kan anses "helt fel", medan pelhamstången anses "bättre"?

Om jag vill kombinera stång + kapson, t.ex, då gör det ju absolut ingen skillnad om jag väljer en kandarstång eller en pelhamstång, de kommer att inverka exakt lika.

Jag håller med dig.
Det är inte så värst stor skillnad på pelham och kandar vad det gäller "skärpa".
(Däremot kan man ju plocka isär inverkan mer i stång resp bridong på kandar = mer avancerat för ryttaren.)

Precis, möjligen att det blir lite mera för ryttaren att hålla reda på, men det är ju fortfarande 2 tyglar att hålla reda på.
Som dressyrbett på en unghäst är det helt vansinnigt tycker jag...en unghäst har inte den styrkan som behövs för att bära sig och kommer då endast att vika in nosen...
Jag är lite mera liberal än "normalt" vad gäller stånganvändande, men jag håller absolut med dig här. "Ska" hästen ridas på stång spelar det ju inte så stor roll om det är pelham eller kandar...

pelham kan kanske vara ok om man ibland behöver lite extra broms när man är ute och rider, eller möjligtvis på tävlingsbanan i hoppning/terräng
Men vad hindrar att man använder kandaret som nödbroms isf?
Eller pratar vi pelham med deltatygel nu? För det blir ju såklart en helt annan sak än kandar!:confused:

Men det är väl ingen dressyrryttare som sitter och harvar omkring på BARA stångbett eller??? :crazy:

Kandaret används för att ge fina signaler. Pelham används för att man inte klarar hålla hästen på ett vanligt bett....

Men det är väl ingen dressyrryttare som sitter och harvar omkring på BARA stångbett eller???

Nej, men på ett pelham kan du ju fästa en tygel i stångringen och en i bridongringen, så vad är skillnaden? Man rider ju inte på bara stången på pelham heller. Om man inte använder delta såklart, men det hör inte riktigt till denna diskussion eftersom det då inte är jämförbart med kandar alls längre.

Förutom att man bara har en mundel, men hur stor skillnad i inverkan gör det egentligen. Det är ju samma princip, som kandar, men du får både tränsinverkan och stånginverkan på samma mundel. Men man använder ju inte de båda samtidigt i vilket fall, eller?

Kandaret används för att ge fina signaler. Pelham används för att man inte klarar hålla hästen på ett vanligt bett....

Detta var väl att hårddra :crazy:

Jag anser inte att alla som rider på pelham gör det för att man inte kan hålla hästan. Det är väl precis likadant där som i dressyren att ibland behöver man kanske den där lilla extra hjälpen.

Idag är ju distanserna rätt så knepiga och då kan man behöva ha en stång för att hinna få igenom halvhalterna.

Och det är ju betydligt svårare att rida på kandar i hoppningen och därför är ju faktiskt pelhamet en utveckling av kandaret för just hoppning. Förr i tiden så red man betydligt oftare på kandar även i hoppningen alternativt bett-hackamore men idag så finns ju kombinationsbetten istället.

Och ett pelham med delta är inte speciellt starkt, det beror ju på hur du spänner kedjan alternativt remmen vilka många använder sig av istället för kedja

Givetvis en generalisering ;), men fråga 10 personer varför dom har pelham så svarar 9 av dom "hästen är stark/het/lyssnar inte".

Det betyder ju inte att man inte kan hålla den på vanligt bett ;)

jag rider min store tysk på pelham helt enkelt för att han är stor och stark och har långa galoppsprång. Jag kan rida honom på vanligt bett, men ju högre upp i klasserna ju mer nogrann måste man vara och de cm jag missar kan ju vara avgörande i en linje.

dessutom finns det ingen anledning att sitta och slita i bettet om de är lite starkare, då är det betydligt bättre att sätta på ett lite skarpare bett och kunna sitta stilla

dessutom finns det ingen anledning att sitta och slita i bettet om de är lite starkare, då är det betydligt bättre att sätta på ett lite skarpare bett och kunna sitta stilla

Precis! :bow:

Jag rider min på pelham ibland just av den anledningen - i grunden mkt lydig och ambitiös häst som är lite stor och stark emellanåt.

Jodå. Men nu är det ju dressyr vi snackar om här inne, och då är inte pelham något bra val... Särskilt inte på en unghäst.

Det håller jag med om, jag ville bara möta ditt påstående om hoppning och inte kunna hålla sin häst ;)

Dressyr tycker jag personligen att man rider på vanligt bett alternativt kandar om man rider de klasserna

Men du får väl ändå inte tävla dressyr på pelham oavsett hur högt upp du är i klasserna??!!

Tycker du har helt rätt, det blir precis samma verkan, men med lite mindre skrot i munnen.

I den övriga diskussionen uppfattar jag många tyckanden om hur det "ska" vara - hur kommer man sedan ner till individanpassning?

Jag rider dressyr med mitt pelham ibland för att min kille inte vill ha massa skrot i munnen. Effekten blir densamma som med kandar så jag menar att det inte spelar någon roll? Eller gör det det i negativ fysisk mening för hästen? Mer än att det inte är "korrekt" enligt dressyrstandard?

Burr, jag gillar inte saker som ska vara bara för att det alltid har varit så men utan någon rimlig förklaring.

Skulle inte rida en unghäst på pelham lika lite som på kandar, bäst att tillägga så att inga missförstånd uppstår.

OK & Fio håller med - Busade bara lite eftersom OK skrev att men ju högre upp i klasserna ju mer nogrann måste man vara och att pelhamet kan vara avgörande och vi är på dressyr forumet - kanske inte blev så skojjigt egentligen:crazy: ...

Senast ändrad:

om man som dressyr ryttare funderar på att rida på pelhem så kanske man ska investera i en ny tränare!

inget problem löses med pelham... varför vill man rida på ett sådant bett??
medans att rida bra på kandar är ett mål för många!

sen så rider man ju på bridongen, stången bara hänger där o hjälper en med rundnig av formen.
pelham får hästen att gå lika bra som på graman.
in med näsan och avknäppt i nacken....

o sen så tycker jag inte att det är så konstigt att rida en 5 åring på kandar då den som 6åring ska kunna gå msv b p åjust kandar!!

pelham får hästen att gå lika bra som på graman.
in med näsan och avknäppt i nacken....

inte nödvändigtvis....men risken är givetvis överhängande om man inte har hästen ordentligt på hjälperna först (och därmed använder pelhamet/kandaret bara till att fuska sig till en fin krök på nacken).
Men jag vill bara påminna om att det faktiskt går alldeles utmärkt att rida dressyr på pelham, sen om det är ngn mening med det är en annan fråga.

Liknande trådar

Utrustning Jag är totalt outbildad på att rida på skarpa bett eller bett med hävstång öht. Rider en hopphäst åt en kompis lite då och då bland...
Svar
13
· Visningar
1 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar