Pelham eller pessoa??

C

colorado

Vi behöver ett lite starkare bett till vår hoppglada D-ponny. Bettet ska användas i hoppning och i terrängen och måste vara godkänt vid tävling. Vi står och väljer mellan Pelham och Pessoa....Vilka för och nackdelar finns det med dessa bett och ska man använda delta?

I dagssituation går han på vanligt tredelat och det fungerar bra i dressyren.

Tacksam för svar

Sv: Pelham eller pessoa??

Jag skulle välja en oledad pelhamstång och rida med två tyglar.

Ett pessoabett är ganska svårt att hantera rätt, och det är inte säkert att du får den effekt du är ute efter. Det är ett gagbett, och lägger tryck på hästens nacke (=sänk huvudet) SAMTIDIGT som det dras uppåt mot kindtänderna och därmed ber hästen att höja huvudet. Klurigt bett, med andra ord.
Du kan ju använda dubbla tyglar på ett pessoa, men du kommer nog aldrig ifrån "gageffekten" helt. (Är lite osäker där...)

En pelhamstång har en kinnkedja som ger hävstång, visserligen skarpt, men det ger tydligare och schysstare signaler till hästen. Iom att du använder dubbla tyglar kan du välja bort stångverkan när den inte behövs.

Jag förstår inte riktigt, rida med två tyglar på pelham, det låter lite svårt eller menar du delta?

Nej, med delta blir det en tygel.

Har ni funderat på jaktkandar? Det brukar funka bra.

mvh Jessica

Vad jag vet får man inte ha jaktkandar på tävling....

Nej, du använder en tygel till den övre ringen, för att få "tränsbettsverkan" (Det blir inte exakt som ett tränsbett, men du använder inte hävstången iaf) och en tygel till stången. Samma som till ett kandar... :)

Det blir lite att hålla reda på, men du använder bettets funktioner bättre och effektivare än om du kopplar ihop funktionerna med ett delta. Med delta kan du inte reglera hävstångsverkan alls. Bettet blir onödigt skarpt, alltså.

Hej!

Mitt råd är att låna lite olika bett och prova dig fram. En del hästar funkar på raka bett och en del på delade. Både pelham och pessoa är skarpa bett. Din ponny går ju bra på ett "snällt" bett ( ja, ja, jag vet! Det är handen som håller tygel som avgör hur skarpt bettet är) Du kanske skulle prova med att testa ett D-bett, galoppbett, som inte är lika skarpt som pelham och pessoa. Hoppas att du hittar ett bett ni gillar! :)

Men detta med att pessoa skulle ha en gageffekt köper jag inte riktigt. När du tar ett tygeltag med ett gagbett så spänns sidostyckerna som löper genom bettringarna, bettet lyfts och trycket över nacken ökar. När du tar ett tygeltag med ett pessoa så faller bettet framåt och trycket ökar på lanerna. Har man tygeln på nedersta ringen och höjer handen så kan bettet nästan lägga sig lodrätt. Det största trycket borde därför ligga neråt inte uppåt.

Det var lite och tänka på, känns ändå som det blir för krångligt med två tyglar..hon som rider ponnyn är 14 år, duktig och mjuk i hand.

Ponnyn hon rider har en kort stark hals och tar upp huvudet ganska så högt när man hoppar men har annars lätt att gå iform.

Finns det något annat som du kan rekommendera?

Jag tror också att vi får prova oss fram, jag ska prata med vår hoppinstruktör få se vad hon säger.

Tack för alla svar :smirk:

Jaktkandar, kanske? Men sätt INTE tyglarna i skårorna, utan låt dem löpa fritt runt bettringen. På så sätt kan du sänka handen och få hävstångsverkan, och ta upp den igen för mildare effekt.

Annars kan jag ju alltid rekommendera dressyrridning och allmän uppfostran... ;)

Dvs, LÄR hästen att det inte är ok att gå emot ryttaren, gör den lyhörd för små signaler osv. Det tar massor av tid, tålamod och envishet, men det är värt det i längden och egentligen det trevligaste för både häst och ryttare. :cool:

Senast ändrad:

Skippa pessoat och satsa på pelhamet, det ger MYCKET bättre signaler till djuret.

Om ponnyn har förkärlek till att ta upp huvudet brukar det fungera bra med att ha delta på pelhamet, annars är två tyglar ett otroligt mycket bättre 'redskap' som ger valmöjligheter med spektra från 'tränsbett till stång'. Det är inte svårt att rida på två tyglar (om man har bra tyglar, till ett barn lär man behöva ganska smala tyglar), det är lite ovant i början, men man vänjer sig snabbt.

Okey, jag tror att jag provar ett pelham så får vi se hur han går på det. Tycker du att jag ska pröva ett rakt eller tredelat? Är ett rakt snällare en tvådelat, då det inte trycker på tungan...

Definitivt ett rakt (eller snarare svagt böjt)!!

Delad mundel i kombination med hävstång kan ge "nötknäppareffekt", dvs bettet viker sig runt underkäken (ONT!!) och bettet blir ostadigt; du blir otydligare mot hästen.

Precis! Ett svagt böjt (eller nästan ännu hellre ett med tungfrihet) är att föredra.

Jag red i flera år på ett tvådelat gummipelham, men bytte till ett 'rakt' i metall, hästen verkar tycka att det är mkt bättre (är lättare att tränsa och fungerar bättre i ridningen).

Ponny får inte tävla med två tyglar på pelham. Ponny måste ha delta både på oledat och ledat pelham.

Pessoa får användas med eller utan delta.

Jodå, jag tror allt att man får ha jaktkandar. Du tänker inte på hackamore då? Det bettlösa alternativet med skänklar?

mvh Jessica

Okey, man måste alltså ha delta på pelham när man tävlar och även kjedja. Vad jag såg i reglementet får man inte ha jaktkandar.

Vilken nosgrimma passar då till ett Pelham bett och kan man rida med martingal???

Ja, då har du ju inte så mycket att välja på, åtminstone inte på själva tävlingsbanan... :angel:

Som jag skrev i ett annat svar med exakt samma fråga: Stäng inte till munnen när du har ett så skarpt bett!! :crazy:

Låt hästen få komma undan lite OM du tar i för hårt. Skippa alltså Aachen- och pullarnosgrimma, använd en löst spänd engelsk om du måste ha nosgrimma.

Martingal kan du använda. Om du rider med två tyglar ska den sitta på den övre tygeln, "bridongtygeln".

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 132
Senast: dukie
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 345
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 440
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 072
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka