Pelargonskott, klippa nu?

Winni

Trådstartare
Tog skott i höstas och ska nu plantera om dem. Men hur gör jag med "längden" på dem?

Jag har haft skott förr men inte klippt dem, de gånger jag klippt ned dem har det varit i maj - juni någonting. Då har jag inte toppat dem så mycket, jag var rädd för att ta kål på dem :confused:

Har fått lite olika råd, när de ska beskäras och hur mycket. Men kan inte någon klok bukefalist hjälpa mig att få dem fina i år?

Sv: Pelargonskott, klippa nu?

Det är nu man ska klippa ner pelargonierna. Jag har klippt vid andra tider på året också, när de växer sig för buskiga och skymmer sikten genom fönstret. Jag klipper ordentligt och det har alltid gått bra och de blir så mycket finare efteråt. Man ska kunna beskära dem ganska kraftigt.
Jag brukar ta en bit av det jag har klippt av och sticka ner i krukan så blir det en planta till.
Nu ska jag ta skott på dem så att jag får lite fina, spädare pelargonier och ta de stora jag har och sätta ut i sommar. Vi har svalt och ljust i våra fönster och då trivs de så bra att de växer sig för stora för att vara snygga som krukväxter.

Jag ska plantera om dem nu, tänkte jag. Hur länge ska jag vänta sedan innan jag klipper ned dem? Kan jag göra det när de börjar växa till sig ordentligt, som t.ex fram i maj eller är det bättre tidigare? De är fint växta nu, inte långa och rangliga eller så, ska jag klippa dem nu ändå?
Hjälp vad med frågor :angel: Men jag vill ha dem så där fina i år som jag sett att många andra har :)

Är de fina så strunt i klippandet och plantera bara om dem. Blir de för stora går det ju att klippa dem senare också. Min farfar säger att om man vill att de ska blomma riktigt fint så ska man klippa bort den första blomklasen som kommer.
Jag tycker att pelargonier är bra och tåliga och det går ganska lätt att få dem snygga igen om de börjar bli taniga/grova/risiga.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 154
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V