• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emelie Norhagen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 825
E

Emelie Norhagen

Hej!!
Jag skulle behöva lite råd om bett.
Jag har ett sto 10 år som är otroligt fin att rid men problemet är att hon är stark och hon blir bara starkare och starkare ju mer jag rider.
Jag har funderat på att skaffa ett rakt gummi pelambett. Det ända som oroar mig är att när jag sedan ska tävla på vanligt bett kommer hon att vara okänsligare? Skriv gärna till mig och berätta om vad ni vet och tycker om pelambett.
Mvh Emelie

Sv: Pelambett

Hej!

Jag red min ponny på ett gummiklätt pelham och jag gillade det verkligen. Hon var väldigt stark i hoppning och vid uteritter och för att skona hennes mun använde jag detta bett. Däremot så red jag dressyr på vanligt tränsbett och det funkade bra. Självklart tycker jag att du ska prova pelham, men var noga med att variera så att hästen inte blir helt "stum" när du sen tränsar med vanligt bett!

Viktigt är att man använder deltatygel och en kindkedja och att man har en mjuk och följsam hand då det är ett skarpt bett. Jag har absolut inget emot att använda skarpare bett på hästar som behöver det, jag resonerar som så att man kan göra större skada i hästens mun med ett vanligt tränsbett om hästen är stark än man gör med ett skarpare då man kan rida med mjuk hand och små förhållningar.

jag upplever inte att hästarna blir stumma av att gå med skarpare bett ibland. däremot kan dom bli stumma i munnen av att man sitter och drar och sliter med tränsbett.

så jag tycker att du kan prova med pelham och ha det ibland när hon blir stark. men glöm inte dressyren för det!

Det ringer en varningsklocka för mig när du säger att hästen blir starkare och starkare. Då känns det som att det är ridningen som gör det. Man vill ju att det ska gå åt andra hållet, att de blir känsligare.
Jag skulle nog hellre råda dig att ta hjälp av en bra instruktör, för att skola din hand och sits.
Var noga med att ge ordentlig eftergift i handen. Var lugn i handen, men fastna inte!
Och stoppa hästen INNAN det går för fort/den inte lyder. Så fort den visar minsta tendens till att öka tempo/inte ta tyglarna får du stoppa den - var konsekvent!
Och försök träna hästen till att lyssna på din sits istället för tyglarna.

En häst ska inte bli okänsligare av att gå på ett skarpare bett, eftersom det inte är därför man ska använda dem. Man använder stångbett för deras förmåga att länga överlinjen på hästen. Grundlydnaden ska då redan finnas där.

Lycka till!

Håller med Tuaphua!

Försök att hitta tillbaka till ett läge där du kan rida med så små hjälper som möjligt, och mycket med sitsen.
Visst kan du använda en pelhamstång, men gör det under tränares översyn och med stor försiktighet och konsekvens. Se till att kinnkedjan är tillräckligt spänd och använd dubbla tyglar, då kan du reglera skärpan efter behov.
Deltatygeln är en skum uppfinning i sammanhanget, den gör ju att många bra funktioner med pelhamstången går förlorade, dessutom blir ju bettet onödigt skarpt när du inte kan släppa på stångverkan. Skulle någon komma på tanken att sätta ett delta på ett kandar? :angel:

Kolla även upp hästen så att det inte är något fel i t.ex. rygg, nacke eller ben.
Min "expålle" började också att bli starkare och stummare ju mer de tränade honom, och enligt deras tränare så var det helt normalt, ju mer man tränar desto större motstånd blir det från hästens sida, enligt honom/henne. :confused:

Den hästen fick behandlas för svåra stelheter i nacke och hals, och har nu även kotledsinflammation... :smirk:

Nä, när jag och min häst utvecklas vill jag att det ska bli lättare att rida, hästen ska bli mera lyhörd och känsligare med tiden, inte tvärtom! Vad är annars poängen? :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 442
Senast: Edla
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka