Pegasus vs. SMB

MittNyaJag

Trådstartare
Häst behöver egentligen inte skydd, han slår inte i eller så men nu när vi börjar träna mer snurrar och vändningar vill jag ha skydd på honom för att undvika att han slår i och blir rädd att använda benen.

Har precis köpt en lila tacky too pad och skulle gärna vilja ha skydd att matcha lite med eftersom man är lite fåfäng ibland. ;)

Funderade på pegasusskydden som finns på ponnyprakt, de är ju relativt mycket billigare än tex. SMB elite. Hur är kvalitets/funktionsskillnaden?

Är det bättre "i längden" att lägga pengarna på SMB eliteskydden?
Har ett par SMB II skydd sedan innan och är nöjd med dem men eliteskydden är ju mycket smidigare (och finns i så många fina färger... :angel: ).
Samtidigt så ser ju pegasusskydden rätt häftiga ut och en mindre prislapp lockar ju alltid. Hur är passformen på dem dock? De finns ju bara i "ponny" eller "stor häst"...

Sv: Pegasus vs. SMB

Proffecionals Choice skydd, och då speciellt elite varianten är utformade både material och design för att ge högsta möjliga skydd mot slag och komfort. Dessutom går det inte att spänna för hårt. Spänner man åt remmarna ordentligt tar det inte lång stund innan materialet och tyget har anpassat sig och släppt efter så det sitter lagom.

Så jag tycker du ska köra på PC eliteskydd. Jag har själv ett par SMB II också, men föredrar Elite eftersom de sitter bättre.

Det är väl så tankarna går. Vore intressant att höra om någon har erfarenhet av pegasusskydden oxå bara. :)

Annars blir det ett par Eliteskydd till våren. Fast köper jag dem nu så kan jag ju ha dem inne och titta på och längta ut på en ridtur när bebis skriker i februari... :D

jag har köpt pegasus-skydden och är jättenöjd, inget att anmärka på än sålänge. Såg som ett + att det blev 500kr billigare än PC skydd :D

25087303.jpg

25087313.jpg

Kl

Jag lägger in bild på Elite och SMB II då så kan du jämföra lite :)

Elite alla ben
25259149.jpg

Elite fram
25259184.jpg

SMB II fram
25259182.jpg

Tack båda!

Tåls helt klart att fundera på! Budgeten tillåter iaf inga skydd nu i juletider och eftersom jag ska ha barn i februari antar jag att jag snart måste lägga ridningen på hyllan ett tag så det finns tid att fundera (och spara pengar. :D)

Tack båda!

Tåls helt klart att fundera på! Budgeten tillåter iaf inga skydd nu i juletider och eftersom jag ska ha barn i februari antar jag att jag snart måste lägga ridningen på hyllan ett tag så det finns tid att fundera (och spara pengar. :D)

Jag älskar fleecelindor!! Jämnast stöd och finns i alla färger! :D Dessutom kostar det inte så mycket så man kan köpa många olika. :D

Jag avskyr fleecelindor! Helt omöjliga att linda med och bara hasar omkring. ;)
Dessutom makalöst opraktiskt när man är i 8:e månaden. ;)

Jag har SMB Elite men dom sitter inget bra alls... jävla skit bortkastade pengar :mad:

Jag vill prova pegasus men jag kommer ju inte köpa dom innan jag provat, så är det bara..

Den gamla modellen pc-skydd satt mycket bättre men där hade jag fel storlek så dom gav jag bort... :cool:

Jag avskyr fleecelindor! Helt omöjliga att linda med och bara hasar omkring. ;)
Dessutom makalöst opraktiskt när man är i 8:e månaden. ;)

Hmm..... har aldrig märkt av att dom skulle hasa omkring, akryl däremot är inget material jag gillar. Jag lindar alltid med paddar under och tycker att fleece är super!! :)

Kan förstå att du inte vill linda nu dock! Är i v 25 själv och sitta på huk är inte jättelätt!! :D:bump:

Lindar jag så lindar jag med "vanliga" tunna elastiska lindor och de tycker jag är helt okej. Det är bara fleecen jag aldrig varit sams med. :)

Har en kompis som har eliteskydden och är nöjd med dem. Tänkte prova dem innan jag beställer så jag får rätt storlek.
Har ett par SMBII skydd och visst är de bra men något klumpiga. Eliteskydden ser mycket smidigare ut. :)

Skulle oxå vilja prova ett par peasus utan att lägga pengar på dem först. Bilderna gör mig inte helt övertygad om deras passform...

Jaa prova innan du köper... Jag har elite jag inte behöver, stl M, använda två gånger :angel:

Min kompis har också elite och på hennes häst sitter dom jättebra... Men min häst har så grova ben så jag tror det är därför... Skulle behöva stl L runt men M i längd så.... Jaja...

jag hade ett par SMB II tyckte de var super, och kommer troligen skaffa elite så fort hästen vuxit till sig lite mera.
tycker elite verkar lite smidigare, och färgerna är ju ett stort +.
har aldrig sett pegasus tidigare, men på bilderna ser de väldigt oformliga och klumpiga ut, tycker jag.

Jaa prova innan du köper... Jag har elite jag inte behöver, stl M, använda två gånger :angel:

Min kompis har också elite och på hennes häst sitter dom jättebra... Men min häst har så grova ben så jag tror det är därför... Skulle behöva stl L runt men M i längd så.... Jaja...

De är ganska korta i L..

Det här är SMB Elite, Large runt om, fbl, 162 cm i mkh, brukar ha full fram och X-full bak annars.

Som synes är de inte direkt överdrivet långa bak.. De är dock lite väl stora i omkretsen kan jag tycka, skulle kanske passa bättre med M, vet inte riktigt? (Byta?)

(Bara påsatta snabbt för fotografering)

thumbnail.aspx

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka