Peewee, erfarenheter!

tigerflicka

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa en peewee-låda till min katt.
Läser man om dem verkar det som guld och gröna skogar. Är de så bra? Någon som varit missnöjd? Hur snabbt har era katter accepterat den nya lådan?

Jag har nu en låda med huv och klumpbildande sand, och sand i halva lägenheten efter katten varit på lådan...

Sv: Peewee, erfarenheter!

Jag har en Peewee!

Min kattunge lärde sig att gå på den med en gång. Den tar bort kisslukten väldigt bra och underdelen behöver man inte ens tömma varje dag.
Bajset kan lukta litegrann då det kan vara svårt för dem att täcka över helt men det är ju bara att ta bort när man märker det.

Det blir inget skräp utanför lådan och när man fyller på strö luktar det skog ;)

Så jag är jättenöjd :)

Hellre att det luktar skog än kattkiss! :)

Men hur illa luktar det när den bajsat, t.ex. när man kommer hem från jobbet? Man har juh inte möjlighet att gå och tömma lådan direkt efter katten hela dagen.

Jag provade PeeWee ett tag till mina katter men jag var inte nöjd. Fördelarna var dock att det var billigt och lätta att tömma, men jag hade lådor med huv och det gjorde att det inte luktade kiss i lägenheten. Däremot, om man stack huvudet i lådan, så stank de ammoniak jättefort och det kändes inte alls bra att veta att katterna var tvungna att sitta i lådorna när de luktade så mycket. Bajset var vi tvungna att ta bort direkt, annars luktade det i lägenheten direkt.

Men det kan ju vara en smaksak. Det skadar inte att prova om man har möjlighet och det kan ju funka för dig, men var noga med att tömma dem ofta så att de inte stinker :)

Jag har haft Peewee tidigare, i en vanlig låda dock. Det fungerade bra för oss, luktade fräscht hela tiden förutom när katten bajsade och inte täckte över. Är man inte hemma och kan plocka upp direkt så torkar det ju och luktar inte lika mycket då. Jag bytte sand mest för att det var svårt att rensa lådan när det löstes upp.

Min bror har också testat PeeWee, han investerade i en PW-låda och tyckte det var helt suveränt. Hans katt delade inte åsikten dock, hon satte sig hellre på hans tvätt, så nu är det vanlig kattsand som gäller för dom.

Tack för era erfarenheter!
Min katt har fått för sig att han oftast hellre kissar i handfatet än i sin toalåda med huv som han har nu, även om jag gör rent hans låda två gånger om dagen. Inte jättefräscht...

Tänkte att han kanske tycker en Peewee-låda är bättre. Nu har jag iaf. beställt, en utan huv, får se vad han tycker om den om några dagar. Tänkte ha båda lådorna bredvid varandra och även lägga lite pellets i lådan han har nu, så han vänjer sig vid dem och kanske lägga lite sand i nya lådan.
Är det klokt tänkt?

Tack för era erfarenheter!
Min katt har fått för sig att han oftast hellre kissar i handfatet än i sin toalåda med huv som han har nu, även om jag gör rent hans låda två gånger om dagen. Inte jättefräscht...

Rekommendationen är två lådor per EN katt så du har en för lite. Sen kanske din katt inte vill ha tak på sin? Många katter vill kunna ha koll på omgivningen medan de utför sina behov.
Tror inte att en peewee förbättrar din katts "olater", du borde snarare se över lådan, sanden och skaffa bra kattlådemattor utanför lådan som samlar upp sanden.

Det konstiga är att oavsett vilken typ av låda jag haft så har han hittat på nåt.
I början hade jag en låda med huv, då kissade han på kanten så det rann utanför. Testade istället en öppen låda då för att se om han gillade det bättre, men han satte sig uppepå kanten typ så hälften rann utanför. Skaffade då en med huv igen, som är konstruerad så det inte kan rinna utanför när han kissar på kanten. Och den funkade bra i ett par år, och nu för nån månad sen började han kissa i handfatet.
Samma strö som han alltid haft.
På dagarna brukar han vara hos min mamma så han slipper vara själv, och där har han aldrig kissat på kanten på den öppna lådan (samma låda som han hade ett tag hemma hos mig). Hon har samma märke på strö.

Hej jag undrar bara om någon vet ifall man får tävla hoppning i danmark på peewee bettet? Jag har ridit min häst på det i snart 6 månader och han trivs såå bra, men nu har jag flyttat till danmark precis o jag har inte en aning om ifall jag kan använda det eller inte :( Jag har försökt kolla så gott jag kan med internet är verkligen inte min starka sida... väldigt tacksam för svar!!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 406
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar