Pedro & Kitty dog en kvalfull död

T

Tinnitus

http://www.kvp.se/nyheter/1.1207702/hund-lamnades-utan-mat-at-pa-sin-kamrat

Vet inte om det är rätt forum jag skriver på men känner mig så ledsen och upprörd över det jag läst idag. Ung kvinna stängde in sina båda hundar i badrummet utan mat och vatten i veckovis och lät dem svälta ihjäl. Den ena hunden åt på sin döda kamrat. Kanske tjejen är knarkare, psykiskt sjuk, eller vad det nu är, men jag kan bara inte tycka synd om henne. Hon hade varit i lägenheten efter att den ena hunden dött men gått därfrån igen och låtit den andra också gå en fasansfull död till mötes. Man kan undra om det inte fanns några föräldrar, syskon, kompisar eller någon annan människa i närheten som kände till att hon lämnat hundarna. När det äntligen kom fram så var det försent.

Det här är inget som är uppförstorat eller vinklat av pressen för jag har läst länsstyrelsen i Hallands läns beslut om djurförbud och redogörelsen för vad man hittade i lägenheten. Kan inte sluta tänka på detta och dessutom har tjejen flyttat till min kommun. Kanske möter jag henne på stan utan att veta vem hon är.

Vill bara säga att vi måste slå larm så fort vi misstänker vanvård eller djurplågeri. Det är inte "att lägga sig i" utan tvärtom - det är modigt att ingripa.

Sv: Pedro & Kitty dog en kvalfull död

Fruktansvärt!!!!
Man blir både arg och ledsen men precis som du skrev kan det vara psykisk sjukdom inblandat.Det är ju inget försvar men åtmindstonde ett själ till varför det händer.Känner till ett fall där en manodeppresiv man köpte hästar varje gång han blev manisk och så fort han blev deprimerad struntade han i dem och lät dem gå ute utan mat,vindskydd och hovvård.Då jag själv var hästtjej förr så var jag med när en bekant till honom som hade stall tog hand om dem varje gång han fick reda på det.Men nya hästar köptes igen och ibland gömde han dem i hagar i skogen så ingen visste var de var.
Till saken hör att mannen var dömd flera ggr för vanvård,fick inte ha några djur samt hade han både en fru och dotter som inte brydde sig.
Frågan är då....Är inte resten av familjen mer "sjuka"som inte brydde sig då mannen trots allt var psykiskt sjuk.
Idag vet jag inte hur det har gått då mannen är skild och han som tog hand om och försökte hjälpa är i dag död i en hjärntumör.Livet är orättvist helt enkelt......

Fy vad fruktansvärt. Men vadå "Hon kan även komma att åtalas för djurplågeri"? Detta är väl ändå ett SOLKLART fall av djurplågeri!? Människan som gjorde detta måste ju vara sjuk på något sätt och behöver i så fall vård, och om hon (mot all förmodan) är frisk så förtjänar hon ett ordentligt straff.

*kl*

Räknas det inte som djurplågeri om det är gjort med uppsåt? Och i övrigt - vanvård.

För djurplågeri kan den dömas som uppsåtligen eller av grov aktsamhet, otillbörligen utsätter djur för lidande, till böter eller fängelse i högst två år. (Brottsbalkens 16 kap 13 §)" Det kan gälla brott som till exempel överansträngning, misshandel eller vanvård.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka