Vill du läsa av Elsa Beskow är helt i en klass för sig!
Jag har testat mig igenom ett otal -lära sig läsa -läsa lätt osv böcker och alla de böckerna räknar iskallt med att barnet kan läsa ganska komplicerade ord direkt. De tror att bara korta meningar gör läsningen lättare. Så om barnet inte knäckt läskoden ordentligt redan och kan sk lj stj ljud eller att dubbel bokstav är kortare ljud, blir det pannkaka.
Så det var enda boken som fungerade när man hade barn som "lärt" sig läsa med ordbild och skriv till läsning, i den genren gäller det ju att barnet får exakt de ord som de lärt sig ordbilden på eller skrivit, annars är det ju bara rena hieroglyferna för dem.*
Ungen jag läste med älskade dessutom boken, kan vi läsa mor orm igen snälla! (den blir lite mindre kul/användbar när den börjar med sk, lj, stj ljuden för de kom ganska av sig själva när grundkoden knäckts)
Kort sagt, första sidan i Vill du läsa presenterar bokstäverna M, R och O, andra sidan har meningen: MOR, MOR, OH MOR, ORM. Tredje sidan presenterar två bokstäver till och använder dem också. Typ Far ror.
Andra "läsa lätt" böcker kan börja med -Olle och Majken ska spela fotboll för första gången. (dubbel l, jk, långt sammansatt ord fotboll, rst kombination, ng kombination)
Eller den värsta jag sett. Första sidan -Solrosorna lyser som stjärnor, eller vad det var (komplicerat blomnamn + stj eller lj ljud på första sidan.