PayPal hjälp!

E

Egonson

Okej, nu har jag fixat mig ett medlemskap på PayPal.
Men för att jag ska ha någon nytta av det måste jag ju föra över pengar från mitt konto till PayPal kontot.
Hur gör jag då, någon som kan förklara det för mig?
Jag måste ju såklart "Add Credit Card or Debit Card".

Jag har ett konto/bankkort på Föreningssparbanken, har också internetbank.
Men där man väljer vilket kort man (Card Type) har finns ju bara Visa, MasterCard, AmEx och sånt.
Vilket väljer jag då?
Vad väljer jag under Expiration Date?
 
Sv: PayPal hjälp!

På ditt kontokort från Föreningsparbanken, står det inte VISA eller MasterCard någonstans? Jag tror inte Fs har några helt egna kort, utan det är mest troligt nåt av de stora bolagen som har det (jag har ett kort från Nordea som är ett VISAkort).
Och expiration date är samma som ditt korts utgångsdatum.
 
Sv: PayPal hjälp!

Hm.. Ska kolla. Jag är inte direkt haj på sånt där med kort och grejer :o

Jodå, på framsidan står det Maestro, på baksidan Cirrus och Cash.
Någon av dem borde ju funka, troligast Maestro kanske som står på framsidan (?).

Tack! :p
 
Sv: PayPal hjälp!

Meen.. Det funkar ju inte!
Jag skrev in kontonr (Card Number) med clearing och allt, med och utan bindestreck, utan clearing, provade tom det nummer som står på kortets framsida men icke :devil:

Vad gör jag för fel?

Kanske måste vara IBAN nummer?

Funkar inte med IBAN heller.. S--t!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PayPal hjälp!

Har ingen aning om vad IBAN-nummer är, men på cardnummer ska du skriva det som står på kortets framsida (dvs kortnumret).
 
Sv: PayPal hjälp!

Har du fått det att fungera? Annars tror jag att det kan bero på att du enbart har ett kort som kan användas för kontantuttag i bankomat, inte för kortköp.
 
Sv: PayPal hjälp!

Kan vara så att du inte kan/får använda ditt kort till "postorder" i och med att det är elektroniskt.
Jag har Nordeas gröna Electronkort (med Visa-funktion) och där står det uttryckligen i medföljande uppgifter att kortet inte får/kan användas till postorderköp (och dit räknas säkert att föra över pengar till Paypal).
Ditt kort funkar väl inte om det är avbrott i affärernas bankförbindelser? Alltså, det går inte att knappa in manuellt?

Skulle jag skaffa mig ett Paypal-konto så får jag först fixa ett annat kontokort som inte är elektroniskt (ett vanligt Visa går hur bra som helst - tror jag i alla fall;) ).
 
Sv: PayPal hjälp!

Står det inte Bankomatkort eller Automatkort på sådana kort?

Det står ju Maestro på kortet och då är det ett betalkort.

Hör inte riktigt hit men jag jobbar i affär och jag har haft några kunder som förtvivlat försökt betala med sina kort (tyvärr har en del samtidigt skällt på mig, som om det skulle vara mitt fel att kortet inte funkat:crazy: ) och när vi till slut tittat nämare på kundens kort så har det mycket riktigt varit ett uttagskort.
Förstår inte hur man i dagens läge endast har bankomat/automatkort? På orten där jag bor har alla fyra automaterna i centrum - 3 bankomater, 1 På Minuten - en viss förmåga att vara stängda samtidigt och då står man ju där liksom.
 
Sv: PayPal hjälp!

kan nästan svära på att du inte kan använda ett elektroniskt kort på paypal!
 
Sv: PayPal hjälp!

Det stämmer nog det du säger att Maestro- (& Electron-) kort inte fungerar att använda på Paypal eftersom de bara går att använda när man har direktkontakt med banken. Det var så länge sen jag hade Electronkort att jag inte riktigt kommer ihåg hur de funkar...
 
Sv: PayPal hjälp!

Ett Maestrokort brukar man få när man är "underårig", just för att kunna hämta ut pengar i bankomat. Dessutom finns det faktiskt folk som av andra anledningar inte kan få ett betalkort, dock är det nog inte så i Alin:s fall då jag tror att hon är rätt ung.

Maestrokort – med ett bankkort Maestro tar du ut pengar i uttagsautomater i Sverige och i hela världen. Det går även att betala med kortet i butiker som har direktuppkopplade kortterminaler.
 
Sv: PayPal hjälp!

Jodå, med mitt kort kan jag både ta ut pengar i bankomat, och betala i affär både manuellt och med såndär automat där man drar kortet.
Ändå får jag det inte att funka :confused:

Jag är 19, fyller 20 i år. Då är jag väl inte "underårig", eller är man det tills man är 21?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PayPal hjälp!

Fast då handlar du nog i affärer vars terminaler har direktkontakt med banken? Jag tror att det är så att du måste ha ett betal/kreditkort för att kunna göra det du försöker göra.

Men kolla med din bank eller företaget du ska betala till för säkerhets skull.
 
Sv: PayPal hjälp!

IBAN är ditt banknummer i ett internationellt format.
 
Sv: PayPal hjälp!

break_a_leg skrev:
Fast då handlar du nog i affärer vars terminaler har direktkontakt med banken? Jag tror att det är så att du måste ha ett betal/kreditkort för att kunna göra det du försöker göra.

Men kolla med din bank eller företaget du ska betala till för säkerhets skull.

Kanske, jag har inte tänkt på det jag har bara lämnat fram kort+leg och så har det funkat. Har gjort så i alla affärer jag har varit i, från HM till Börjes eller Ekohallen.
 
Sv: PayPal hjälp!

Álin skrev:
Jag är 19, fyller 20 i år. Då är jag väl inte "underårig", eller är man det tills man är 21?

Du kan nog få ett "riktigt" MasterCard nu om du vill, men det kan hända att det är dyrare än Maestro. Jag bytte upp mig från Electron till VISA innan jag hade fyllt 18.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp