Pavo Speedibeet

iloveyou

Trådstartare
Vad tycker ni om att ge detta foder istället för vanlig betfor? Jag ger i dagsläget 1 dl betfor till varje kraftfodergiva men funderar på att byta ut det mot detta då det ska innehålla mindre socker.

Vad tycker ni om detta foder, och pavo överlag? :)

Sv: Pavo Speedibeet

En dl torr betfor är ca 30 gram, det innehåller då ca 6 gram socker. Det är så liten giva så att byta ut det tror jag inte gör speciellt mycket för det totala sockerinnehållet i foderstaten.
Köp ett grovfoder med låg sockerhalt istället om du är rädd för socker. Ett kg TS håller normalt mellan 80 och 150 gram socker, där kan det bli skillnad på mängden socker i den totala foderstaten!

Jag ger speedi beet istället mest för att bojkotta att man häller melass på hästens mat :-P annars föredrar jag svenskt och närproducerat!

Inte vad jag vet iaf och det är sjukt tråkigt. Betfor gissar jag friskt har en alldeles för stor plats här. Vilken sjukt stor goodwill det skulle visat på on man började tillverka rena betfibrer. Jag betala gärna ännu mer för svenska betfibrer!

Min häst käkar närproducerad havre o linfrökaka men betfibrerna ger jag hellre importerat än Betfor.

Jag har alltid haft vanlig betfor men sköljer ur melassen innan jag ger det till hästarna. Det är ju busenkelt att bara hälla av vattnet och skölja ur betfibern för att bli av med sockret så jag har inte sett någon anledning till att köpa särskild melassfri betfor...

Det är garanterat inget fel att ge speedibeet eller något annat märke av betfibrer utan melass. Frågan är väl bara om det är värt att betala dubbelt så mycket per kilo för att slippa melassen, jämfört med betfor?
Betfibrer ÄR bra foder. Ger man betfor får man lite melass på köpet, som man inte får av Speedibeet eller KwikBeet (stavning?). För en normalt frisk häst spelar det extra sockret som melassen ger ingen större roll, utan där kan man välja fritt själv. Det är väl först om du har en häst som är insulinresistent (EMS) och fångkänslig som du alls behöver börja fundera på att begränsa kolhydratmängden.

Tycker det är sorgligt att kolhydrathysterin från humansidan har spritt sig även till hästarna.
Är man rädd för de extra grammen socker som en deciliter betfor ger, så hoppas jag att man har analyserat sitt grovfoder och har järnkoll på innehållet där också. För, om man gör en jämförelse - grovfoder med lågt sockerinnehåll kanske har 6% socker. Det innebär 60 gram socker/kg grovfoder. OM en deciliter betfor ger 6 g socker, som någon nämnde tidigare i tråden (jag har inte kollat upp sanningshalten i det), så är det alltså jämförbart med vad 100 gram hö ger...
ÄR det verkligen så mycket att hänga upp sig på, så att det är värt att betala det dubbla kilopriset?

Jag tycker inte att det är värt det, nej.....och det belastar miljön att skicka foder hitan och ditan mellan länder

Jag håller helt med dig. Men jag vill inte köpa Betfor för jag har inte fått någon vettig förklaring till varför melass är tillsatt (överskott resp smak vad jag förstått? Inget dera till jag betala för till just min häst). Det är alltså mest en principsak. Gillar inte att tvingas till onödiga/dåliga val. Min häst har ätit Betfor hela livet och hans vanliga ranson 100 g gör verkligen inte vill eller från.

Precis som jag (beroende på dagshumör) ibland låter närproducerat gå före ekologiskt eller tvärtom. Typ :-)

Fast alltså ärligt talat, man började tillverka betfor med melasstillsats för över 60 år sedan. Fråga den som började med det varför man gjorde det så - gissningsvis är det för smaklighetens skull. Sen hänger det förmodligen kvar eftersom man alltid har gjort så och ingen har ifrågasatt det.
Det är bara de allra senaste åren som jag överhuvudtaget har sett någon fundera på sockerhalten i betfor pga melass.

Varför inte istället kontakta sockerbolaget och upplysa dem om att det finns efterfrågan på svensktillverkad melassfri betfiber? OM flera gör det så kanske det händer något... :idea:
OM du, pga dina principiper ;), står över 100g betfor/dag så är det ju inget som gör avtryck i deras totala försäljning = de har ingen aning om att det finns enstaka hästtjejer ute i landet som försöker sig på någon form av tyst protest mot melasserad betfiber...

Är iofs rätt säker på att jag faktiskt gjort det i samband med att jag bytte, men det kan ju göras igen :-D

Om man resonerar så så gör ju inget någon stor skillnad om man är ensam om sina val. Men för mig känns det bra i magen att kunna motivera mina val :-)

Tycker det är sorgligt att kolhydrathysterin från humansidan har spritt sig även till hästarna.
Är man rädd för de extra grammen socker som en deciliter betfor ger, så hoppas jag att man har analyserat sitt grovfoder och har järnkoll på innehållet där också. För, om man gör en jämförelse - grovfoder med lågt sockerinnehåll kanske har 6% socker. Det innebär 60 gram socker/kg grovfoder. OM en deciliter betfor ger 6 g socker, som någon nämnde tidigare i tråden (jag har inte kollat upp sanningshalten i det), så är det alltså jämförbart med vad 100 gram hö ger...

För det första innehåller betfor 20% socker så 100 g innehåller 20 g socker inte 6 g.

Sen är det inte riktigt så enkelt som att bara jämföra mängden socker i hö och betfor (330 g hö med 6% socker ger samma sockermängd). Det tar längre tid att äta hö och sockret i hö är inte lika lättillgängligt som sockret i melass. Om man vill jämföra får man göra försök och bestämma fodrets glykemiska index:

http://www.ext.colostate.edu/pubs/livestk/01818.html

Sen får man titta på varje enskild utfodring. Det är inte den totala sockermängden i foderstaten som egentligen är intressant utan mängden glukos i aktuell utfodring. Betfiber innehåller även en liten andel stärkelse. Jag har sett analyser med stärkelse mellan 0,5 – 4%. Stärkelse digereras till 100% glukos i hästens tunntarm.

Har hästen varit utan foder en längre tid kommer insulinsvaret att vara högre vid en viss mängd glukos än om hästen får foder mer regelbundet. Sen är olika hästar olika känsliga.

Det är således inte helt lätt att ha en IR-häst och eftersom det är så många faktorer som påverkar insulinsvaret så brukar man rekommendera att inte fodra med foder som har en socker- och stärkelsehalt som överstiger 10%. Ren betfor taget direkt ur säcken är därför inte något lämpligt foder för en IR-häst.

Däremot kan man skölja och blötlägga betfor och på så sätt få bort en hel del av sockret. Jag skulle gissa att ursköljd befor har en lägre sockerhalt än 10%.

Har man en “fånghäst” så vet man vilken oerhörd plåga ett fånganfall är för hästen och att begränsa socker- och stärkelsehalten i foderstaten är sannerligen inte någon “hysteri”.

För det första innehåller betfor 20% socker så 100 g innehåller 20 g socker inte 6 g.

spaderÄss ingen har skrivit att 100 gram betfor innehåller 6 gram socker, det som är skrivet är att 1 dl betfor, vilket motsvarar 30 gram innehåller 6 gram socker!

Har man en fånghäst eller vill i möjligaste mån förebygga fång så tycker jag att Speedibeet är ett mycket bra alternativ. Det blir så mycket lättare att få i hästen eventuella tillskott när man har något blött foder att blanda det med. Jag hade gärna sett att det fanns ett närproducerat alternativ, men i detta fall så valde jag ärligt talat att sätta min hästs hälsa före miljötänk.

När man ser hur mycket "lite socker" påverkar hästen så är det lätt hänt att undvika socker till varje pris. När man känner hur mankammen börjar stelna, känner pulsen i benen och hur hovarna börjar bli ljumna för att hästen ätit "lite socker" - precis som hon gjorde den där gången hon fick sitt fånganfall - ja, då hade jag inte lust (eller hjärta) att låta henne äta mer av "lite socker". För jag ville undvika ett nytt fånganfall.

Den som tror att det är hysteriskt att jaga kolhydrater i hästens foderstat har inte sett vad "lite socker" kan ställa till med.

Sen är det inte riktigt så enkelt som att bara jämföra mängden socker i hö och betfor (330 g hö med 6% socker ger samma sockermängd). Det tar längre tid att äta hö och sockret i hö är inte lika lättillgängligt som sockret i melass. Om man vill jämföra får man göra försök och bestämma fodrets glykemiska index:

http://www.ext.colostate.edu/pubs/livestk/01818.html

Sen får man titta på varje enskild utfodring. Det är inte den totala sockermängden i foderstaten som egentligen är intressant utan mängden glukos i aktuell utfodring. Betfiber innehåller även en liten andel stärkelse. Jag har sett analyser med stärkelse mellan 0,5 – 4%. Stärkelse digereras till 100% glukos i hästens tunntarm.

Har hästen varit utan foder en längre tid kommer insulinsvaret att vara högre vid en viss mängd glukos än om hästen får foder mer regelbundet. Sen är olika hästar olika känsliga.

Det är således inte helt lätt att ha en IR-häst och eftersom det är så många faktorer som påverkar insulinsvaret så brukar man rekommendera att inte fodra med foder som har en socker- och stärkelsehalt som överstiger 10%. Ren betfor taget direkt ur säcken är därför inte något lämpligt foder för en IR-häst.

Däremot kan man skölja och blötlägga betfor och på så sätt få bort en hel del av sockret. Jag skulle gissa att ursköljd befor har en lägre sockerhalt än 10%.

Har man en “fånghäst” så vet man vilken oerhörd plåga ett fånganfall är för hästen och att begränsa socker- och stärkelsehalten i foderstaten är sannerligen inte någon “hysteri”.
Fast nu handlade ju inte den här tråden om någon IR-häst. Tro mig, jag vet vad det innebär att ha en IR-häst som får fång för minsta lilla...
Det är "friska" hästars ägare jag syftar på när jag menar att sockerhysterin har slagit över även på hästar.

Hästägaren som startade denna tråden var mest orolig för att det var så mycket socker i betfor så h*n skulle ge betfiber utan melass istället. Och vad gäller stärkelsen så lär den väl innehålla samma mängd som betfor, förmodar jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte testa att ge betfiber istället för kraft och har jämfört Granngårdens betfiber och Pavos speedibeet. Den förstnämnda innehåller...
Svar
4
· Visningar
865
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur