Pavo Care4Life - tankar kring detta foder?

HannaZ

Trådstartare
Var på GHS och blev snärjd av en pavo-säljare. Frågade efter socker och stärkelsehalten och döm av min förvåning när han inte bara hade svar på tal utan det visade sig att det var under 10 % totalt.

Det innehåller ju diverse örter och jag gillar att ge lite gott i krubban och behöver nåt att blanda nyponen och hyaluronsyran med så jag tänkte att varför inte. Köpte en säck när jag kom hem t skåne och ponnyn är ju nöjd (men det är hon för det mesta).

Tänkte höra era tankar om innehållet osv i största allmänhet.

Sv: Pavo Care4Life - tankar kring detta foder?

Tycker det låter som en dyr restproduktsblandning.. Vore dessutom intressant att veta hur mycket av varje det är i säcken.

Är dessutom väldigt skeptisk till örtblaningar där man utgår från mänsklig fysiologi och inte hästarna.

Jag hade köpt vanlig, omelasserad, lucern.

Ja jag ger bara 0,5 kg/dag så kostnadsmässigt diffar det på ca 3 kr/dag jfm att ge Equitanas lusern. Tycker att det är lite smidigare att hantera och förvara också. Men lusern är ju huvudingrediensen vad det verkar.

Jag tycker ändå att det är positivt när det kommer foder som faktiskt är spannmålsfria och har lågt stärkelse/sockerinnehåll. Många foder verkar ju marknadsföras som bra för fångkänsliga hästar osv men så innehåller de ändå en ansenlig mängd socker/stärkelse.

Ger det och är mycket nöjd. Hästarna ser väldigt bra ut vilket jag tycker iof att de gör på alla pavos foder.

Ja, det är ett kanonbra initiativ! Önskar bara de kunde låta bli att blanda in så mycket kryddor, vet de egentligen hur det påverkar en fångis?

Har tittat på de förut som krubb skramel åt ponnyn men de innehåller äpple så de gick bort direkt tyvärr :(

Jag provade en säck Care4life i vintras till min häst och jag var riktigt nöjd :) Jag fastnade för att det inte var en massa socker i. Visst lite pressade torkade äpplen är det i men inte en massa annat socker.

Jag kommer nog ge det om man behöver "krubbskrammel"/förlänga ättiden och kanske en säck på vintern för det kändes som en vitaminpåfyllning på något vis med allt det "färska" knallgröna :p Fast jag har fastnat ännu mer för speedibeet, jättesmidig och bra "melassfri betfor" :)

Jag provade en säck Care4life i vintras till min häst och jag var riktigt nöjd :) Jag fastnade för att det inte var en massa socker i. Visst lite pressade torkade äpplen är det i men inte en massa annat socker.

Jag kommer nog ge det om man behöver "krubbskrammel"/förlänga ättiden och kanske en säck på vintern för det kändes som en vitaminpåfyllning på något vis med allt det "färska" knallgröna :p Fast jag har fastnat ännu mer för speedibeet, jättesmidig och bra "melassfri betfor" :)

Ja visst ser fodret trevligt ut (matte ska ju äta med ögonen också...) Vi ger också Speedibeet men mest som "bindemedel".

Ser väl okej ut så sant hästen tål lusern, vilket inte alla IR/PPID hästar gör....
Står på hemsidan att det inte lanseras förrän i december, men det är alltså redan i butik?? Pris?

Här är örterna de har tillsatt:

Majram - Origanum majorana

An important herb is Marjoram. It determines the aroma, has effect on the bronchi, regulates the gasto-intestinal tract, has an antibacterial effect against undesired bacteria in the intestines, soothes spasms and relaxes the digestive tract.
Salvia - Salvia offininalis

Sage stimulates the kidneys. The essential oils in Sage have an antiseptic effect, inhibitng the development of intestinal parasites. Sage contains tannins which affect the liver, spleen and pancreas, helping to lower blood-sugar levels. The name ’Salvia’ comes from the Latin root ’salvare’, meaning ’to heal’.
Rosmarin - Rosmarinus officinalis

Rosemary is an aromatic herb that promotes efficient blood-flow and stabilizes circulation. The Rosmarinic acid which it contains has a strong anti-oxidant effect. The tannins from this family (Lamiaceae) have a strong nourishing effect on the liver and a positive effect on blood circulation. This promotes efficient cell metabolism and helps to detoxify the body.
Röd rudbeckia - Echinacea

These native North American plants have been popular since the 30’s due to their medicinal properties. It is now almost impossible to imagine the household medicine cabinet without a bottle of Echinacea. Echinacea has an anti-inflammatory effect, strengthens the immune system and reduces chance of infections. It helps the body to de-acidify and is of great help in preventing allergic reactions.
Brännässla - Urtica dioica

The Nettle is universally known. But is a surprise to many that this ’weed’ is blessed with so many positive properties. Despite the fact that the Nettle has such an irritant effect on the skin externally, if ingested it can have a strongly positive action on the skin, reducing succeptibility to allergic reactions.

With its high mineral content (especially iron), it bolsters blood-cell production, stimulates the kidneys and functions as a diuretic. With these detoxifying and blood-purifying properties, the Nettle is an important agent for helping to reduce high blood-sugar levels.
Maskros - Taraxacum officinale

The Dandelion also stimulates the purifying effect of the kidneys, and many of its local names refer to this effect. With its bitter taste, it is a herb that stimulates the production of digestive juices in the stomach and intestines, supports good liver function, whilst simultaneously aiding the kidneys in their process of waste-product excretion. The Dandelions that we use in Care4Life come from unfertilized soil, further helping to support good function in the liver, kidneys and pancreas.
Ringblomma - Calendula officinalis

The Marigold, often better recognized by its botanical name ’Calendula’, is a very popular ingredient in ointments and cosmetics. Not only does Calendula have nourishing and healing effects on the external skin but also on the ’internal skin’ – the walls and membranes of the stomach and intestines.
Persilja - Petroselinum hortense

Parsley is one of the best-known herbs of all. As a medicinal plant, Parsley stimulates the kidneys and aids the removal of toxins (toxic bodily-waste products). Because of these proerties, it is used to combat rheumatism and kidney-stones. Parsley also acts in the intestines, reducing cramp and flatulence. We use Parsley stalks in our blend – as these are smooth and don’t produce any unwanted side-effects.
Gråbo - Artemisia vulgaris

A bitter herb that stabilizes the intestinal flora and stimulates salivation – good for the acid/alkali (pH) balance. These herbs also stimulate the liver and gall-bladder, have a anti-spasmodic effect and inhibit inestinal parasite development.
Venkel - Foeniculum vulgare

Fennel seeds are rich in essential oils and have a calming effect on the mucous membranes of the stomach, intestines and respiritory tract. Fennel helps to reduce digestive and fermentaion problems in the intestines (colic).
Koriander - Coriandrum sativum

Coriander promotes cell-metabolism and stimulates the excretory organs.
Coriander is nowadays used in natural medicine to strengthen stomach and intestinal function. Coriander stimulates saliva production and helps combat flatulence.

Senast ändrad:

Lite av ett varningen finger dock, min häst fick en svår foderstrupsförstoppning av att äta en mindre mängd av Pavos müsli, tydligen glömde hon att man bör tugga och de ganska hårda lusernstråna la sig antagligen på tvären. Det tog sitt lilla tag även för veterinären att lösa upp det hela och hästen fick sen såklart lunginflammation av det hela...

Har alla ovan sagda örter uttalad effekt på häst? Har man forskat på det? har man forskat på effekten i kombo med varandra på dessa?

Ingen aning om vad Pavo gjort, men de örter det har forskats på och som sen många år tillbaka har getts till hästar har samma effekt som på människor. Vi är alla däggdjur och substanserna i örten inverkar i regel på samma sätt.

Sen finns det undantag som av olika skäl inte är lämpliga för hästar som tex vitlök.

Salvia kan vara ett frågetecken beroende på vilken mängd de har använt. Den innehåller thujon vilket är väldigt giftig i större mängd. Salvia bör inte ges till dräktiga ston och inte heller digivande pga att den kan minska mjölkproduktionen.

Rosmarin, persilja och gråbo är heller inte lämplig vid dräktighet men det gäller medicinska doser, för människor är det tex helt okej att krydda maten med persilja.

Det hänger alltså mkt på mängden örter de har tillsatt. Foderrekommendationen är max 170 g per 100 kg kroppsvikt per dag, ca 1 kg för en normalstor häst. De uppger att det är 46 g örtmix per kg foder, men jag hittar inget om hur mkt det är av varje ört. Men säg att det är 3-5 g av varje och man är långt under medicinsk dos för en häst. Förmodligen är det ingen fara alls.

Rosmarin, persilja och gråbo är heller inte lämplig vid dräktighet men det gäller medicinska doser, för människor är det tex helt okej att krydda maten med persilja.

Det hänger alltså mkt på mängden örter de har tillsatt. Foderrekommendationen är max 170 g per 100 kg kroppsvikt per dag, ca 1 kg för en normalstor häst. De uppger att det är 46 g örtmix per kg foder, men jag hittar inget om hur mkt det är av varje ört. Men säg att det är 3-5 g av varje och man är långt under medicinsk dos för en häst. Förmodligen är det ingen fara alls.
Då undrar man ju - om det är långt under medicinsk dos, varför ska man då ens tillsätta det???

Visst är det så. Och dumma hästägare sväljer det med hull och hår i stället för att tänka själva...

Ja verkligen, det känns som fodermarknaden för häst är den nya kvackarmarknaden rent ut sagt, det har bara exploderat senaste åren, detsamma med alla tillskottsprodukter osv....

Centaur: glömde tacka för mkt utförligt svar. :bow:

Då undrar man ju - om det är långt under medicinsk dos, varför ska man då ens tillsätta det???

Det kanske ger nån slags variation. Jag är inte bekymrad över att de tillsatta örterna skulle vara farliga i den begränsade mängden.

Jag tycker framförallt att det verkar vara ett av de bättre alternativen till sädbaserade kraftfoder, för om det är nåt hästar inte har gjort under årmiljonerna så är det att stå i en havreåker och käka. Däremot har de säkert petat i sig både det ena och det andra i örtväg.
Sen kan man ju såklart ge lusern om man hellre vill det.

Sen finns det ju dom som tror att piller som inte innehåller något alls av den verksamma substansen har effekt, det kallas homeopati.....

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka