Påverkar start av pälsfällning

MonteRose

Trådstartare
Det är väl allmänt vedertaget att det är det ökande solljuset som till största delen sätter igång hästens pälsfällning. Men kan starten av fällningen påverkas av någonting annat?

Hur optimal foderstaten är tex?

Sv: Påverkar start av pälsfällning

Intressant fråga..

Jag har märkt att den enda hästen i stallet som inte är igång, alltså ganska lurvig, fäller som sjutton redan.
Alla andra hästarna är klippta i tävlingskondis och de fäller inte. Så hos oss skulle jag gissa på att ämnesomsättning och muskelmängd spelar in, vet inte på vilket sätt. Men det är intressant!
Alla hästar har en bra foderstat. Skulle inte säga att den som fäller har bättre än de andra.

Eller så märker man det inte så tydligt på kortklippta hästar som på dom som har sin naturliga pälslängd kvar.

Ts:
Gamla hästar, hästar med mycket parasiter och undernärda hästar kan ha svårt att fälla ordentligt.

Min häst har de senaste åren klippts bara en gång på vintern och då filtklippning. På halsen och under magen har pälsen växt ut rejält efter klippning och hela hon är rätt lurvig.
Sedan vi började klippa henne bara en gång har hon börjat fälla tidigare på våren.

I mitt stall står sju hästar varav 3 st rids och det är bara min (som inte rids) som har börjat störtfälla sen en vecka tillbaks. Han är den enda i stallet som har uträknad foderstat och ett par av hästarna har i mina ögon proteinbrist.

Funderar om om proteinet har nån inverkan?

klart foderstaten kan påverka, men utöver det är pälssättning och pälsfällning individuell.

vissa hästar inklusive de i toppform med uträknade foderstater osv, fäller väldigt mkt senare än andra.

kl

En av mina hästar började fälla för två veckor sedan. Jag borstade med en "man och svansborste" på bringan och fick först en chock när pälsen släppte, haha, hade inte ens börjat fundera på att våren är i anstående... Han har väldiga mängder päls (welshponny) så jag antar att han måste börja i tid :D

Gamla hästar, hästar med mycket parasiter och undernärda hästar kan ha svårt att fälla ordentligt.

vissa hästar inklusive de i toppform med uträknade foderstater osv, fäller väldigt mkt senare än andra.

Hrm.....

Nu har jag fått två helt motstridiga svar, eller har jag missuppfattat?

De hästar jag har haft har alltid börjat fälla tidigt. Betyder det då att de inte har mått så bra?

Mina hästar började att fälla julveckan, och har alltid fällt tidigt. Jag tolkar det som om de mår bra. Jag har för mig att hästar som är i toppform (konditionsmässigt) brukar inte sätta så mkt päls, eftersom de har så hög ämnesomsättning

Vi har en häst som köptes i början av året i ganska dåligt skick, hade mask och såg tråkig ut i både hårrem och hull då han var mager och bukig. Han han har nu med ordentligt med omvårdnad, träning och rikligt med foder börjat ta sig fint i kroppen men är fortfarande superlurvig. För hans egen skull hade det varit bra om fällningen börjar ta fart snart men det verkar gå långsamt och inte vill man klippa nu heller. :(

Tävlingshästarna klipptes en gång i oktober och därefter har de inte satt någon direkt päls så jag tror knappt att jag kommer märka när de byter till sommarskruden. :laugh:

Min åring fäller.

Alla vuxna hästar står på samma foderstat (Hästar med samma behov. Fri tillgång på grovfoder.) men bara några fäller.

Inget av det jag och Tora säger motsäger varandra.
Jag har skrivit att det kan bero på foder, men även är indivuellt när de släpper päls, så även hästar i full kondition och på en bra foderstat kan som individer fälla senare än andra individer som fäller tidigare som individ. Men som du klippt av mitt citat ser det högst märkligt ut.

Min började fälla efter jul, inte klippt men har ingen lång päls.
Nu senaste veckan räcker det att man drar 3 gånger med piggborsten på rumpan så är hela bortsten full med hår.
Det roliga är att han fäller alltid mest på de vita tecknen men det kan ju inte vara rätt då han måste väl ha lika mycket päls överallt :rofl:

Det beror också på hur mycket protein hästen får. Den behöver mer än underhållsbehovet och arbetet så att säga. Jag har lärt mig av en riktig kloker att det krävs mer protein för att sätta 1 kg päls än 1 kg muskler. Därför ser jag alltid till att börja öka så smått vid jul-nyår om det behövs (min pålle är en riktig tabellhäst) för att kroppen ska kunna få alla byggstenar till underhåll, arbete och pälssättning. :)

Alltså, det är precis det jag grunnar på, proteinet.

Min häst får ganska mycket mer protein än enligt tabellen och har fått så sen i december men jag tycker i alla fall att han börjar tappa lite i överlinjen och magen börjar hänga.

Hur många % mer än tabellbehovet ger du?

Det beror också på hur mycket protein hästen får. Den behöver mer än underhållsbehovet och arbetet så att säga. Jag har lärt mig av en riktig kloker att det krävs mer protein för att sätta 1 kg päls än 1 kg muskler. Därför ser jag alltid till att börja öka så smått vid jul-nyår om det behövs (min pålle är en riktig tabellhäst) för att kroppen ska kunna få alla byggstenar till underhåll, arbete och pälssättning. :)

Fast det där skall man ta med en liten nypa salt. Det kommer mycket från innan man hade analyser på grovfoder. Proteinbrist brukar generellt börja synas vid nyår. Runt årsskiftet börjar också många hästar fälla lite försiktigt för att oftast komma igång vid denna tiden. Detta gjorde att man trodde att det krävdes mer mat när det egentligen var frågan om fel mat.

Sen är ju det en rejäl process för hästen och när det börjar fälla skiljer från individ till individ.

Men generellt brukar det inte behövas mer mat och generellt brukar det inte skilja mer än några veckor när de börjar fälla.

Oftast är det vi som uppfattar pälsfällningen olika. Tex märks det tydligare på en långhårig shettis än en kortklippt tävlingshäst.

Ta tex min ena häst när hon var halvklippt. Där hon inte var klippt så fick man bort hur mycket päls som helst. Där hon var klippt märktes det knappt.

Är hästen inte frisk, gammal, undernärd eller på annat sätt under stor stress så är det inte ovanligt att den inte fäller sin vinterpäls som den skall.

Så visst kan man säga att tex foderstaten spelar roll. Men man skall inte tro att man kan få hästen att börja fälla tidigare genom att tex ge den extra proteiner.

Det var väl för ca 2 år sedan som det var en artikel i Ridsport om just pälsfällning och att ljuset var den absolut största enskilda faktorn och att det i princip inte gick att påverka på annat sätt.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: Bison
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: igbest
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 093
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka