Påverkar foder hänget i knäna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare alke_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 488
A

alke_

På just fölfronten är min kunskap inte så stor och i fredags fick jag hem ett 6 månaders halvblods föl. Vet att "yngre" föl kan hänga och att dom brukar rätta upp sig efter nån månad då senorna hunnit växa ikapp , men på ett 6 månaders föl bör dom inte ha rättat sig eller det är ok vid den åldern eftersom dom fortf växer?
Förutom detta är också fölis väldigt undernärd. Ben och päls består han av, så han behöver all mat han kan få i sig, men det bör då påverkar hans tillväxt, kan det då förvärra hänghandet och gör det nått? eller ska jag ha is i magen sålänge han inte går mot att hamna på tå?
Behöver lite tips och erfarenhet. Kontaktar evt klinik efter nyår.

img_64821_180706886.jpg

img_64761_180706992.jpg

Sv: Påverkar foder hänget i knäna?

När han går rätar han ut överhuvudtaget ? På denna häst skulle jag lägga på fiskleverolja AD vitaminer och försiktigt med foder ge främst protein luzern .
Inte kraftfoder i början .

Hur ser han ut i kotorna?

Sen undrar jag ju som vanligt hur det kommer sig att de som undernär sina föl alltid får dom sålda...? För jag antar att du köpt denna?

Jag skulle ge massa foder, absolut. Eftersom han redan är undernärd kan man väl knappast påstå att det är för att den är broileruppfödd som den hänger i knäna?

Däremot kan en viss medicinering hjälpa såna här. Tetracyklin, om jag inte misstar mig.

vad innebär broileruppfödd? inte hört talas om det..

jag har inte köpt honom, han är min betalning för en tjänst som jag utfört åt uppfödaren. Har skrivet till uppfödaren med lite åsikter osv för detta är inte ok.

Han är fin i kotorna och hov vinklen är ok men han rätar inte fullt ut när han går.

Har börjat ge några dl luzern + mineraler men det faller inte riktigt i smaken än. Imorgon får jag tag på D.H foal creep så det ska han också få och hoppas det räcker med det ett tag iallf tills magen kan börja ta upp annan näring.

vad innebär broileruppfödd? inte hört talas om det..

jag har inte köpt honom, han är min betalning för en tjänst som jag utfört åt uppfödaren. Har skrivet till uppfödaren med lite åsikter osv för detta är inte ok.

Han är fin i kotorna och hov vinklen är ok men han rätar inte fullt ut när han går.

Har börjat ge några dl luzern + mineraler men det faller inte riktigt i smaken än. Imorgon får jag tag på D.H foal creep så det ska han också få och hoppas det räcker med det ett tag iallf tills magen kan börja ta upp annan näring.

Helt ärligt,, lyssna inte på några råd som hitills framkommit vad gäller foder osv....
Det är tyvärr illa nog som det för dagen är och du behöver inga ytterligare råd för att förvärra saken ytterligare.

Har du inte kunskap (vilket du förmodligen inte har eftersom du startat tråden) så sök omgående hjälp i från Veterinär expertis, du bör oxå omgående kontakta berörd Länsstyrelse för att i prio 1 göra ett besök hos denna sk uppfödare..

Mkt har jag sett å läst men detta är nog ett klass 1 fall.

Så du menar att mitt råd att ge hästen ordentligt med mat kommer att förvärra situationen? :confused:

Däremot håller jag med om att ett veterinärbesök är på sin plats, helst igår, och absolut denna vecka.
Det var därför jag skrev med att medicinering kan hjälpa hästen att släppa spänningarna i benen.

Veterinärer är sällan bra på foder, oftast är de till och med riktigt dåliga, så varför man inte skulle lyssna på CK's råd om att fodra på fölungen förstår jag inte heller.
Växande individer (alla individer för den delen..) behöver näring för att utvecklas optimalt.

När är fölungen avvand och hur? Vad är den utfodrad med innan du fick hem den?
Den är helt klar i stor obalans .
Dessutom är det ett stort trauma för en liten "snutt" att byta hem vid 6 månaders ålder enligt min mening.Speciellt om avvänjningen gått stressigt till..
Förutom en välbalanserad foderstat och mineraler behöver fölungen en trygg snäll hästflock att gå med där han kan få närhet och trygghet.
Stressad fölunge psykiskt får ännu svårare att tillgodogöra sig näring och dessutom om fölungen är orolig och springer mkt utan vila lär redan stressade tillväxtzoner inte bli bättre heller..
Jag skulle kontakta nån kunnig vet redan i mellandagarna.
Hur är fölis i magen? Tarmfloran är mkt känslig på de små,han kan behöva hjälp med att stärka upp den för det är stressigt att byta miljö även om han får bättre miljö nu.

Jag har inte någon praktisk erfarenhet av att föda upp hästar.

Men jag kan tänka mig att det är viktigt att se till att den kommer igång att äta och att matspjälkningssystemet dvs mage och framförallt tarmar fungerar bra. Små föl kan inte spjälka fodret lika bra som stora hästar. Den är ju inte så gammal så det är kanske inte fel att ge den fölpellets eller liknande? Lusernpellets är redan lite sönderdelade och dessutom bra för systemet så det hade jag försökt att ge den så mkt som möjligt.

Sedan är jag ganska säker på att det är extra viktigt för din lilla häst att ta det lugnt med nya foder och inte testa med allt möjligt på en gång. Då är nog risken stor att tarmarna får det jobbigt.

Han är tagen direkt från mamman i fredags (23/12), jag har inte sett förhållande på gården då vi möttes på annan plats. Men vet att han har gått på lösdrift i större blandad flock där dom går på ensilage.

Nu har hans levnadsförhållande blivit till det bättre, flocken han går med består av 2 hingstföl från iår, en lekglad shettisvalack på 3 år och en 12 årig varmblodsvallack som håller ställningen. Flocken är harmonisk och han har blivit väl mottagen av dom. Och alla är uppstallade i eget stall i egna boxar.

Får torrt hösilage så det räcker och blir över, ska bara övertala honom om att luzern och mineraler smakar mums. D.H Foal creep får jag tag på imorgon. Och det är det enda foder som jag änsålänge kommer vela ge honom.
(innan nån frågar, mitt hö är ej analyserat än pga att bonden glömde ta prov men det kommer bli det så fort några balar till har blivit öppnade)
kommer även avmaska honom inom några dagar om tarmfloran håller sig stadig, vill inte pressa magen för mycket nu i början.

Han har haft god aptit på hö sen han kom in i min transport, är fin i tarmfloran änsålänge och verkar allmänt väldigt lugn med tanke på situationen, inget stress och tillmötesgående vid hantering. Han har definitivt mindre energi än dom andra fölen, försöker springa med när dom tar sina rundor men av förklarliga skäl orkar han inte, så han går och äter på höet istället. Har nog sovit gott inatt för han var betydligt piggare till morgonen och hade lite mer glimt i ögonen.

Men antar från era svar att det inte är normalt/ok att en 6 mån föl hänger i knäna?

Senast ändrad av en moderator:

Om jag var du skulle jag kontakta kompetent klinik så fort som möjligt, ett problemföl kan snabbt bli värre. Du har ju ingen bakgrund på fölet, ingen maskstatus eller tidigare foderstat. Det är lätt hänt att man plockar fram fler problem om man känner att man har otillräcklig kunskap. Speciellt när fölet är så pass ungt och i så dåligt skick.

Som hovslagare ser man alldeles för ofta föl med ballerina-syndrom pga att ägarna hystat i dem fel foder. Nu säger jag inte att detta föl har det men benställningen och allmäntillståndet är onormalt, jag skulle kolla upp snarast.

Det är inte normalt att ett

Det är inte normalt att ett föl har den benställningen eller det allmäntillståndet skulle jag skriva..

Jag skulle ge massa foder, absolut. Eftersom han redan är undernärd kan man väl knappast påstå att det är för att den är broileruppfödd som den hänger i knäna?

Däremot kan en viss medicinering hjälpa såna här. Tetracyklin, om jag inte misstar mig.

Jag skulle också ge mat men inte kraftfoder utan ett riktigt bra hö/enslage som verkligen innehåller en bra kvot till fölis .

Inte som man måste kompensera dåligt hö/ensilage med massor av energifoder som får honom att dra iväg i växt .

Därav rådet med luzernen eftersom inte många har högklassit fölhöfoder hemma om man inte har unghästar och kanske beräknat fodringen på annat sätt än vad man kanske kan göra med denna unge ?. Var dock lite snabb på tangenterna i morse .
Sen om jag inte läste fel samma foder (hö/ensilage) till ett föl -shettis-vuxet varmblod och oanalyserat känns inte okey för en så dålig fölunge i det skicket .

Rent av borde detta anmälas och jag håller med om att en vette behöver titta på fölis samt kontakt med slu för fodringen efter bästa kunskap .

Mia

Så du menar att mitt råd att ge hästen ordentligt med mat kommer att förvärra situationen? :confused:

Ja absolut,, främst eftersom du inte ens preciserar hur detta föls foderstat bör vara för att inte förvärra situationen ännu mera.

Ingen verkar veta exakt vilken foderstat den tidigare stått på, det man utan minsta tvivel kan notera är däremot att den foderstaten har lett till den obalancen i tillväxten som tydligt uppvisas på bilden.

Sedan är andra faktorer som både Lilla skutt och Lif påpekat som oxå i stor utsträckning påverkar fölet negativt under dess första levnadsår.

Tänk på att främst föletas första levnadsår kommer för all framtid vara avgörande för individens fysiologiska exteriör och hållbarhet.

kl

Puttar upp denna äldre tråd då jag nyligen köpte fölungens mamma. Henne köpte jag på mödernets meriter och på vad tidigare ägare berättat. Henne möttes vi också upp med.Jag kände inte till hur hennes fölunge såg ut.

Hon var i dåligt hull, inte lika dåligt som fölungen men helt klart har de fått för lite/dålig mat. Detta är en dam som normalt sett är väldigt lättfödd enligt tidigare ägare men hon var som sagt tunn och är fortfarande även om hon börjar ta sig.

Det som talar för klar foderbrist är att hon är HUNGRIG, första dagarna med de andra hästarna som sprang hon mellan foderhögarna fram o tillbaka. Hon börjar lugna sig nu men är fortfarande otroligt hungrig. Dvs hon kan bokstavligen äta hur mycket som helst.

Mitt andra avelssto och ungstona går inte sällan ut i hagen och "filosoferar" en stund innan de börjar äta.

Nya stoet går på fri tillgång på hösilage 8 mj och 100 gram smrp per kg foder. Får också vitaminer, mineraler och tokosel.

Efter påstötning var hon nyverkad men det syns tydligt att även hovvården varit eftersatt så lillkillen har inte fått ngt av det han behöver.

Hon hade också en sårskada som ej informerades om innan leverans vilket resulterade i veterinärbesök dagen efter ( hon kom på lördagkväll och vet var här sön) Hon fick börja sin vistelse på boxvila med daglig sårvård, finadyne och pencillin. Boxvilan då det var lerigt ute Så handpromenader. Första veckan var hon mkt trött, ej feber men trött. Hennes enda intresse var äta och bara landa. Lagom med snön så kom det lite gnista tillbaka och idag leker hon tom i hagen.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka