pattellaupphakning på 8åring

B

Binegar

Jag köpte Binegar sommaren 2008. Han är född 2002.
Jag antar att han hela livet lidit av pattella, iaf sedan jag köpte honom som 6åring.

Vi har farit till vet fram & tillbaka under dessa 2 åren & provat ALLT. Vet har provat att spruta in bedövning för att utesluta smärta av någon anledning, böjprov, olika ridschema, nytt bett, ny sadel (bara för att se om det blir skillnad egentligen, idébrist helt enkelt). Jag tänker på hur jag rider, hästen får b-vitamin, har en bra hage, rids inte på böjt spår (paddock) utan bara ute i skritt på långa tyglar just nu sedan ca 3 mån tbx.

Han är barfota, men jag ska ringa ut hovis idag eller i morgon, det är dags nu. Då Binegar är ömfotad vill jag ha skor på honom, men vilken typ av skor har ni själva bra erfarenheter av när det gäller sådana här problem?

Vet sa i början av sommaren/våras när vi var där att "Det är något mer med hästen, men jag vet inte vad det är." (Det är en arabvallack det handlar om).

Vet började ta upp det här med en operation, och det var då inte att fixa till upphakningen, utan han nämnde något om gaffelbandet? Man går tydligen in genom ett kikhål & lägger en permanent bedövning för att hästen skall slippa ha ont?

Han trodde inte att en op skulle göra hästen mer än gott, då vi har provat allt i två år. Och visst, det har blivit bättre, men det går väldigt sakta!

Har dessa två sakerna med varandra att göra?
Är det pattellan eller gaffelbandet som gör att jag inte kan rida böjt spår?
ELLER: Varför kan jag inte rida häten på böjt spår, är det så med alla pattellahästar?
Hur kan jag hjälpa Binegar på fler sätt?

Jag hade uppskattat om ni bara SPOTTADE ut tips för att jag ska kunna hjälpa min lilla pärla. Tack på förhand.

Sv: pattellaupphakning på 8åring

Patellaupphakningar är inget hästen har problem av vid ridning. Hakningar kommer när hästen stått still och skall börja röra sig. När hästen väl är igång är det inget den har problem av och det påverkas inte av om du rider på volt eller inte. En patella häst kan ridas fullt ut har haft häst som gått msv hoppning utan några som helst problem. En patella häst skall hållas igång på väldigt många försvinner det om man musklar upp dem ordentligt med mkt klättring och dylikt. Gör det inte det så kan man operera vilket gjordes till slut på den jag hade då det inte försvan det är dock ingen titthålsoperation utan en mkt liten op som görs under enbart lokalbedövning, vet lokaliserar senan utifrån och lägger ett ca 1 cm stort snitt och kapar delar av den, ett stygn för att dra ihop huden och det är bara att lasta och åka hem. 14 dagar lugnt sen är det bara att köra på som vanligt.

Så det måste vara något annat din veterinär vill göra och något annat hästen lider av. På vilket sätt visar hästen några symtom är den halt eller ? Är den röntgad för att kolla så att den inte har cystor med tanke på att det är en arab ?

Hej jag har haft två hästar med patella överhakning och jag har aldrig hört ngt liknande men ditt fall kan ju vara speciellt. Jag har pratat med flera olika veterinärer och även klinik om Patellaöverhakningen och alltid fått samma svar...
Det gör inte ont men hämmar rörelsen i bakbenet(n), det är senan som går över bakknät som är för lång eller förkort och därför orsakar upphakningen det är relativt vanligt på unghästar och växer i regel bort annars är det en mycket enkel operation att göra med enbart bedövning så vad din vet syftar på vet jag inte. Om du enbart har haft samma vet så skulle jag råda dig att rådfråga ngn annan eller åka till klinik. Om upphakningen beror på att leden är missbildad (händer ibland men mycket sällan efter vad jag förstått) så vet jag inte vad de gör. Jag vet bara om en med det felet och den avlivades som unghäst.

Hoppas du hittar en lösning:laugh:

Ock så vitt jag lärt mig så är det bra för dem att röra på sig men det kan ju skilja mellan vuxna hästar och unga

Min ena red jag distans på utan problem men jag slutade se upphakningarna när hon var fyra och hon var helt ren de resterande tre åren jag hade henne...

Senast ändrad:

Normal sko, kort tå för att snabba på överrullningen. Sedan är det mycket viktigt att stärka knä så långt det är möjligt, klättra upp och ner i långsamt tempo övar bra styrka i knä. En annan sak man bör ha i åtanke, att inte låta hästen vistas på för mycket sugande underlag, t ex mjuka paddockar, leriga hagar och annat. Mycket rörelser är också viktigt, och så lite tid inne som möjligt.

Det där med att inte kunna rida en "patellahäst" på böjt spår har jag aldrig hört förut.. Min dam fick lättare patellaupphakning när hon var 3 år och under vintern stod i rasthage och inte rörde sig så mycket. Kunde haka sig när man tog ut henne ur boxen men det släppte efter ett par steg.
Det tips jag har fått är att hålla igång hästen, de ska röra sig mycket och man ska jobba med balansen och stabiliteten.
Nu är min 5 år och jag har inte sett nån upphakning på länge länge, trots att hon gått i rasthage från förra hösten till i juni iår. Jag vet inte om hennes upphakningar berodde på att hon växte, och hon nu kanske slutat växa och liksom stabiliserat sig i bakbenen -har ju även bra mycket mer muskler nu än när hon var 3år..
Hon rids och tränas fullt ut iallafall, precis som vilken häst som helst.

Säger som gylle, det måste nästan vara nåt annat som ger problem. Är det veterinären som sagt att du inte ska rida på böjt spår?

Har bara erfarenhet av en russ med patellaupphakning. Denna lilla häst hade börjat sitt liv på travet men ansågs bångstyrig och de fick den inte till att trava på travbanan. Den såldes då som ridhäst till en familj med småbarn som snabbt blev rädda för den pga att den också var bångstyrig och bockade av barnen och fastnade i sin upphakning så den var tvungen att backas ur den. Då min vän blev utan sällskapshäst till sin häst lånade hon denna bångstyriga ponny som ansågs som oanvändbar pga av sin patellaupphakning. Vännens barn är av den lite tuffare sorten så de ville ju prova att rida den (i skritt) men det syntes lång väg att hästen inte mådde bra av det. Ponnyn skulle vara nyskodd när den kom men hade enormt långa hovar. Min vän började med att ta ut sin egen hovslagare som försökte göra sitt bästa med verkning och skor som passade hoven och inte tvärtom. Då vi har en gemensam vän som är ET fick hon ta sig en titt på ponnyn och konstaterades att SI-leden låg något ur led och sen lite annat som rättades till och sedan vila. Därefter sattes den igång långsamt och idag kan den ridas i alla gångarter i båda varven och har blivit världens bästa barnponny :) Dock är de noga att hålla igång den lite hela tiden så man vet ju inte om patellauphakningen kommer tillbaka om den blir tvingad att stå still en längre tid.

Alltså jag tror inte att det är patellaupphakningen som gör att du har problem på böjt spår utan jag tror det kan vara något annat och eftersom vetrinären inte kan hitta något problem skulle jag ta ut en seriös ET som kan undersöka hästen med sina händer och behandla hästen om du samtycker.

Patellaupphakningar är inget hästen har problem av vid ridning. Hakningar kommer när hästen stått still och skall börja röra sig. När hästen väl är igång är det inget den har problem av och det påverkas inte av om du rider på volt eller inte. En patella häst kan ridas fullt ut har haft häst som gått msv hoppning utan några som helst problem. En patella häst skall hållas igång på väldigt många försvinner det om man musklar upp dem ordentligt med mkt klättring och dylikt. Gör det inte det så kan man operera vilket gjordes till slut på den jag hade då det inte försvan det är dock ingen titthålsoperation utan en mkt liten op som görs under enbart lokalbedövning, vet lokaliserar senan utifrån och lägger ett ca 1 cm stort snitt och kapar delar av den, ett stygn för att dra ihop huden och det är bara att lasta och åka hem. 14 dagar lugnt sen är det bara att köra på som vanligt.

Så det måste vara något annat din veterinär vill göra och något annat hästen lider av. På vilket sätt visar hästen några symtom är den halt eller ? Är den röntgad för att kolla så att den inte har cystor med tanke på att det är en arab ?

Tack för bra svar!
Den op vet pratade om skulle göras under full narkos.
På böjprovet vi gjorde sist, förra veckan, sa vet att han "tenderar till en hälta på vä fram" men ingen av oss kunde se det ?! Han sa att det bara var minimalt, men det har inte visat sig på något böjprov vi gjort innan (vi har haft samma vet genom hela resan). Upphakningen sitter på vä bak.

Jag märker inte några symtom på min häst. Mer än att han ju är outbildad & hade behövt lite mer muskler baktill så är han lite stel i bakkärran. Men om det har med pattellan att göra eller att han ju inte är så utbildad att göra, eller något helt annat vet jag inte.?

Jag litar stint på min vet, trots att jag själv inte kan se något av det vet har sagt hittills. Jag har fortf inte förstått varför min häst inte kan ridas på rakt spår, för vet har ändå sagt att hästen inte har ont. Så jag vet inte riktigt vad det är för fel på min häst & vrf han egentligen vill göra en operation.
Han ska ringa upp oss i morgon, och då ska jag verkligen se till att få det här utrett.

Han är röntgad vid 3 olika tillfällen bara för att försäkra oss om att han annars är ren i benen, och det är han. Det har vi fått bekräftat av 4 olika vet, på samma klinik.

Så allting bara snurrar i huvudet på mig. Tänkte om det finns någon här som kan hjälpa mig reda ut den här röran? :confused:

Hej jag har haft två hästar med patella överhakning och jag har aldrig hört ngt liknande men ditt fall kan ju vara speciellt. Jag har pratat med flera olika veterinärer och även klinik om Patellaöverhakningen och alltid fått samma svar...
Det gör inte ont men hämmar rörelsen i bakbenet(n), det är senan som går över bakknät som är för lång eller förkort och därför orsakar upphakningen det är relativt vanligt på unghästar och växer i regel bort annars är det en mycket enkel operation att göra med enbart bedövning så vad din vet syftar på vet jag inte. Om du enbart har haft samma vet så skulle jag råda dig att rådfråga ngn annan eller åka till klinik. Om upphakningen beror på att leden är missbildad (händer ibland men mycket sällan efter vad jag förstått) så vet jag inte vad de gör. Jag vet bara om en med det felet och den avlivades som unghäst.

Hoppas du hittar en lösning:laugh:

Ock så vitt jag lärt mig så är det bra för dem att röra på sig men det kan ju skilja mellan vuxna hästar och unga

Min ena red jag distans på utan problem men jag slutade se upphakningarna när hon var fyra och hon var helt ren de resterande tre åren jag hade henne...

Att det hämmar rörelsen i bakbeken har jag nog fått erfara när jag har tittat på hästen för att se hur han rör sig. Han är väldigt stel baktill. Om det beror på upphakningen, dåligt med muskler, outbildning eller annat vet jag inte. Men han rör sig så bra som jag tycker att en "normal" häst borde göra.

Jag har också fött för mig att det kan ordna till sig när hästarna har vuxit färdigt, och eftersom han bara är 8 år så kanske det finns en chans till att han faktiskt kan växa ifrån det ännu? Han ändrar sig väldigt mycket i kroppen hela tiden. På bra sätt!

Jag ridet honom som sagt nästan enbart ute på mjukt underlag på långa tyglar. Jag har börjat trava & slänger in lite galopp ibland. Så, jag har faktiskt slut på idéer. ? :confused:

Det där med att inte kunna rida en "patellahäst" på böjt spår har jag aldrig hört förut.. Min dam fick lättare patellaupphakning när hon var 3 år och under vintern stod i rasthage och inte rörde sig så mycket. Kunde haka sig när man tog ut henne ur boxen men det släppte efter ett par steg.
Det tips jag har fått är att hålla igång hästen, de ska röra sig mycket och man ska jobba med balansen och stabiliteten.
Nu är min 5 år och jag har inte sett nån upphakning på länge länge, trots att hon gått i rasthage från förra hösten till i juni iår. Jag vet inte om hennes upphakningar berodde på att hon växte, och hon nu kanske slutat växa och liksom stabiliserat sig i bakbenen -har ju även bra mycket mer muskler nu än när hon var 3år..
Hon rids och tränas fullt ut iallafall, precis som vilken häst som helst.

Säger som gylle, det måste nästan vara nåt annat som ger problem. Är det veterinären som sagt att du inte ska rida på böjt spår?

Jag märkte på hästen hösten 2009, när det var lagom temperatur för att faktiskt orka rida ordentligt att han blev jättefin! Hakningarna försvann under 2 - 3 månaders tid..sen kom vintern! Och det var lögn att ge sig ut på vägarna. Han fick stå. Problemen kom tillbaka igen, om än inte lika farligt.

Ja, det är min vet som sagt att han inte skall ridas på böjt spår. Både för pattellan och för, som han sa, "det är något mer med hästen, men jag vet inte vad" och därefter har vi nu börjat prata om någon operation som har med gaffelbandet att göra. Jag vet inte vad det för fel på min häst längre!

Hovis jag har har sagt att det är dags med en operation. Blir det varken bättre eller sämre så ska jag rida hästen som vanligt. För hästen har inte ont. Säger han. Och den hovisen har jag haft i 8 år.

Har bara erfarenhet av en russ med patellaupphakning. Denna lilla häst hade börjat sitt liv på travet men ansågs bångstyrig och de fick den inte till att trava på travbanan. Den såldes då som ridhäst till en familj med småbarn som snabbt blev rädda för den pga att den också var bångstyrig och bockade av barnen och fastnade i sin upphakning så den var tvungen att backas ur den. Då min vän blev utan sällskapshäst till sin häst lånade hon denna bångstyriga ponny som ansågs som oanvändbar pga av sin patellaupphakning. Vännens barn är av den lite tuffare sorten så de ville ju prova att rida den (i skritt) men det syntes lång väg att hästen inte mådde bra av det. Ponnyn skulle vara nyskodd när den kom men hade enormt långa hovar. Min vän började med att ta ut sin egen hovslagare som försökte göra sitt bästa med verkning och skor som passade hoven och inte tvärtom. Då vi har en gemensam vän som är ET fick hon ta sig en titt på ponnyn och konstaterades att SI-leden låg något ur led och sen lite annat som rättades till och sedan vila. Därefter sattes den igång långsamt och idag kan den ridas i alla gångarter i båda varven och har blivit världens bästa barnponny :) Dock är de noga att hålla igång den lite hela tiden så man vet ju inte om patellauphakningen kommer tillbaka om den blir tvingad att stå still en längre tid.

Alltså jag tror inte att det är patellaupphakningen som gör att du har problem på böjt spår utan jag tror det kan vara något annat och eftersom vetrinären inte kan hitta något problem skulle jag ta ut en seriös ET som kan undersöka hästen med sina händer och behandla hästen om du samtycker.

Du är inte den första som har givit mig rådet att ta ut en ET, det är många som säger att jag borde ge det en chans & att det faktiskt har givit jättefina resultat. Många hästar har kommit tillbaka till sitt fulla bruk. Har du någon hemsida till en seriös ET? Jag är inte insatt inom det & vill absolut inte stöta på ett rötägg som har sönder min häst. Det får kosta vad det kosta vill, men Binegar ska bli frisk!

Jag märker inte några symtom på min häst. Mer än att han ju är outbildad & hade behövt lite mer muskler baktill så är han lite stel i bakkärran. Men om det har med pattellan att göra eller att han ju inte är så utbildad att göra, eller något helt annat vet jag inte.?

Jag litar stint på min vet, trots att jag själv inte kan se något av det vet har sagt hittills. Jag har fortf inte förstått varför min häst inte kan ridas på rakt spår, för vet har ändå sagt att hästen inte har ont. Så jag vet inte riktigt vad det är för fel på min häst & vrf han egentligen vill göra en operation.
Han ska ringa upp oss i morgon, och då ska jag verkligen se till att få det här utrett.

:confused: Om din häst inte uppvisar några symtom hälta eller dylikt varför veterinärutreds den ????
Fattar verkligen noll ;)

När man ser en enkelsidig patellahakning (normalt brukar den vara dubbelsidig när det beror på tillväxten) så är det i 99% av de jag sett eller hört om hemmahörande i ett snett bäcken. Och alltså ett jobb för en kiropraktor/et
Har själv råkat ut för det på en häst efter att den varit sövd och blivit sned i bäckenet i kastningen. Hakade fram tills den dagen bäckenet rättades till av kiropraktor därefter aldrig mer. Ett snett bäcken kan ger ju många gånger även stelhet i bakkärran så det är helt klart det jag hade lagt energin att kolla upp som nästa sak. Se till att plocka ut en bra kiro/et innan du ger dig på att operera hästen kanske fullkomligt i onödan som det låter på din beskrivning i alla fall

Hade jag varit i dina kläder hade jag bytt klinik. Du måste ju få mer klart vad som är fel,om ngt är fel.
Vi har precis bytt till en annan klinik efter tre besök på den första.

en patellahäst ska aktiveras mer än den vilar! inte en massa vilodagar och absolut inte på vintern eller då det är kallt. Ju mer den får röra på sig, dessto bättre. Behöver såklart inte vara hård motion, men den ska bli varm i kroppen. Det är ju ofta så att en patella häst blir sämre av kyla och när den står stilla och blir stel.

jag har haft patellahäst som hakade väldigt mycket. han klarade inte av massa vilodagar. han fick vila ngn dag här o var men aldrig flera dagar i sträck. Dessutom fick han hålla sig varm med täcken och han reds varierat samt fick b-vitamin året om. Han jobbade med tömkörning och dressyr för att få upp muskler. Vi jobbade en del över cavaletti (och klättring ute) för att få bättre muskler baktill. Han slutade haka helt! när vi gjorde noggran klinikbesiktning för försäljning så reagerade han inget alls längre och han såg riktigt fin ut!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka