Patrik Kittel sågas för bilderna på OS: ”Ska inte förekomma”

Här flyr Patrik Kittel Expressens frågor.
Detta efter att det dykt upp bilder på hans häst Touchdown med den starkt kritiserade blåa tungan.
Senare återkommer dressyrryttaren med ett sms:
”Jag står för hur jag rider. Ingen har haft något att anmärka”.
Samtidigt har ett antal ryttare kallats till förhör av domarna.
 
Håller med.

Det hjälper inte att förbjuda kandar.
Har skrivit flera gånger att exempelvis Kittel gärna rider på tränsbett eftersom man då får använda aachenrem och kan därigenom stänga igen munnen helt och hållet.

Jag tror att många toppryttare gärna hade ridit på tränsbett, just med tanke på aachenrem.

Bättre att förbjuda nosgrimma, då ser man verkligen hur hård hand majoriteten av toppryttarna har.
Kan bli intressant att bedöma rörelsemönster/gång utan nosgrimma. Då är ju oddsen bättre att man utbildar till rörelser och inte bara sätter spänning i dem och får spastiska, spektakulära frambensrörelser. Mer fokus på lösgjordhet.
Och vi kanske då lättare kan få ekipage med nacke högst i GP, som det ska vara. Och då också får ökad bärighet och tex riktig piaff.

Och: jag är absolut inte emot kandar eller stång. Men det måste nyttjas korrekt, som halsförlängare och ridas på i eftergift.
 
Veterinären sa väl att FEI själva hade fotograferat bilderna och lämnat över till ground jury för att bilder där det förekommer sånt man inte vill se ska tas på allvar. Låter ju som en rätt bra idé. Hoppas att de som får komma in på förhör får någon typ av konsekvens också.
Expressens bilder togs av Bildbyrån, där var Kittel med. Sen tog FEI, som jag fattade det, egna bilder men om Kittel var en av dem som förhördes ville de inte berätta.
 
Alla ryttarna har fått en varning. Då kan man tycka att det borde komma upp på FEI där alla varningar och gula kort publiceras.

Jag tror inte att de fått en riktig varning. Då hade de nog synts på listan på fei. Den ser ut så här nu:

1000005374.jpg
 
Jag tror inte att de fått en riktig varning. Då hade de nog synts på listan på fei. Den ser ut så här nu:

Visa bifogad fil 150781
I så fall är det ju bara ett spel för galleriet. Hade man varit seriöst intresserad av att ta tag i problemet så hade man gett en riktig officiell varning. Nu när man inte ens vill säga vilka det handlar om, det borde väl komma ut ändå hoppas jag, så känns det helt som ett försök att tysta kritiken utan att riskera sponsorers vrede eller ryttares irritation.
Fegt och tandlöst
 
I så fall är det ju bara ett spel för galleriet. Hade man varit seriöst intresserad av att ta tag i problemet så hade man gett en riktig officiell varning. Nu när man inte ens vill säga vilka det handlar om, det borde väl komma ut ändå hoppas jag, så känns det helt som ett försök att tysta kritiken utan att riskera sponsorers vrede eller ryttares irritation.
Fegt och tandlöst

Ja det känns som en "ajabaja, så får ni inte göra..." För att det ska se ut som att de gjort nåt
 
I så fall är det ju bara ett spel för galleriet. Hade man varit seriöst intresserad av att ta tag i problemet så hade man gett en riktig officiell varning. Nu när man inte ens vill säga vilka det handlar om, det borde väl komma ut ändå hoppas jag, så känns det helt som ett försök att tysta kritiken utan att riskera sponsorers vrede eller ryttares irritation.
Fegt och tandlöst
Jag är lite rädd för att dom det handlar om är såpass "viktiga för sporten" att dom inte vill komma ut med det där.
 
Om PK fått en varning så skulle det vara intressant att höra vilken bortförklaring som kommer då när hela hans försvar gått ut på att han står för vad han gör och ingen har klagat.
Han har ju redan skrivit ett "han är bara mänsklig och ingen robot som är perfekt" inlägg på instagram. Antar att det har med det här att göra. Och såklart begränsat kommentarerna så ingen ska kunna skriva något som inte hyllar honom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det är bilder som ser ut att visa blåa tungor som föranlett förhör med fem av ryttarna från OS-dressyren Vilka ryttare det handlar om...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp