Patrik Kittel sågas för bilderna på OS: ”Ska inte förekomma”

Här flyr Patrik Kittel Expressens frågor.
Detta efter att det dykt upp bilder på hans häst Touchdown med den starkt kritiserade blåa tungan.
Senare återkommer dressyrryttaren med ett sms:
”Jag står för hur jag rider. Ingen har haft något att anmärka”.
Samtidigt har ett antal ryttare kallats till förhör av domarna.
 
Och han hoppade glatt på tåget att kritisera CD. Jag undrar om han gjorde det av omtanke med hästen (han kan ju vara så korkad så han faktiskt inte förstår att det han gör också är misshandel) eller om han gjorde det för att försöka tvätta bort kritiken mot honom själv.
Oavsett så är han bara för mycket, eller för lite beroende på från vilket håll man tittar.
 
Det räcker uppenbarligen inte med vet.check före och efter ritterna. Hästarna behöver ökat skydd under pågående program. Kamerateknik på arenan, trycksensorer i tyglar/bett, what ever. Kan fotbollen avgöra off side med milimeterprecission med VAR-teknik, så kan det inte vara omöjligt att få till en teknisk lösning på en dressyrbana.
 
Wow, så... förvånande att det fanns nya sådana här bilder :meh:

Jag brukar sällan ogilla personer jag inte ens träffat eller på annat sätt interagerat med, men i det här fallet blir det ett undantag. Han verkar ju inte ens försöka bättra sig!
 
Usch jag har faktiskt tappat allt intresse för att titta på dressyr. När de stryper tungan gång på gång, slår hästar medan de skattar och småpratar, vägrar prata med media... Det finns liksom ingen trovärdighet kvar och det känns helt smaklöst att stödja eliten när man förstår att plågsamma träningsmetoder är självklar vardagsmat för en stor del av dem, kanske alla?

Jag älskade att titta på dressyr men det ska till en rejäl förändring innan jag kan uppbåda något intresse igen.
 
Wow, så... förvånande att det fanns nya sådana här bilder :meh:

Jag brukar sällan ogilla personer jag inte ens träffat eller på annat sätt interagerat med, men i det här fallet blir det ett undantag. Han verkar ju inte ens försöka bättra sig!
Eller hur!
Även om man bara ger något slags ickesvar, "Vi månar om våra hästars välfärd och kontrollerar regelbundet deras bett och munnar". Det betyder ju ingenting, men hade ju varit litemera klädsamt än att hävda fake news och att alla är dumma.
 
Det räcker uppenbarligen inte med vet.check före och efter ritterna. Hästarna behöver ökat skydd under pågående program. Kamerateknik på arenan, trycksensorer i tyglar/bett, what ever. Kan fotbollen avgöra off side med milimeterprecission med VAR-teknik, så kan det inte vara omöjligt att få till en teknisk lösning på en dressyrbana.
Känns ju som en enklare väg vore att slopa nosgrimma och döma hårt på gapande häst tex.
Lägg in mer överstrykningar upp i alla klasser också tex.
Men visst.. mäta tryck i tyglarna vore intressant och bra om det funkade.
Frågan är väl om man då inte avgör att man kan få 8:a men inte 10:a vid 5 kg i varje hand typ. Handlar ju så mkt om vilka regler man sätter kring allt.
 
Känns ju som en enklare väg vore att slopa nosgrimma och döma hårt på gapande häst tex.
Lägg in mer överstrykningar upp i alla klasser också tex.
Men visst.. mäta tryck i tyglarna vore intressant och bra om det funkade.
Frågan är väl om man då inte avgör att man kan få 8:a men inte 10:a vid 5 kg i varje hand typ. Handlar ju så mkt om vilka regler man sätter kring allt.
Håller med.

Det hjälper inte att förbjuda kandar.
Har skrivit flera gånger att exempelvis Kittel gärna rider på tränsbett eftersom man då får använda aachenrem och kan därigenom stänga igen munnen helt och hållet.

Jag tror att många toppryttare gärna hade ridit på tränsbett, just med tanke på aachenrem.

Bättre att förbjuda nosgrimma, då ser man verkligen hur hård hand majoriteten av toppryttarna har.
 
Wow, så... förvånande att det fanns nya sådana här bilder :meh:

Jag brukar sällan ogilla personer jag inte ens träffat eller på annat sätt interagerat med, men i det här fallet blir det ett undantag. Han verkar ju inte ens försöka bättra sig!
Är det inte samma bild som tidigare? Jag tycker mig änna igen den. Texten är lite kryptisk så jag är osäker.
 
Håller med.

Det hjälper inte att förbjuda kandar.
Har skrivit flera gånger att exempelvis Kittel gärna rider på tränsbett eftersom man då får använda aachenrem och kan därigenom stänga igen munnen helt och hållet.

Jag tror att många toppryttare gärna hade ridit på tränsbett, just med tanke på aachenrem.

Bättre att förbjuda nosgrimma, då ser man verkligen hur hård hand majoriteten av toppryttarna har.
Ja, hur vore det om man följde Gregory Cottards exempel?

Bara lek med tanken. Vilken typ av häst och vilken typ av ryttare skulle vi då motiveras att plocka fram för de högsta klasserna?
 
Är det inte samma bild som tidigare? Jag tycker mig änna igen den. Texten är lite kryptisk så jag är osäker.
Tolkar det här som att det handlar om en ny bild:
1000062548.jpg
 
Veterinären sa väl att FEI själva hade fotograferat bilderna och lämnat över till ground jury för att bilder där det förekommer sånt man inte vill se ska tas på allvar. Låter ju som en rätt bra idé. Hoppas att de som får komma in på förhör får någon typ av konsekvens också.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det är bilder som ser ut att visa blåa tungor som föranlett förhör med fem av ryttarna från OS-dressyren Vilka ryttare det handlar om...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp