Har funderat länge på att skriva ett inlägg, men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig…
Jag har, precis som många andra, hyllat CD och inte tyckt om Kittels ridning. Werth har jag faktiskt alltid gillat, mycket pga Bella Rose som jag (bortsett från den ökade traven) alltid ansett vara den perfekta dressyrhästen (kanske mycket pga att hon är ett sto).
Sen har den ena skandalen efter den andra dykt upp. Här kommer en skillnad. Även en icke-hästkunnig människa förstår att det här med att spöa skiten ur hästen (Helgestrand och CD) inte är speciellt bra.
Men att hålla för hårt i tygeln, dra åt nosgrimman för hårt (vilket nog i princip ”alla” på den nivån gör) är svårare att ”se” för en icke-hästkunnig person.
Det är så lätt att bara se de sprattlade frambenen, de spektakulära gångarterna och piaffen på stället att man inte ser hur munnen, öronen och svansen ser ut.
Det är lätt att kritisera de som använder spöet för mycket/på felaktigt sätt. Det är lätt att se för alla och lätt att fördöma.
Men en hård hand, för mycket sporrar (vilket i stort sett alla har), det är mycket svårare.
Missförstå mig inte, jag försvarar inte CD. Jag försöker bara förstå varför den ena misshandeln är ”bättre” än den andra.
Jag tycker personligen att detta ständigt knetande med sporrar, de hårda händerna, de hårt åtdragna nosgrimmorna är ”värre” än ett piskrapp. Missförstå mig inte, självklart är piskrapp inte heller ”bra”, men det är mycket svårare att se en för hård hand än ett piskrapp.