Patrik Kittel clinic

Sv: Patrik Kittel clinic

Fio var där o satt i insläppet o klippte biljetter om jag fattat det hela rätt! Var tydligen en fantastisk clinic? Kan du berätta mer, hur många fick rida o hur många hästar hade han själv med?

Att du var där känns inte så vansinnigt intressant - om du inte berättar mer om den, förstås! Gör gärna det!:)

Fio var där o satt i insläppet o klippte biljetter om jag fattat det hela rätt! Var tydligen en fantastisk clinic? Kan du berätta mer, hur många fick rida o hur många hästar hade han själv med?

Klipper man biljetter? :confused:

Men ja jag vill också gärna höra mer:bump:

Jag var också där :D. Tyckte att det var jättebra!

Har lite bråttom till jobbet men skriver lite snabbt. Det var 4st hästar med och Patrik hoppade upp på två av dem.

Tyckte att han var både intressant och underhållande att lyssna på. Mycket handlade om att hästarna ska svara för våra hjälper, dvs man ska inte sitta och tjata på dem utan man ska få en reaktion direkt, man ska inte behöva rida varje steg för hästen ska vilja gå av sig själv. Att man varierar hästens växlar, dvs rider tempväxlingar aktivt för att hålla hästen uppmärksam och utveckla den. Han sa även att saker får ta tid, för man kan inte ändra på allt på en gång utan man får ta det i små steg i taget.

De två första ryttarna kom in med spö och det tog han bort, spö är ett hjälpmedel man ska ha när man kommit upp lite, han menar på att utrustar man sig med allt från början har man inget att ta till sen när det behövs.

Och att man alltid måste ha tålamod och vara lyhörd mot sin häst.

Lite kort från mg :)

Att du var där känns inte så vansinnigt intressant - om du inte berättar mer om den, förstås! Gör gärna det!:)

Absolut.

Häst 1. En msv häst, var lite spänd så hon fick rida runt och göra övergångar hela tiden. Där pekade han på att hästen var för seg och för ouppmärksam, ett drag som gick genom hela clinicen. Så han satte lite sprutt på henne helt enkelt och till slut när hon ridit framåt och fått hästen mer uppmärksam tyckte han att hästen började visa sina grundgångarter bättre.

Häst2. En juniorhäst som gått Int.1 om jag hörde rätt, samma sak där för seg och för långsam, svarade inte på hjälperna. Sen satt han upp och red och det har ju Rider filmat uppenbarligen så det är film 1 och 2.

Häst 3 En MsvA häst, samma sak där, kvickare för hjälperna bla bla , efteråt rörde hästen sig jättemkt bättre och fick en jättefin skritt.. i början kunde den inte alls skritta. Han fick henne att se till att hästen började arbeta ordentligt i bättre bjudning också mycket övergångar och grundarbete.

Häst 4. Stefans häst och den går hmm mot grand prix fast inte startat än kanske , otroligt fin häst. Den var ju mer som han ville ha den från början, ja naturligtvis Stefan är ju proffs. Han satte upp och gjorde en massa, visade hur fort allt skall gå och jisses , det var 50 övergångar på långsidan där en annan hade hunnit med max 3. Han visade tempoväxlingar i slutorna och piaff och passage. Superfin häst :love:
Film nr 3 i Riders inlägg.

Men han sa hela tiden att rid inte för långa sträckor i samma utan ändra något, dom flesta mal på varv efter varv utan att göra nått och att det är ett vanligt problem att hästarna inte svarar framåt för skänkeln.

ALLA hästar blev betydligt bättre efter hans instruktioner. Stefans häst var ju redan jättefin så där var det ju minst skillnad vilket är helt naturligt såklart :)

Häst 4. Stefans häst och den går hmm mot grand prix fast inte startat än kanske , otroligt fin häst. Den var ju mer som han ville ha den från början, ja naturligtvis Stefan är ju proffs. Han satte upp och gjorde en massa, visade hur fort allt skall gå och jisses , det var 50 övergångar på långsidan där en annan hade hunnit med max 3. Han visade tempoväxlingar i slutorna och piaff och passage. Superfin häst :love:
Film nr 3 i Riders inlägg.

Är det Decorous?

Tack settis, mooona och rider, vilken service med film och bra rapport!:bow:

Ja det låter väldigt mycket som det man brukar höra från de där riktigt bra ryttarna, tycker jag. Egentligen inga konstigheter alls, bara självklarheter som ska vara så svårt att få till ändå.
Vilka fantastiskt fina hästar, dessutom!:love:

Fast jag tyckte nästan det var störst skillnad på Stefans häst. Den gick från en medelmåttig svensk GP-häst till att se ut som en kontinental gångartsmaskin. Han red liksom dit nerv på en lite spänd häst fast den blev mer avslappnad. Fattade inget. All cred till Stefan, han är 10000000 ggr bättre än vad jag kan drömma om att bli, men vilken jäkla ryttarkänsla Patrik har!!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Framgångarna fortsätter för Patrik Kittel vid meetinget i tyska Hagen. På lördagen blev det både en seger och en andraplats för den...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten har fått en representant i SOK:s Aktivas kommitté. Patrik Kittel tar en plats tillsammans med sex andra idrottare.
Svar
12
· Visningar
1 261
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sveriges bästa dressyrryttare Patrik Kittel tävlar för Tranås ridklubb. Han går in i tävlingen som medaljkandidat. – Det är klart att...
Svar
3
· Visningar
836
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När den femstjärniga dressyren avgjordes under lördagen blev det svensk pallplats tack vare Patrik Kittel och Touchdown, som blev tvåa.
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka