Patientjournaler är offentliga handlingar?!!

Patientjournaler är allmänna handlingar ja, men de skyddas av regler om sekretess. Sekretessen får brytas om det (exempelvis) kan visas att personen som journalen berör eller dennes anhöriga inte lider men av det. Genom att avidentifiera journalen kan man - i många fall - eliminera risken för att patienten ska lida men.

Det är inte ovanligt att maskade journaler lämnas ut. I det här fallet verkar problemet snarare handla om omfattningen.

Tillägg: äsch, typ pucktvåa.

Det var ungefär min tanke när jag läste det.. för ska man ha ut info för forskning måste man minsann ansöka och få beviljat noga. Men som privatperson utan anledning, att få begära ut sådant- det är helt klart en rejäl lucka i lagen. :down:
Precis. Jag har fått en enkät om alkohol- och drogvanor, i den finns det möjlighet för mig att neka att de får begära ut registerutdrag och journaler.

Det var ungefär min tanke när jag läste det.. för ska man ha ut info för forskning måste man minsann ansöka och få beviljat noga. Men som privatperson utan anledning, att få begära ut sådant- det är helt klart en rejäl lucka i lagen. :down:

Det finns många tokigheter i sekretesslagstiftningen. Har just läst en kurs i medicinsk rätt där vi alla stundtals satt med hakorna i golvet och knappt kunde tro på vad föreläsaren sa.

Fy vilket jobb! Har själv lämnat ut journalhandlingar inom socialtjänsten och det är inte roligt att sitta och stryka över allt som hamnar under sekretess.

Och det missas maskning ibland. Jag har varit med om det när vi begärt ut handlingar på jobbet. Nästan allt var överstruket :grin: Inget allvarligt då men det gick att lista ut vem det gällde.

Helt sjukt att det går för privatpersoner att göra det, förstår för forskning men att en hårt belastad sjukvård ska behöva ägna så mycket tid åt något sånt här är inte okej :/

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
57 868
Senast: Thaliaste
·
Ekonomi & Juridik Är förhandsbesked och bygglov för hästgårdar offentliga handlingar? Just nu är det enklare att fråga kunskapsbanken på buke än at...
Svar
6
· Visningar
1 475
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 543
Senast: Guld
·
Hästmänniskan Jag vill titta lite på papper som är från en djurskyddsinspektion (djurskyddsinspektören och distriktsveterinären har vid två tillfällen...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: Darby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix