patellupphakning

fejko

Trådstartare
När jag skulle leda ut min 19-åring såg jag en tendens till patellupphakning. Är det något man ska tänka på förutom att man ska ge B-vitamin? Är hoppning skadligt för en häst med patellupphakning?

Att hästen ska rör på sig så mycket som möjligt, ge B-vitamin.
Det är inte skadligt för en häst att hoppa för att den har ptaellaupphakningar.

Har ni aldrig tidigare sett att den ahr haft upphakningar så kan det ha varit något annat, mig veteligen så är det ingenting man plötsligt upptäcker när de är 19 år, men jag kan iofs ha fel.

Vanligaste anledningen till patella upphakning är att hästen är otränad och saknar muskulatur.. det är ju ganska lätt att träna upp den muskulaturen genom att styrketräna hästen. (Gå i karlhyggen, kavaletti o andra övningar med höga benlyft bak) :)
Jag skulle ju inte gett mig på att hoppa hästen om upphakningar beror på bristande muskelstyrka! Men när du väl tränat upp muskulaturen så finns det väl inge hinder att du inte skulle kunna hoppa *fyndig* :)

Lycka till..

OK då fortsätter jag som vanligt. Han kan liksom slira till med bakdelen när man skrittar på lång tygel och har gjort det rätt länge tror jag. Dock aldrig i trav eller galopp. Veterinären jag talade med (dressyrmupp) tyckte jag var en idiot som hoppade med en 19-åring :eek: Men hästen tycker det är jätteroligt!

Jag tycker det låter lite konstigt, patellaupphakning är ju vanligare på unghästar och kan växa bort. Har du pratat med vet. om detta? Tycker förresten att det är bra att du hoppar med en "gammal" häst, om den tycker att det är roligt! Dock kanske mindre bra om den har den där upphakningen.

Verkar hemskt konstigt om patellaupphakning dyker upp på en 19- åring bara sådär hux flux. Fast det kan ju vara något annat, så om pålle verkar ha ont av det kanske du borde ta en lovely tripp till kliniken.

Vilken skum veterinär! Varför skulle det vara konstigt att hoppa en pigg o frisk 19- åring (okej om han varit 35, men, :smirk:)? Det finns ju faktiskt hästar som tävlar på hög nivå tills de är över 20, även om det inte är jättevanligt. En pigg o frisk 19- åring upplevs oftast inte som gammal än, inte som jag ser det iaf.

Hoppas det går bra!

Det är inte så ovanligt att äldre hästar drabbas av upphakningar eftersom de inte alltid rör sig (frivilligt) som ungre individer... :)
Även längre vilo perioder kan påverka..

Veterinären kanske inte uppfattade hästen vara vid god vigör och ansåg att det inte var lämpligt att hoppa pga. ex skador..
Inte riktat som kritik till trådskaparen då jag inget vet om dennes häst- bara en spekulation.. :)

Men är det verkligen "äkta" patellaupphakning det rör sig om då o inte något med liknande symptom? Fast det stämmer ju detta med rörelse, då en pataellahäst ju ska arbetas o inte ställas av.

Jo, det kan ju ha varit så att vet inte tyckte pålle såg fräsch ut, o i så fall är det ju en annan sak. Att det rent generellt skulle vara fel att hoppa en 19- åring verkar ju skumt.

Tjohej

Jag vet inte skillnad på äkta och annan direkt?
Men har man upphakningar så stannar ju benet i låst läge, sen hur länge den sitter fast är ju olika.. Vissa blir det ju nästan bara som ett ryck på, medans andra blir stående..

Upphakningar brukar ju bero på brist av muskulatur eller ligamnet... och att dessa ligament skulle börja krångla vid 19 års ålder verkar ju ologiskt..

Vi pratade i telefon och han surnade till direkt när jag sa att jag hoppade en 19-åring. Det finns ju flera hästar som gått GP-hoppning vid 20 års ålder :confused:
Pålle är fräschare än någonsin pga att han får hoppa.

Mmm, jag vet. Min definition "äkta" p- upphakning är hemgjord. Har alltid trott att p- hakning har att göra med att det har att gör med att patellabandet är för kort (eller, var det för långt... :o) o det verkar ju underligt om det skulle bli så hux flux på en 19- åring. Dock måste det ju kunna finnas andra saker som utlöser liknande symptom. MEN, som sagt, jag kan mycket väl ha fel.

Vid en "äkta" patella upphakning blir bakbenet låst i ett sträckt läge då det inre patellarligamentet låser fast knäskålen i dens viloposition i en fördjupning ovanför rullkammen. Orsaken är ofta en kombination av patellarligamentens anatomi och bristande muskelstyrka, då musklerna normalt ska förhindra detta från at ske.

Det är betydligt vanligare att hästen "tappar bakbenet", alltså, knäet böjs istället för att stå emot vikten när hästen belastar benet, detta känns som att bakdelen slirar, och intraäffar nästan enbart i skritt.
Detta är per definition inte en patellaupphakning, det kan hos unghästar dock bero på bristande muskelstyrka även detta.
Hos äldre hästar är det oftare ett symptom på att de är ömma i bakknäet,
Man ser der väldigt ofta hos hästar med inflammationer i bakknäet vid böjprov, i avsaktningen innan vändningen "sätter" de sig i den sidan de har ont.
Kanske vore en idé att få hästen chechad med böjprov och ev. ledbedövning?

Liknande trådar

Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
437
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 366
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar